لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

اولاند حکومت استعماری فرانسه در الجزایر را «ظالمانه» توصیف کرد


فرانسوا اولاند
فرانسوا اولاند
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، حکومت استعماری فرانسه در الجزایر را «ددمنشانه» توصیف کرد اما با این حال به طور رسمی از الجزایر پوزش‌خواهی نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند که پنجشنبه ۳۰ آذر در پارلمان الجزایر سخنرانی می‌کرد، با اشاره به «رنج‌هایی» که مردم الجزایر در دوره استعمار فرانسه متحمل شدند، گفت: «تاریخ میان دوکشور هرچقدر هم دردناک باشد، باید درباره آن سخن گفت و آن را پنهان نکرد. زیرا حقیقت ملت‌ها را به هم نزدیک کرده و آنها را متحد می‌کند؛ نه برعکس.»

اولاند افزود: «الجزایر به مدت ۱۳۲ سال، تحت سلطه نظامی ظالم و ددمنشانه به نام استعمار قرار داشت.» او برای مثال به کشتارهای که ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۴ توسط ارتش فرانسه در مناطق سطیف، قالمه و خراطه الجزایر روی داد اشاره کرد؛ هنگامی که فرانسه و همپیمانانش، پیروزی علیه نازی‌ها را جشن می‌گرفتند.

رئیس جمهور فرانسه خواستار احترام به «حافظه» ‌و در عین حال، نگریستن به آینده برای روزهایی بهتر و شراکت سیاسی و اقتصادی مستحکم و بلند مدت میان دو کشور شد.

فرانسوا اولاند با این حال از پوزش‌خواهی رسمی از الجزایر خودداری کرد.

فرانسوا اولاند روز چهارشنبه پس از رسیدن به الجزایر در حضور خبرنگاران در فرودگاه گفته بود: «برای عذرخواهی یا ابراز پشیمانی به اینجا نیامده‌ام. آمده‌ام تا آن چیزی که حقیقیت است و آن چه در تاریخ است را بگویم.»

فرانسو اولاند در سخنرانی خود در پارلمان الجزایر افزود که روز چهارشنبه به همراه عبدالعزیز بوتفلیقه همتای الجزایری خود، «پیمان دوستی» با هدف نزدیک‌تر کردن روابط میان پاریس و الجزایر و باز کردن افق همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جدید میان مردم دو کشور، امضا کرده است.

او گفت: «برای بازگانی به الجزایر نیامده‌ام. آمده‌ام تا دوره‌ای جدید از روابطی را که به سود دو کشور است،‌ آغاز کنیم.»

در بعد اقتصادی، فرانسوا اولاند خواستار بالا بردن سطح روابط دو کشور شد. به گفته او، دو کشور دارای توانمندی‌های اقتصادی و ثروت‌های انسانی و علمی بسیار بزرگی هستند که ظرفیتی برای یک شراکت اقتصادی استثنایی است. او با اشاره به فعالیت ۴۵۰ شرکت فرانسوی در الجزایر، خواستار سرمایه‌گذاری‌های بیشتر کشورش در الجزایر شد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین چند تفاهم‌نامه با همتای الجزایری خود در زمینه جوانان و تاسیس دانشکده‌های تخصصی تکنولوژی امضا کرد.

فرانسوا اولاند متعهد شد که روند اعطای روادید به دانشجویان الجزایری که خواهان ادامه تحصیل در فرانسه هستند و همچنین به سرمایه‌گذاران الجزایری، تسهیل شود.

او در مقابل از مقام‌های الجزایری خواست روند دادن روادید به شهروندان فرانسه را تسهیل کنند.
فرانسوا اولاند همچنین به تمام فرانسوی‌هایی که برای استقلال الجزایر مبارزه کردند و تمام کسانی که در الجزایر زندگی کردند اما پس از استقلال آن را ترک کردند، ادای احترام کرد.

حدود ۷۰۰ هزار الجزایری در فرانسه زندگی می‌کنند. همچنین فرانسه سالانه برای حدود ۲۰۰ هزار الجزایری، روادید صادر می‌کند.
XS
SM
MD
LG