لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

نماینده طالبانی: باوئر و فتال هفته آینده به سفارت سوئیس تحویل می‌شوند


یک روز پس از آنکه قوه قضائیه ایران با رد اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد آزادی زودهنگام دو تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران، از بررسی موضوع آزادی جاش فتال و شین باوئر در قبال وثیقه خبر داد، روزنامه شرق به نقل از نماینده رئیس جمهور عراق در تهران بار دیگر موضوع آزادی این دو را تأیید کرد.

به نوشته شرق ناظم دباغ، نماینده جلال طالبانی در ایران با تأیید میانجیگری جلال طالبانی برای آزادی «شین بائر» و «جاش فتال» دو آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران گفت که پس از تماس آقای طالبانی با مقام‌های عالی‌رتبه ایرانی، قرار است که در روزهای نخست هفته آینده، این دو آمریکایی، به سفارت سوئیس در تهران تحویل شوند.

سفارت سوئیس از زمان قطع روابط دیپلماتیک ایران و ایالات متحده در سال ۱۳۵۸، حفاظت منافع آمریکا در تهران را بر عهده دارد.

شین باوئر، جاش فتال و ساراد شورد سه شهروند آمریکایی در مرداد ماه سال ۸۸ در سفر به عراق، به هنگام گشت در ارتفاعات مرزی عراق و ایران، توسط نیروهای مرزبانی ایران بازداشت شدند و اندکی پس از انتقال آنها به تهران، مقام‌های قضایی و دولتی ایران هر سه نفر را به جاسوسی متهم کردند.

در این میان در شهریور ماه ۸۹ سارا شورد، با وساطت سلطان‌نشین عمان که روابط نزدیکی با ایالات متحده و ایران دارد، پس از سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد و به کشورش بازگشت، اما تصمیم در مورد آزادی یا محکومیت دو شهروند آمریکایی دیگر، به برگزاری جلسه دادگاه آنها موکول شد.

تا اینکه ماه گذشته پس از اتمام جلسات رسیدگی به اتهامات جاش فتال و شین باوئر، برای هر یک از آنها به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و جاسوسی به نفع ایالات متحده، حکم هشت سال زندان صادر شد.

سرانجام در این هفته محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی، شرایط نگهداری این دو جوان آمریکایی در ایران را «مانند هتل» توصیف کرد و وعده داد که آنها در دو روز آینده آزاد خواهند شد.

وعده‌ای که بلافاصله با واکنش دستگاه قضایی روبه‌رو شد و روابط عمومی قوه قضائیه ضمن تکذیب خبر آزادی این دو شهروند آمریکایی، اعلام کرد که «درخواست وکلای مدافع این دو متهم در رابطه با صدور قرار وثیقه و آزادی آنان از سوی قاضی پرونده در دست بررسی است و اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی قوه قضائیه صورت خواهد گرفت و هرگونه اطلاع‌رسانی در این‌باره از ناحیه سایر افراد موجه نیست.»

این چندمین بار است که وعده رئیس‌جمهور ایران در مورد آزادی این شهروندان آمریکایی با تکذیب قوه قضائیه روبه رو می‌شود.

نخستین بار در بهمن ماه ۸۸ محمود احمدی‌نژاد در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از احتمال مبادله سه شهروند آمریکایی با شهروندان زندانی ایران در آمریکا خبر داد. اما دستگاه قضایی اعلام کرد که چنین امری تا تشکیل دادگاه امکان‌پذیر نیست.

در مورد آزادی سارا شورد هم این محمود احمدی‌نژاد بود که نخستین بار وعده آزادی این شهروند آمریکایی را داد اما دستگاه قضایی از زبان دادستان تهران این وعده را تکذیب کرد و تنها خود را صاحب صلاحیت اظهار نظر در مورد وضعیت این پرونده دانست.

وساطت جلال طالبانی برای آزادی اتباع آمریکایی

ناظم دباغ نماینده جلال طالبانی در تهران در گفت‌وگو با شرق به روند میانجیگری رئیس جمهور عراق در این پرونده نیز پرداخته است.

به گفته آقای دباغ «پس از دریافت درخواست خانواده‌های دو آمریکایی»، رئیس‌جمهور عراق با مقام‌های عالی‌رتبه تماس گرفته و در این مورد رایزنی کرده است.

ایران در زمان حکومت صدام حسین در عراق، پناهگاه بسیاری از مخالفان صدام به‌ویژه مخالفان شیعه و کرد حکومت وقت عراق بوده و از این رو دولت مرکزی عراق که توسط شیعیان هدایت می‌شود و نیز رئیس‌جمهور جلال طالبانی و همین طور مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، روابط نزدیکی با رهبران جمهوری اسلامی دارند.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت که سلطان‌نشین عمان نیز روز چهارشنبه در راستای تلاش برای آزادی جاش فتال و شیت باوئر طرح تازه‌ای را برای مقام‌های تهران ارسال کرده که محتوای آن علنی نشده است.

این موضوع را یک مقام رسمی عمان به شرط عدم افشای نام به دلیل حساسیت مذاکرات عنوان کرده است.

میانجی‌گری عمان نقشی اساسی در آزادی سارا شورد در شهریور ماه ۸۸ داشت. نقشی ه مورد تقدیر مقام‌های آمریکایی قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG