لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

«سردار جزایری در جایگاه تهدید و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی نیست»


مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، حق برخورد قانونی با کاندیداهایی که به گفته او محدوده اختیارات ریاست جمهوری را رعایت نکنند و به اشاعه اطلاعات غیر صحیح و یا سیاه نمایی بپردازند را برای سازمان متبوع خود محفوظ دانسته و آن را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کرده است.

در این باره نظر صدیقه وسمقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران را در سوئد جویا شده‌ایم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

صدیقه وسمقی: اشکالی که در اينجا وجود دارد اين است که اصلا ايراد چنين سخنانی از طرف او، خودش دارای دو اشکال اساسی حقوقی است. ايشان يک فرد نظامی است و اصلا نمی‌تواند دخالت کند در مسايل مربوط به انتخابات. ديگر اينکه اصلا ايشان آن جايگاه حقوقی لازم را ندارد برای اينکه چنين ادعايی و چنين تهديدی کند. اگر تخلفی هم از طرف کانديداها صورت گيرد، يک مقام قضايی مربوطه می‌تواند چنين ادعايی کند. يا اگر شکايتی از طرف نيروهای نظامی صورت گيرد، از طرف مقامات رسمی آنها، طرح چنين ادعاهايی ممکن هست.

با توجه به صحبت‌های شما، آقای جزايری بنا بر چه مسئله‌ای ترجيح دادند که اين مسائل را مطرح کنند؟

البته خب اين را بايد آنها جواب بدهند که چه دلايلی دارد. ولی به خاطر ورود افراد بی تدبير در مسايل مختلف متاسفانه در کشور ما شاهد کارهای غيراصولی هستيم. اينها تبعات خوبی هم ندارد. به نظر می‌رسد که خب بيشتر برای بستن فضا هست. برای امنيتی تر کردن فضا هست.

شما می‌گوييد که اين تبعات خوبی هم نخواهد داشت، امنيتی کردن فضا... چه نتيجه‌ای از آن حاصل می‌شود برای گروهی که خواستار اتفاق افتادن چنين شرايطی هستند؟

دو ديدگاه کاملا متضاد وجود دارد. خب من از يک ديدگاه و زاويه‌ای حرف می‌زنم که اساسا معتقدم اين روندی که پيش رفته تاکنون تماما به ضرر کشور هست و حتی به ضرر خود حاکمان در ايران و به ضرر حکومت. اما در ديدگاه مقابل ما کسانی هستند که اصلا اين جوری نمی‌بينند مسائل را. به دليل اين که مسائل را امنيتی و نظامی می‌بينند نه از زاويه حقوق شهروندی. نه از زاويه زندگی در يک فضای آزاد و سالم. خب به همين جهت در اين گونه اظهارنظرها و در اين گونه مداخله‌ها هيچ منافعی برای کشور و حاکميت قابل تصور نيست. اگر بود تا حالا خب اين رويه در طول سالهای گذشته وجود داشته، در چند سال اخير هم تشديد شده. اما ما نمی‌بينيم که نفعی برده باشند. ما نمی‌بينيم که شرايط کشور بهبود حاصل کرده باشد.

فکر می‌کنيد هر دو طيف سياسی مخاطب اين گونه اظهارنظرها هستند؟

در حال حاضر اين قدر سطح اصطکاک و برخورد حاکميت با جناح‌ها و جريان‌های سياسی گسترش پيدا کرده که تهديدات ديگر دارد شامل حال همه می‌شود. با رد صلاحيت آقای هاشمی، حاکميت در برابر طيف عظيمی از اصول‌گرايان ايستاد.

آيا اين می‌تواند تاثيری روی نتيجه انتخابات، شرايط برگزاری و حتی شرايط پس از انتخابات بگذارد؟

صرفا اين ادعای ايشان، نه. چون ايشان جايگاه آن چنانی ندارد که ما بتوانيم بگوييم حرف ايشان می‌تواند تاثير زيادی داشته باشد. حالا بايد ديد که آيا ديگران هم چنين سخنانی خواهند گفت و چنين مواضعی اتخاذ خواهند کرد يا نه.
XS
SM
MD
LG