لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

نماینده خامنه‌ای در سپاه: تعامل، ابزار آمریکا برای نفوذ در ایران شده است


در ادامه حملات نزدیکان آیت الله خامنه ای به حسن روحانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی درسپاه پاسداران ضمن انتقاد از توافق اتمی وین گفت که «تعامل، ابزار آمریکا برای نفوذ» در ایران شده و هدف مقامات ایالات متحده از مذاکره با ایران، « فراتر» از توافق هسته‌ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی سعیدی که روز یکشنبه ۱۱ تیر در جمع روحانیون استان فارس سخن می گفت، با اشاره به برخی از اتفاقات از جمله کودتای نوژه و اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت:« امروز تعامل ابزار آمریکا برای نفوذ شده است».

وی اضافه کرد:« معلوم شده هدف آن‌ها فراتر از هسته‌ای بوده و وقتی نتوانستند به هدف خود برسند به جای اول بازگشتند، نقد داده‌ایم و نسیه گرفته‌ایم».

آقای سعیدی سال گذشته نیز دولت حسن روحانی را متهم کرده بود که از طریق توافق اتمی وین به دنبال عادی سازی رابطه با آمریکا است.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین دربارهٔ آنچه که «نفوذ» آمریکا در ایران می‌خواند، بارها هشدار داده است و در مقابل حسن روحانی و نزدیکان او نیز درباره «استفاده جناحی از واژه نفوذ» هشدار داده‌اند.

درهمین حال، رئیس قوه قضائیه روز یکشنبه گفته بود که فعالیت مسلحانه در چارچوب به توصیف او، «پروژه نفوذ» مصداق «محارب» و فعالیت غیرمسلحانه در آن «در بسیاری ازموارد، مصداق فساد فی الارض است».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی همچنین بدون ارائه شواهد و اسنادی گفت که آمریکا «سه برنامه حمایت از عناصر غرب‌گرا و غرب‌باور، شرطی‌سازی افکار عمومی مردم و تقویت جریان تکنوکرات‌های متمایل به غرب را در دستور کار دارد».

وی همچنین از«حمایت و تکیه بر محور مقاومت»،« مقابله با نظام سلطه و استکبار»،« تغییر در معادله قدرت»،« شکست توطئه جنگ درون تمدنی»،« تکیه بر قدرت دفاعی ملی و سلاح بومی» و «تکیه بر استحکام درونی قدرت» به عنوان اقدامات ایران برای به گفته او،« خنثی‌سازی توطئه های آمریکا» نام برد.

علی سعیدی روز ۱۴ خرداد نیز تلویحا از حسن روحانی و نزدیکان او با عنوان «حلقه نیاوران» نام برد و گفت که پیگیری ایده «همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب» در ایران نتیجه فعالیت این گروه است.

سخنان او درحالی بیان شد که درگیری‌های لفظی حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین نهادهای زیر نظر او، پس از انتخابات دوباره آقای روحانی به ریاست جمهوری افزایش یافته است و در روزهای گذشته سخنگوی قوه قضائیه، دادستان کل کشور و فرمانده سپاه پاسداران نیز به آقای روحانی حمله کرده اند.

در راهپیمایی روز قدس نیز عده‌ای در اطراف آقای روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و«روحانی، بنی صدر پیوندتان مبارک» سر دادند که انتشار فیلم و تصاویر آن بازتاب‌های فراوانی در ایران داشت.

چند روز پیش از شعار دادن گروهی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس علیه حسن روحانی، آیت‌الله خامنه‌ای، روز ۲۲ تیر گفته بود که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود که «رئیس جمهور وقت [ابوالحسن بنی صدر] جامعه را دوقطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد».

با وجود ادامه حملات اصولگرایان به دولت، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، روز نهم تیر، پیشنهاد «آتش بس یک طرفهِ» مخالفان به دولت را مطرح کرده بود.

درحالی‌که برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله احمد توکلی از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند، عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، و مصطفی تاج زاده از چهره‌های اصلاح طلب، در واکنش به نوشته آقای زاکانی، پیشنهاد«گفت‌و‌گوی ملی» را مطرح کردند.

با این حال، آقای زاکانی روز دوشنبه ۱۲ تیر با اشاره به قرارداد جدید نفتی ایران با توتال فرانسه، بار دیگر به قراردادهای نفتی دولت حسن روحانی حمله کرد وگفت که «اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست».

رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ خرداد با استفاده از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار» از «افسران جنگ نرم» خواسته بود تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی کشور خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

وی پس از آن در خطبه های نماز عید فطر اعلام کرد که «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است».

XS
SM
MD
LG