لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

یک مقام آمریکایی: ایران احتمالا یک «نفتکش اماراتی» را توقیف کرده است


در اردیبهشت و خرداد امسال شش کشتی شامل سه نفتکش در آب‌های امارات و دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند.
در اردیبهشت و خرداد امسال شش کشتی شامل سه نفتکش در آب‌های امارات و دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند.

داده‌های ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که دو روز قبل «یک نفتکش اماراتی» هنگام گذشتن از تنگه هرمز از دید رادارها ناپدید شده است، موضوعی که با اوج گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، به نگرانی‌ها از توقیف این نفتکش توسط تهران دامن زده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده مظنون است ایران این نفتکش را توقیف کرده باشد، چرا که هم اکنون این نفتکش در یک پایگاه متعلق به سپاه در جزیره قشم است.

توقیف احتمالی این نفتکش در حالی است که اخیرا یک نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توقیف شد و مقامات ایران، از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.

نفتکش اماراتی «ریاح» شنبه شب سیستم سیگنال‌دهی برای تعیین موقعیت خود را خاموش کرده و ناپدید شد. این گزارش حاکی است آخرین مسیری که نفتکش دیده شد، به سمت آب‌های ایران بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ از قول سالم الزعابی، مدیرکل بخش همکاری‌های امنیتی بین‌الملل وزارت خارجه امارات، گزارش داده است این نفتکش کوچک با دو هزار تن ظرفیت در پاناما ثبت شده و متعلق به امارات نیست و خدمه‌های آن نیز شهروند امارات نیستند.

ارزیابی حسین آرین از دلایل ناپدید شدن احتمالی یک نفتکش خارجی در تنگه هرمز
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم

امارات گفته است که اوضاع را زیر نظر دارد.

بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت پارسال، ایران به دفعات تهدید کرده که اگر نفت ایران در بازارهای بین‌المللی به فروش نرسد، «دیگران هم نخواهند توانست نفت بفروشند».

در اردیبهشت و خرداد امسال شش کشتی شامل سه نفتکش در آب‌های امارات و دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند و آمریکا، امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشان گرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرده است.

اخیرا نفتکش «گریس ۱» با بیش از دو میلیون بشکه نفت ایران در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، توقیف شد و گزارش‌ها حاکی است که نیروهای سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه به تلافی این اقدام، با سه قایق سعی کردند که راه را بر یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز ببندند.

آمریکا و بریتانیا به شدت از این اقدام ایران انتقاد کرده‌اند.

ایالات متحده اردیبهشت امسال برای مقابله با آنچه «تهدیدات ایران» نامیده، ناو آبراهام لینکلن را همراه یا جنگنده‌های «بی-۵۲» به خلیج فارس اعزام کرد.

نفتکش «ریاح» معمولا محموله‌های باری خود را از بندر دبی یا فجیره امارات حمل می‌کند، اما داده‌های ردیابی نفتکش نشان می‌دهد که بعد از ساعت ۱۱ شب شنبه، در حال گذر از تنگه هرمز اتفاقی برای این نفتکش افتاده و ناپدید شده است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، نیز به آسوشیتدپرس گفته است این نفتکش سابقه نداشته طی سه ماه گذشته سیستم سیگنال‌دهی خود را خاموش کند.

ایران هنوز هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق هشدار داد که این اقدام «بی‌جواب نمی‌ماند».

بعد از خروج آمریکا از برجام و تحریم نفت ایران توسط آمریکا، عربستان و امارات آشکارا اعلام کرده بودند هرگونه کسری در بازار نفت را جبران خواهند کرد.

یک مقام دفاعی آمریکا گفته است که نفتکش اماراتی در جزیره قشم ایران، در یک پایگاه دریایی سپاه پاسداران است و گمان می‌رود سپاه آن را توقیف کرده باشد.

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است حضور نفتکش در ایران به‌خاطر درخواست کمک از ایران (به خاطر وقوع حادثه‌ای) باشد، گفته که مدت زیادی است که خدمه‌های نفتکش هیچ تماسی با امارات نداشته‌اند و این موضوع جای نگرانی است.

در این میان شرکت پرایم تانکرز امارات به آسوشیتدپرس گفته است که این نفتکش اخیرا به شرکت «موج البندر»، دیگر شرکت اماراتی فروخته شده، اما این گزارش می‌افزاید فردی که به تماس آسوشیتدپرس به شماره تلفن ثبت شده شرکت «موج البندر» پاسخ داده، گفته است این شرکت نفتکشی در مالکیت خود ندارد.

منابع: آسوشیتدپرس، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG