لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

سازمان ملل: کشتار میرزاولنگ در افغانستان احتمالاً جنایت جنگی است


قربانیان روستای میرزاولنگ
قربانیان روستای میرزاولنگ

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، کشتار اخیر غیرنظامیان به دست طالبان و داعش در افغانستان احتمالاً «در زمره جنایات جنگی» است.

در گزارشی که دفتر مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز یکشنبه ۲۹ مرداد منتشر شد، آمده است که مرگ دستکم ۳۶ نفر در روستای شیعه‌نشین میرزاولنگ در ولایت سرپل برای این سازمان تأیید شده است.

یوناما تصریح می‌کند: «این کشتارها، که از سوی چندین منبع معتبر تأیید شده، ناقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و چه بسا جنایت جنگی محسوب شود.»

این نهاد وابسته به سازمان ملل می‌افزاید بیش از نیمی از این کشتار در روز ۱۴ مرداد (۵ اوت) رخ داده است؛ هنگامی که روستاییان درصدد فرار از روستای خود بودند که به‌دست شبه‌نظامیان مخالف دولت افتاده بود.

مقام‌های افغانستان می‌گویند در یک عملیات نادر که به‌طورمشترک از سوی داعش و طالبان صورت گرفت، بیش از ۵۰ روستایی به دست این نیروها کشته شدند که برخی از قربانیان سرشان از تن جدا شده بود.

با این حال در گزارش سازمان ملل آمده که ۲۷ غیر نظامی در میان کشته‌ها بوده‌اند که یکی از آنها زن، چهار پسر نوجوان و۱۳ مرد بالای ۶۰ سال در میان آنها بوده است.

در این گزاش قید شده که دستکم هفت شبه‌نظامی طرفدار دولت، یک پلیس محلی و یک سرباز افغان، بقیه کشته‌ها را شامل می‌شدند.

در گزارش سازمان ملل همچنین اشاره شده است که یکی از فرماندهانی که در حمله به روستا مشارکت داشت، مدعی شده که به داعش وابسته است، اما یوناما هنوز نمی‌تواند وابستگی سازمانی این فرد به داعش را تأیید کند.

گروه طالبان و داعش در دو سال گذشته با یکدیگر در افغانستان درگیر بوده‌اند اما اتحادهای تاکتیکی نیز در برخی نقاط علیه نیروهای دولتی سابقه داشته است.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که کنترل روستای میرزاولنگ را به تنهایی به دست گرفته و کشتار غیرنظامیان را نیز تکذیب کرده است.

هفته گذشته داعش با صدور بیانیه‌ای مسئولیت کشتار ۵۴ شیعه در ولایت سرپل را به‌عهده گرفت.

از زمان خروج اکثر نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان، دولت مرکزی این کشور، در مقابله موثر با نیروهای طالبان و داعش ناتوان مانده است.

افغانستان هم‌اکنون پس از سوریه دومین کشوری است که شهروندانش برای گرفتن پناهندگی اقدام می‌کنند.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا با حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ حکومت طالبان را ساقط کرد.

اکنون که بیش از ۱۵ سال از استقرار دولت جدید در افغانستان می‌گذرد نزدیک به ۱۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارند تا از این دولت حمایت کنند.

بر پایه تخمین ایالات متحده، دولت افغانستان تنها بر کمتر از ۶۰ درصد از خاک این کشور تسلط دارد و حدود نیمی از خاک این کشور در کنترل شورشیان یا صحنه تحرکات آنهاست.

XS
SM
MD
LG