لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

تاکید دوباره آرژانتين: متهمان ايرانی انفجار در آميا بازجويی خواهند شد


هکتور تیمرمن (نفر دوم از چپ) وزیر امور خارجه آرژانتین همراه با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی‌اش.
هکتور تیمرمن (نفر دوم از چپ) وزیر امور خارجه آرژانتین همراه با علی اکبر صالحی، همتای ایرانی‌اش.
در حالی که رامين مهمانپرست بازجويی از متهمان ايرانی انفجار در مرکز يهوديان آرژانتين را رد کرده است، هکتور تيمرمن، وزير خارجه آرژانتين روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، بار دیگر تاکيد کرد که قضات اين کشور از متهمان ايرانی پرونده آميا بازجويی خواهند کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، هکتور تيمرمن روز چهارشنبه به يک کميته سنای آرژانتين گفت که بر اساس يادداشت تفاهم ميان تهران و بوينس آيرس، ايران موافقت کرده است تا هشت ايرانی متهم به دخالت در انفجار مرکز يهوديان- آميا- مورد بازجويی قرار گيرند.

وی افزود: «وزير امور خارجه ايران گفته که کشورش تمام بندهای مورد توافق در اين يادداشت تفاهم را اجرا خواهد کرد و افراد متهم بازجويی می‌شوند.»

آقای تيمرمن می‌گويد که ايران «تمام مفاد اين يادداشت تفاهم را اجرا خواهد کرد».

متهمان ايرانی که وزير امور خارجه آرژانتين در سخنان خود به آنها اشاره کرده است، شامل افرادی چون احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، علی فلاحيان، وزير پيشين اطلاعات، محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و علی اکبر ولايتی، وزير امور خارجه پيشين ايران، است که پليس بين الملل از سال ۲۰۰۶ برای آنها حکم جلب صادر کرده است.

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز يهوديان بوئنوس آيرس، آميا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت. آرژانتين از همان زمان در تلاش است تا متهمان اين حادثه را که می‌گويد برخی مقام‌های دولتی ايران و افراد وابسته به گروه حزب‌الله لبنان هستند، به پای ميز محاکمه بکشاند.

ايران بارها دخالت در اين انفجار را رد کرده و گفته است که متهمان را تحويل نخواهد داد. با اين حال، کريستينا فرناندز کرشنر، رييس جمهوری آرژانتين، روز هشتم بهمن‌ماه، خبر داد که کشورش با ايران در خصوص تشکيل يک کميته مستقل برای انجام تحقيقات در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ مرکز يهوديان آرژانتين به توافق رسيده است.

روز ۱۱ بهمن ماه وزير امور خارجه آرژانتين اعلام کرد که در چارچوب توافق اخير میان دو کشور قرار است وزير دفاع ايران و هفت چهره ايرانی ديگر که نام‌شان در اين پرونده آمده، در تهران به سوالات يک قاضی پاسخ بدهند.

هکتور تيمرمن گفت: «من اطمينان کسب کرده‌ام که او [احمد وحيدی] بايد در اين جلسه حاضر باشد و او حاضر خواهد شد.»

اين اظهارات با واکنش رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روبرو شد و وی روز ۲۴ بهمن ماه بازجويی از مقام های جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که «اين اخبار اساسا کذب است و به نظر می‌آيد برخی به اين اخبار دامن می‌زنند که شايد از اصل توافق نگرانی دارند.»

شبکه تلويزيونی الجزيره در گزارش خود می افزايد: قرار است قاضی رودولفو کانيکوبا کورال و آلبرتو نيسمان، دادستان، برای بازجويی از مقام های ايران به تهران سفر کنند.
XS
SM
MD
LG