لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

نخست‌وزیر یونان: مقصد نفتکش ایرانی «آدریان دریا» یونان نیست


ارزش محموله نفتی «آدریان دریا ۱» ۱۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.
ارزش محموله نفتی «آدریان دریا ۱» ۱۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.

نخست‌وزیر یونان می‌گوید مقصد نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» که به تازگی در جبل‌الطارق رفع توقیف شده است، یونان نیست.

کریاکوس میتسوتاکیسپنج‌ روز پنجشنبه ۳۱ مرداد به شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» گفته است ایران هیچ درخواستی برای پهلوگیری نفتکش «آدریان دریا ۱» در آب‌های یونان نداشته است و مقصد این نفتکش نیز یونان نیست.

همزمان «تانکر ترکینگز»، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، گزارش داده که این نفتکش در حال حرکت به سمت آب‌های یونان است: از جبل‌الطارق ۶۰۰ مایل دریایی (هزار و ۱۱۱ کیلومتر) حرکت کرده و ۷۵۰ مایل دریایی دیگر باید حرکت کند تا از آب‌های یونان گذر کرده و وارد آب‌های بین‌المللی شود.

انتظار می‌رود این ابرنفتکش دوشنبه هفته آینده وارد آب‌های یونان شود.

میتسوتاکیس می‌گوید نفتکش ایرانی که آمریکا بدنبال توقیف آن است، به مقصد یونان در حال حرکت نیست و ما درخواستی برای پهلوگیری این کشتی در بنادر یونان دریافت نکرده‌ایم.

«آدریان دریا ۱» که ۱۳ تیرماه با نام دیگری، «گریس- ۱» توسط دولت جبل‌الطارق توقیف شده بود روز یکشنبه هفته جاری پس از ۴۵ روز توقیف، این منطقه را ترک کرد.

گزارش‌های اولیه حاکی بود که این نفتکش با ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت به سمت بندر کالاماتای یونان در حال حرکت است، اما میلتیادیس وارویتسیوتیس، معاون وزیر خارجه یونان، روز ۳۰ مرداد گفت این نفتکش درخواست پهلوگیری در بنادر یونان نکرده و به هر حال هیچ یک از بنادر این کشور ظرفیت پهلوگیری ابرنفتکش ایرانی با ۳۳۰ متر طول را ندارد.

ارزش محموله این کشتی ۱۳۰ میلیون دلار اعلام شده است.

معمولا نفتکش‌ها ۴۸ ساعت قبل از ورود به بنادر درخواست پهلوگیری می‌کنند. «آدریان دریا ۱» نفتکش هم‌اکنون در آب‌های الجزایر در حال حرکت است.

آمریکا قبلا به یونان هشدار داده بود که هرگونه ارائه خدمات به این نفتکش عواقب خواهد داشت.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه گزارش داد که سیستم سیگنال نفتکش یاد شده هنوز مقصد بندر کالاماتا را نشان می‌دهد، اما گزارش‌های دیگر که بعد از انتشار خبر بلومبرگ منتشر شده‌اند می‌گویند ساعاتی قبل این نفتکش سیستم سیگنال‌دهی خود را خاموش کرده است تا مسیر و موقعیت خود را پنهان کند.

هنوز معلوم نیست این نفتکش به چه هدفی به سمت آب‌های یونان در حرکت است، اما آمریکا می‌گوید اطلاعاتی دارد که مقصد این نفتکش سوریه است.

این نفتکش می‌تواند با گذشتن از آب‌های یونان و قبرس، محموله خود را به سوریه برساند.

نفتکش یاد شده با انتخاب مسیری غیرعادی و دور زدن قاره آفریقا به جبل‌الطارق رسیده بود و علت توقیف آن، مظنون بودن به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا درباره منع خرید و فروش نفت با سوریه بود.

ایران اعلام کرده است مقصد این نفتکش سوریه نبوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG