لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

وزارت بهداشت: انتقال بيماری ايدز در زنان در حال افزايش است


عباس صداقت، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ايران در مورد افزايش بيماری ايدز و انقال ويروس اچ آی وی از راه ارتباط جنسی و همچنين افزايش انتقال بيماری ايدز ميان زنان هشدار داده و گفته که خطر موج سوم ايدز در کشور، در راه است.

به گزارش وبسايت خبر آنلاين، رييس اداره ايدز وزارت بهداشت از جلسات برگزار شده با وزارت کشور به منظور طرح برنامه سوم استراتژيک ايدز در شورای اجتماعی کشور خبر داد و گفت: «در سومين برنامه استراتژيک ايدز همچنان بر لزوم توجه به برنامه‌های کاهش آسيب و ادامه اين برنامه‌ها در مصرف کنندگان تزريقی مواد مخدر تاکيد شده است.»

آقای صداقت با ابراز نگرانی از آغاز موج سوم گسترش ويروس اچ آی وی، ايدز گفت: «در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که تعداد موارد ابتلا از طريق ارتباطات جنسی محافظت نشده در حال افزايش است. از طرف ديگر شواهدی نيز وجود دارند که نشان می‌دهند انتقال بيماری ميان زنان در حال افزايش است. اين مباحث زنگ خطری است برای آغاز موج سوم بيماری ايدز. بر اين اساس پيشگيری از وقوع موج سوم اين بيماری يکی از اهداف پيش بينی شده در برنامه سوم کشوری ايدز است. »

رييس اداره ايدز وزارت بهداشت همچنين از برنامه برای مقابله با موج سوم خبر داده و گفته است: «اين برنامه در دستور کار شورای عالی سلامت و امنيت غذايی قرار دارد و به محض تشکيل جلسه اين شورا، تصويب خواهد شد.»

عباس صداقت ابراز اميدواری کرده که با همکاری ساير سازمان‌های همکار از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سيما و سازمان هلال احمر برنامه‌های کنترل و پيشگيری از ايدز با شدت هرچه بيشتر در کشور دنبال شود.

بر اساس آخرين آمار از سوی اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت، ۷۶ درصد از موارد آلودگی به ايدز در گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال کشور اتفاق افتاده است. ميزان آلودگی به ايدز در ايران هم حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر تخمين زده شده است.

مرضيه وحيد دستجردی، وزیر بهداشت هم پیشتر با بيان اين که هفت درصد از مبتلايان به ايدز «در معرض خطر مسايل اخلاقی و رفتاری» قرار دارند، گفته بود:‌ «با افزايش رفتارهای پرخطر در آينده ممکن است با آتشفشانی از بيماری ايدز در کشور روبرو شويم، بنابراين لازم است در اين زمينه اطلاع رسانی لازم به مردم صورت گيرد.»
XS
SM
MD
LG