لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

«دور تازه مذاکرات لاریجانی و سولانا در چند روز آینده»


دیدار ماه گذشته لاریجانی و سولانا دستاورد خاصی بدنبال نداشت.
دیدار ماه گذشته لاریجانی و سولانا دستاورد خاصی بدنبال نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه اعلام کرد که علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد ايران در امور هسته ای و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ظرف چند روز آينده با يکديگر ديدار و گفت وگو می کنند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سيد محمد علی حسينی، به خبرنگاران در تهران گفته است که تماس های طرفين برای تعيين زمان و مکان اين ديدار ادامه دارد.


علی لاريجانی و خاوير سولانا روز ۳۱ ماه مه در مادريد دور ديگری از مذاکرات پيرامون از سر گيری گفت گوهای هسته ای را برگزار کردند که به گفته منابع نزديک به اين مذاکرات، در جريان آن هيچ نشانه ای مبنی بر پايان يافتن بن بست کنونی بر سر برنامه هسته ای ايران، حاصل نشد.


خاوير سولانا پس از پايان اين مذاکرات که چهار ساعت به طول انجاميد گفت: «فکر می کنم بتوان گفت که هيچ تحول اساسی (از اين گفت و گوها) حاصل نشد اما در مورد برخی مسايل مهم به پيشرفت هايی دست يافتيم.»


اظهار نظر آقای سولانا بيانگر اين مسئله بود که ايران حاضر نشده است روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب دو قطعنامه الزام آور از جمهوری اسلامی خواسته است که به منظور اعتماد سازی جهانی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و زمينه های آغاز گفت وگوهای رسمی درباره بحران اتمی خود را فراهم کند.


قرار است که مذاکرات آقای لاريجانی و سولانا برای از سرگيری اين گفت وگوها ادامه يابد.


چند روز پس از اين نشست، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران از آمادگی تهران برای ارائه اطلاعات لازم درباره «تمام فعاليت های هسته ای گذشته خود» خبر داد.


برخی تحليلگران بر اين اعتقادند که به نظر می رسد اين اقدام جمهوری اسلامی ايران، برای به تاخير انداختن قطعنامه سومی است که احتمالا شورای امنيت در آينده صادر خواهد کرد و در صورت ادامه روند غنی سازی اورانيوم، قطعنامه سوم شورای امنيت، بسيار شديد تر از قطعنامه های پيشين خواهد بود.


هفته گذشته نيز معاونان لاريجانی و سولانا در وين، پايتخت اتريش با يکديگر ديدار و گفت وگو کردند که پس از چند ساعت مذاکره اعلام شد که دستاور خاصی از اين نشست حاصل نشده است، چرا که طرف ايرانی حاضر به گفت وگو در زمينه های مهمی نبوده است.



مذاکرات ايران و آمريکا


در ادامه نشست سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با خبرنگاران وی همچنين درباره دور دوم گفت وگوهای دو کشور ایران و امریکا درباره عراق سخن گفت و اعلام کرد که از سوی دولتمردان عراق برای برگزاری دور آتی گفت وگو ها اعلام آمادگی شده است.


آقای حسينی در عين حال تاکيد کرده که ادامه گفت وگوی ايران با آمريکا منوط به جمع بندی دور اول اين گفت وگو هاست.


سفرای ايران و آمريکا در عراق سه هفته پيش با برگزاری نخستين دور گفت وگوهای رسمی ميان دو کشور پس از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به بحث درباره چگونگی تامين امنيت عراق و جلوگيری از تنش های فرقه ای در اين کشور پرداختند.


رايان کروکر، سفير آمريکا، اين مذاکرات را « حرفه ای» توصيف کرد و گفت که در جريان آن، نماينده ايران خواستار تشکيل کميته سه جانبه امنيتی برای مسئله عراق شده است.


هنوز مشخص نيست که در صورت برگزاری دور جديد مذاکرات سطح هيات شرکت کننده از سوی دو کشور تغيير خواهد کرد و يا همچنان سفرای دو دو دولت عهده دار اين مذاکرات خواهند کرد.


«روسيه قصد بی ثباتی منطقه را ندارد»


آقای حسينی سپس در پاسخ به اين سوال که آيا در سفر وزير خارجه روسيه به تهران درباره پيشنهاد پوتين برای حضور آمريکا در پايگاه نظامی در جمهوری آذربايجان صحبت خواهد شد، گفت: «از سفرای روسيه و جمهوری آذربايجان دعوت کرده‏ايم به وزارت خارجه بيايند و نظرات خود را در اين باره گفته‏ايم. سفيران ايران در باکو و مسکو نيز با مسوولان وزارت خارجه اين دو کشور صحبت کردند و نظرات منتقل شد.»


وی گفت:« وزير خارجه روسيه در اين باره گفته است پوتين و روسيه قصد ندارند مواضعی اتخاذ کنند که باعث بی‏ثباتی در منطقه‏ای شود که روسيه نيز در آن مقيم است. ضمن اين که اظهارات وزير دفاع آمريکا و نخست‏وزير انگليس نشان داد که هدف اصلی سپر دفاعی آمريکا، موشک‏های روسيه است.»


XS
SM
MD
LG