لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

« قدرت های جهانی در قبال ایران انعطاف نشان دهند»


محمود احمدی نژاد با هو جین تائو دیدار کرد.
محمود احمدی نژاد با هو جین تائو دیدار کرد.

رييس جمهوری چين روز شنبه از قدرت های جهانی خواست انعطاف بيشتری در خصوص مناقشه مربوط به توانايی های اتمی ايران از خود نشان دهند.


به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از خبرگزاری رسمی « شين هوا»، هو جين تائو در ديدار با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در پکن گفت : فرصت نادری برای ازسرگيری مذاکرات بر سر اين موضوع با تهران وجود دارد که طرفين بايد از آن استفاده کنند.


قدرت های غربی نگرانند که برنامه اتمی ايران به توليد سلاح اتمی بينجامد، اما تهران می گويد که برنامه اتمی اش صلح جويانه است و از آن برای توليد برق استفاده خواهد کرد.


هو جين تائو گفت: چين به حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژی اتمی احترام می گذارد و خواستار حل مناقشه مربوط به اين موضوع از طريق ديپلماتيک شد.


رييس جمهوری چين افزود: در حال حاضر، موضوع اتمی ايران از فرصت نادری برای از سرگيری مذاکرات برخوردار شده است و ما اميدواريم که همه طرفين بتوانند از آن استفاده کنند و از خود انعطاف نشان دهند تا به راه حلی صلح آميز در اين مورد دست يابند.


وی همچنين گفت که چين همانند گذشته به حل اين موضوع از طريق مذاکرات متعهد است و به ايفای نقش سازنده برای پايان دادن به اين مناقشه ادامه خواهد داد.


چين، ازاعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، عضو گروه پنج به علاوه يک است که در يک بسته پيشنهادی حاوی کمک های اقتصادی و فنی، از جمله ياری رساندن با احداث نيروگاه های اتمی آب سبک، خواستار تعليق فعاليت های حساس اتمی ايران شده است.



  • «نگاه جمهوری اسلامی ايران به روابط با چين، استراتژيک و دراز مدت است.»
محمود احمدی نژاد

اين گروه شامل چين، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و آلمان است.


ايران تاکنون به اين بسته پيشنهادی پاسخ مشخصی نداده است و همچنان به فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.


تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد سه قطعنامه تحریمی را علیه ایران صادر کرده است.


این سه قطعنامه پس از آن صادر شدند که چین همراه با روسیه به آنها رای مثبت دادند.


تا پیش از آن، این دو کشور خواستار حل دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران بودند و با اعمال تحریم ها علیه ایران مخالفت می کردند.


در همين حال، محمود احمدی نژاد به همتای چينی خود گفت که اميدوار است راه حل قابل قبولی در مورد این مناقشه برای تمام طرفين به دست آيد.


وی اضافه کرد: طرف ايرانی به تبادل نظر و مشورت هايش در اين زمينه با طرف چينی ادامه خواهد داد.


رييس جمهوری اسلامی ايران به منظور شرکت در مراسم افتتاحيه بازی های پاراالمپيک پکن، سفری يک روزه به چین انجام داده است.


در اين ميان، به گزارش خبرگزاری های ايران، روسای جمهوری دو کشور، روابط تهران – پکن را مستحکم و استراتژيک خواندند.


آنها با ابراز خرسندی از رکورد ۲۰ ميليارد دلاری همکاری ها و مبادلات اقتصادی و بازرگانی ميان ايران و چين در سال اخير، بر افزايش حجم فعاليت ها و مناسبات اقتصادی تهران و پکن تاکيد کردند.


چين يکی از خريداران عمده نفت ايران به شمار می رود.


محمود احمدی نژاد با دوست و مکمل خواندن چين و ايران افزود: نگاه جمهوری اسلامی ايران به روابط با چين، استراتژيک و دراز مدت است.


رييس جمهوری اسلامی ايران گفت که تهران همواره خواستار گفت و گوهای سازنده بوده است، و با اشاره به بسته های پيشنهادی تبادل شده ميان ايران و غرب افزود: منطق اين است که گفت و گوها بر اساس مشترکات دو بسته پيشنهادی آغاز شود تا برخی سوء تفاهمات نيز برطرف شود..


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، رييس جمهوری چين فضای بين المللی درباره موضوع هسته ای را به نفع خواسته ها و مطالبات ملت ايران دانست و گفت: چين معتقد است مذاکرات هسته ای بايد هرچه زودتر آغاز شود.


XS
SM
MD
LG