لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

آمریکا محرمانه دو دیپلمات چینی را «اخراج کرده است»


وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت‌هایی برای دیپلمات‌های چینی وضع کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت‌هایی برای دیپلمات‌های چینی وضع کرده است.

روزنامه «نیویورک‌ تایمز» روز یکشنبه ۲۴ آذر گزارش داد که ایالات متحده آمریکا دو دیپلمات چینی را سپتامبر امسال محرمانه از خاک این کشور اخراج کرده است.

این دو دیپلمات متهم بودند که به طرف یک پایگاه نظامی حساس در ایالت ویرجینیا رانندگی کرده بودند.

نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع از این موضوع نوشته است که به نظر می‌رسد این نخستین بار ظرف سی سال گذشته است که ایالات متحده دیپلمات‌های چینی را به ظن جاسوسی از خاک خود اخراج می‌کند.

این روزنامه می‌افزاید احتمالا یکی از این افراد افسر اطلاعاتی بوده که در پوشش دیپلمات کار می‌کرده است.

این دیپلمات‌ها که همراه با همسران‌شان بودند با عبور از بخش بازرسی، به طرف یک تاسیسات حساس رانندگی در نزدیکی نورفولک ایالت ویرجینیا رانندگی کردند که نیروهای عملیات‌های ویژه در آن حضور داشتند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که نگهبانان متوجه شدند آنها مجوز ورود ندارند و به همین دلیل آنها را به طرف درهای ورودی هدایت کردند.

با این حال، دیپلمات‌های یاد شده به گشت‌زنی خود در پایگاه ادامه دادند و از دست پرسنل در حال تعقیب آنها فرار کردند تا اینکه با رگبار گلوله و کامیون که سد راه آنها شده بود متوقف شدند.

افراد یاد شده گفته بودند که دستورالعمل نگهبانان را نفهمیده بودند و گم شدند.

این روزنامه افزوده که چند هفته پس از این حادثه، وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت‌هایی برای دیپلمات‌های چینی وضع کرد که گفته می‌شود واکنشی به محدودیت‌های طولانی‌مدت چینی‌ها علیه دیپلمات‌های آمریکایی بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ک.ر
XS
SM
MD
LG