لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

لاریجانی: رابطه سپاه با برنامه اتمی ایران صفر است


آقای لاریجانی، منتقدين داخلی را متهم کرد که با دادن سيگنال به کشورهای غربی آنها را به سمت تصويب قطعنامه عليه ايران سوق داده اند.
آقای لاریجانی، منتقدين داخلی را متهم کرد که با دادن سيگنال به کشورهای غربی آنها را به سمت تصويب قطعنامه عليه ايران سوق داده اند.


مذاکره کننده ارشد ايرانی در امور هسته ای روز سه شنبه هرگونه رابطه سپاه پاسداران با برنامه اتمی ايران را تکذيب کرد.


علی لاريجانی که در جمعی موسوم به هاديان سياسی سپاه پاسداران سخن می گفت اظهار داشت: «نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته ای صفر است، ولی آنها می گويند فرماندهان سپاه نبايد سفر خارجی کنند. جالب اين است که فقط اسامی بعضی از مسئولين انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده است، اما در مورد سپاه اسامی همه فرماندهان ذکر شده است.»


دبير شورای عالی امنيت ملی با اشاره به کشورهای غربی گفت:« آنها نمی توانند به ژئوپليتيک ايران دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته اند و تحليل آنها اين است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. آنها فکر مي کنند با اين کارها به سپاه ضربه می زنند، در حالی که سپاه محبوب تر می شود. فرماندهان سپاه به مسافرت خارجی نمی روند، اما اخم آنها باعث فربه شدن و نفوذ بيشتر ما شده است.»


آقای لاريجانی به طور تلويحی از گنجاندن تحريم های موشکی و نظامی در قطعنامه شورای امنيت انتقاد کرده و گفته است: « آنها علت اين را که چرا وارد اين حوزه شده اند، توضيح نمی دهند و تنها می گويند چون قدرتش را داريم، اقدام می کنيم.»


حمله به منتقدان داخلی


علی لاريجانی، در ادامه سخنان خود که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است منتقدين داخلی را متهم کرد که با دادن سيگنال به کشورهای غربی آنها را به سمت تصويب قطعنامه عليه ايران سوق داده اند.



برخی افراد داخلی به واشينگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغيب کرده بودند، غربی ها هم فکر می کردند با سيگنال های داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغيير کردن است. جمهوری اسلامی ايران خيلی قدرتمندتر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ايجاد کنند.
علی لاریجانی

وی گفت « برخی افراد داخلی به واشينگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغيب کرده بودند، غربی ها هم فکر می کردند با سيگنال های داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغيير کردن است.»


وی نامی از اين منتقدان نبرد، اما به نظر می رسد که آقای لاريجانی مسئولان قبلی در مذاکرات هسته ای را مورد انتقاد قرار داده است.


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران افزود: «جمهوری اسلامی ايران خيلی قدرتمندتر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ايجاد کنند.»


آقای لاريجانی، در ادامه به تحليل علل صدور قطعنامه های شورای امنيت عليه ايران پرداخت و گفت: « اولين نکته اين است که آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه ما عقب نشينی می کنيم، چون برای آنها، چه از لحاظ رفتار گذشته و چه سيگنال هايی که به آنها رسيده بود، چنين وانمود شده بود که اگر پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت برود، ايران عقب نشينی می کند.»


علی لاريجانی درباره علت دوم صدور قطعنامه های مختلف توسط شورای امنيت گفت:« آنها فکر می کردند با صدور قطعنامه، در داخل کشور اختلافات و شکاف های عميق و به هم ريختگی ايجاد می شود.»


مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران اظهار داشت: «نماينده دولت انگليس به يکی از مسئولان ما گفت که ما می دانيم داخل کشور شما به خاطر قطعنامه به هم می ريزد و مشکلات اقتصادی هم زياد می شود.»


به گفته وی، « آنها (کشورهای غربی) متوجه نبودند که در داخل کشور، سکانداری همچون رهبری معظم انقلاب وجود دارد. من به آنها می گويم گول نخوريد که قطعنامه صادر می کنيد و عده ای در داخل با شما همراهی می کنند.»


دبير شورای عالی امنيت ملی ايران خطاب به منتقدين داخلی گفت:« آخر شما چه کسانی هستيد؟ مگر مسئول پرونده هستيد که اين حرف را می زنيد؟ يک سری اقدامات آنها باعث می شود که غربی ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است و لذا به سمت قطعنامه بعدی می روند. آنها با همين مسئله تصميم گيری می کنند.»



لاریجانی خطاب به منتقدين داخلی : آخر شما چه کسانی هستيد؟ مگر مسئول پرونده هستيد که اين حرف را می زنيد؟ يک سری اقدامات آنها باعث می شود که غربی ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است و لذا به سمت قطعنامه بعدی می روند. آنها با همين مسئله تصميم گيری می کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در واکنش به برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکنون دو قطعنامه اجرايی صادر کرده و از تهران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


در مقابل جمهوری اسلامی با به چالش کشاندن اين خواست سازمان ملل گفته است که برای لحظه ای کوتاه نيز روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.


به رغم تنش در روابط ايران با غرب، نمايندگان دو کشور تاکنون چندين دور مذاکره برای از سرگيری گفت گوهای حل و فصل مسائل هسته ای جمهوری اسلامی برگزار کرده اند ولی اين نشست ها دستاورد خاصی نداشته است .


روز يکشنبه هفته جاری، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران خبر داد که قرار است علی لاريجانی و خاوير سولانا ظرف روزهای آينده دور جديدی از مذاکرات را برگزار کنند.


آمريکا و کشورهای غربی تهديد کرده اند در صورتی که ایران برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد تحريم های اعمال شده در دو قطعنامه قبلی شورای امنيت سازمان ملل را تشديد خواهند کرد.


قطعنامه پيشين شورای امنيت يکسری تحريم های تسليحاتی و مالی را عليه جمهوری اسلامی وضع کرده و براساس فهرستی که در آن آمده است، سفر برخی مقامات مرتبط با برنامه هسته ای ايران در سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی نيز ممنوع شده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG