لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

جيمی کارتر از سياست آمريکا درباره مسئله فلسطين انتقاد کرد


جیمی کارتر در سفر به رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری
جیمی کارتر در سفر به رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری
جيمی کارتر، رييس جمهور پيشين آمريکا، می گويد که آمريکا هرگز نمی تواند يک ميانجی عادل برای برقراری صلحی در خاورميانه باشد که استقلال کشور فلسطين را تضمين کند.

آقای کارتر گفته است که دولت ها در واشينگتن «تقريبا از هر گام اسرائيل حمايت کامل می کنند و در چنين وضعيتی آمريکا نمی تواند موجب برقراری صلح و ايجاد کشور فلسطين شود.»

جيمی کارتر که به کشورهای حوزه آمريکای لاتين سفر کرده، اين سخنان را در مصاحبه ای که سه شنبه در روزنامه سان پائولو، چاپ برزيل منتشر شده، بيان کرده است.

جيمی کارتر گفته است که برای استقرار صلح خاورميانه تنها نمی توان به آمريکا اميد بست و واشينگتن ميانجی عادلی نيست.

آقای کارتر از اينکه برزيل نخستين کشور در هفته های اخير بود که استقلال کشور فلسطين را به رسميت شناخت، ابراز خشنودی کرده است.

کارتر در برازيليا، پايتخت برزيل، گفته است: برزيل می تواند «نقش کليدی» در روند صلح ايفا کند و «يکی از پيشگامان حرکت رو به جلوی مذاکرات صلح خاورميانه باشد» و استدلال کرده است که «حوزه نفوذ برزيل در کشورهای در حال توسعه بسيار گسترده است.»

پس از برزيل، آرژانتين و اروگوئه، و آنگاه در روز جمعه گذشته، بوليوی در آمريکای لاتين اعلام کردند که کشور مستقل فلسطين را در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پايتختی شرق بيت المقدس (اورشليم) به رسميت می شناسند.

همزمان، لوييس ايناسيو لولا دا سيلوا، رييس جمهوری برزيل که دوران رياست جمهوری اش در روزهای آينده به پايان می رسد، در آيينی با حضور جيمی کارتر در برازيليا تاکيد کرد که برای رسيدن به صلح واقعی در خاورميانه، نبايد به آمريکا اميد بست.

آقای دا سيلوا تاکيد کرد: «تا زمانی که آمريکا تنها ميانجی استقرار صلح باشد، صلحی در خاورميانه برقرار نخواهد شد»، و نيز گفت که «اهميت بسيار دارد که عوامل و کشورهای ديگر نيز وارد اين تلاش ميانجی گرانه شوند.»

آقای دا سيلوا که در اوج محبوبيت در ميان مردم کشورش و افکار عمومی در ساير کشورهای آمريکای لاتين از ماه ژانويه پست رياست جمهوری را به خانم جيلما هوسف می سپارد، گفت «بازيگران ديگر جهانی بايد حتما سهيم تلاش های خاورميانه باشند.»

وی افزود: با اين نگاه بود که ماه مه گذشته از تهران ديدار کرد تا محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران را به رسيدن به پيمانی برای انتقال اورانيوم غنی شده ايران به خارج متقاعد کند.

آقای داسيلوا گفت: «اين آمريکا بود که پيمانی را که در تهران به دست آمده بود، رد کرد.»

رييس جمهور برزيل تاکيد کرد که بايد شمار کشورهای عضو شورای امنيت افزايش يابد، زيرا به گفته او، «آرايش کنونی شورای امنيت، ناشی از جنگ جهانی دوم بود و با ترتيبات جهانی قرن بيست و يکم همخوانی ندارد.»

برزيل، هند، ژاپن و کشورهای ديگری خواهان عضويت دائم شورای امنيت هستند.

در همين حال، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست سه شنبه خود، پيش نويس قطعنامه ای را برای حمايت از استقلال کشور فلسطين به تصويب رساند، که ۱۷۷ کشور عضو به آن رای موافق دادند و تنها شش کشور با آن ابراز مخالفت کردند.

اسرائيل، آمريکا، کانادا و سه کشور ديگر؛ کنگو، کامرون و تونگا تنها کشورهايی بودند که درخواست فلسطينی ها را برای حمايت از استقلال کشور فلسطين رد کردند.

پيش نويس قطعنامه را منصور رياض، نماينده فلسطين در سازمان ملل متحد به نام تشکيلات خود گردان فلسطينی و بنا به درخواست محمود عباس، رييس اين تشکيلات، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده بود.

کشورهای عرب، دولت های اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از ارائه پيش نويس اين قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد قويا حمايت کرده بودند.

کشورهای اروپايی و دولت های آسيايی و آفريقايی بسياری نيز در راستای درخواست محمود عباس، از پيش نويس اين قطعنامه حمايت کردند.

حکومت خود گردان در روزهای اخير برای همه کشورهای جهان نامه فرستاده و خواهان حمايت آنها از سلسله گام های آينده فلسطينی ها در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنيت برای استقلال کشور فلسطين شده است.

اين در حالی است که کنگره آمريکا هفته گذشته قويا با چنين اقداماتی از سوی تشکيلات فلسطينی مخالفت کرده و تاکيد کرده بود که استقلال کشور فلسطين بايد برآمده از مذاکرات صلح فلسطينی ها با اسرائيل باشد «نه اقدامات يکجانبه».

اما کميته اجرايی سازمان آزاديبخش فلسطين در واکنش، تاکيد کرده است که «مخالفت کنگره آمريکا با گام هايی که استقلال کشور فلسطين را در پی آورد، تنها موجب انزجار بيشتر افکار عمومی منطقه از آمريکا» می شود و «روشن تر نشان می دهد که آمريکا ميانجی عادلی نيست.»

اردوغان: اسرائیل، عامل بن بست صلح

همزمان، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه نيز با تاکيد بر حمايت دولت خود از فلسطينی ها، اسرائيل را عامل بن بست در روند صلح معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای اردوغان سه شنبه گفت همه تدابير آمريکا برای پيگيری مذاکرات مستقيم اسرائيلی- فلسطينی ناکام شده «زيرا اسرائيل سرپيچی می کند و در ساز و کار صلح نمی گنجد.»

آقای اردوغان نيز تاکيد کرد، در شرايطی که آمريکا به بن بست رسيده، بايد مهره های ديگر جامعه بين المللی و عوامل منطقه ای برای بيرون آوردن روند صلح از وضعيت فلج کننده کنونی، وارد عرصه تلاش کنند.

آمريکا در روزهای اخير اذعان کرده بود که مذاکرات مستقيم اسرائيلی- فلسطينی شکست خورده و از اين روی، پيشنهادی را برای ميانجی گری دوباره در مذاکرات غير مستقيم بين طرفين ارائه کرد اما هم اسرائيل و هم تشکيلات فلسطينی به اين پيشنهاد وقعی ننهاده اند.
XS
SM
MD
LG