لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

«سازمان ملل دفتر جدیدی در عراق باز می کند»


دبير کل سازمان ملل متحد می گوید که جامعه بين المللی نمی تواند عراق را رها کند.
دبير کل سازمان ملل متحد می گوید که جامعه بين المللی نمی تواند عراق را رها کند.

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که اين سازمان قصد دارد اداره جديدی را با هدف ترغيب همکاری ميان عراق و همسايگانش، در بغداد تاسیس کند.


وی با ابراز نگرانی از ادامه مشکلات امنيتی در عراق گفت:«اميدوار است که همزمان با حضور سازمان ملل متحد در بغداد، امور امنيتی پايتخت عراق نيز پيشرفت کند.»


سخنان دبير کل سازمان ملل متحد پس از نشست مشترک وی با نخست وزير عراق، و مقام های عاليرتبه کشورهای پنج عضو دائمی شورای امنيت، گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان و همسايگان عراق ابراز شد.


حضور سازمان ملل متحد در عراق پس از بمب گذاری ۱۹ اوت سال ۲۰۰۳ ميلادی در مرکز بغداد که به مرگ ۲۲ نفر انجاميد، به شدت کاهش يافته است.


  • «بدون آشتی ملی، صلح و ثبات سياسی ايجاد نمي شود و از سوی ديگر، نمی توان صلح را با زور بدست آورد.»
نخست وزیر عراق

سخنان آقای گی مون در مورد مسايل امنيتی بغداد، بازتاب چالش های پيش روی نوری المالکی، نخست وزير عراق برای برقراری ثبات در این کشور، و فشار دموکرات ها در کنگره آمريکا بر دولت جرج بوش برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق است.


نوری المالکی، پيشتر در روز شنبه تاکيد کرده بود که نيروهای عراقی مسئوليت امنيت هيات نمايندگی سازمان ملل متحد در آن کشور را تامين خواهند کرد.


به رغم نگرانی های امنيتی، دبير کل سازمان ملل متحد اشاره کرد که جامعه بين المللی نمی تواند عراق را رها کند.


وی گفت:«ثبات در عراق، نگرانی مشترک ما و جامعه بين المللی، است.»


بان گی مون همچنين خبر داد که سازمان ملل متحد در نظر دارد دفاتری را نيز در شهرهای بصره و اربيل تاسيس کند.


در اين ميان، آقای مالکی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک به سر می برد، و قرار است با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا ديدار کند، اظهار داشت که کشورش همچنان با چالش هايی مواجه خواهد بود، اما نسبت به روند اوضاع ابراز خوشبينی کرد.


وی همچنين گفت:«بدون آشتی ملی، صلح و ثبات سياسی ايجاد نمي شود و از سوی ديگر، نمی توان صلح را با زور بدست آورد.»


نوری المالکی افزود:«امنيت و اقتصاد عراق رو به بهبودی است و هزاران نفر از خانواده هايی که خانه و کاشانه خود را ترک کرده بودند، تصميم گرفته اند تا به اين کشور بازگردند.»


اشاره وی به صدها هزار نفر عراقی است که در مواجهه با حملات روزانه و خشونت، اين کشور را ترک کرده اند.


انتقاد آمريکا از نقش ايران در عراق


خبرگزاری آسوشيتدپرس همچنين گزارش داد که تنش ها ميان آمريکا و ايران، به خاطر انتقاد دولت بوش از نقش تهران در تسليح شبه نظاميان عراقی، در نشست نيويورک به چشم می خورد.


  • «برای آمريکا دشوار است که التزام ايران به حمايت از برقراری مصالحه در عراق را هنگامی که به تسليح و آموزس نظامی شورشيان در آن کشور ادامه می دهد، بپذيرد.»
یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، که در اين نشست حضور داشت، به خبرنگاران گفت که از التزام شرکت کنندگان به کمک به عراق، بويژه گسترش هيات نمايندگی سازمان ملل متحد در آن کشور، خشنود است.


در عين حال، يکی ديگر از اعضای بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا ناخرسندی خود را از سياست ايران در عراق ابراز داشت.


ديويد ساترلند، هماهنگ کننده امور عراق در وزارت امور خارجه آمريکا، گفت:«برای آمريکا دشوار است که التزام ايران به حمايت از برقراری مصالحه در عراق را هنگامی که به تسليح و آموزش نظامی شورشيان در آن کشور ادامه می دهد، بپذيرد.»


ايران اين اتهامات آمريکا را رد کرده است.


آقای ساترلند افزود:«کاری که آنها انجام می دهند، ادامه تسليح و آموزش شورشيان برای خشونت بيشتر، مرگ و مير بيشتر و به سود عوامل افراطی در عراق است.»


اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرد:«به همين دليل، ما به التزام ايران و ثابت قدم بودن در حمايت از مصالحه در عراق اعتقادی نداريم.»


درهمين ارتباط، انتقادهای مشابهی نيز از سوی برخی از اعضای هيات نمايندگی عراق وجود داشت.


ژرژ برقوس، يکی از مشاوران نخست وزير عراق، به آسوشيتدپرس گفت:«ما مخالف دخالت همسايگان و در عين حال، خواهان حضور نيروهای خارجی در عراق هستيم که به درخواست دولت در کشورمان حضور دارند.»


وی گفت:«ما اجازه دخالت را به هيچکس نخواهيم داد، همانگونه که در امور ديگران دخالت نخواهيم کرد.»


XS
SM
MD
LG