لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

لاوروف: با توافق ژنو سامانه‌ ضدموشک ناتو موضوعیت نخواهد داشت


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید در سایه توافق اتمی با ایران، استقرار سامانه‌ ضدموشک ناتو در خاک اروپا دیگر موضوعیتی ندارد.

روسیه همواره با استقرار سامانه‌های جدید ضدموشک ناتو و آمریکا در خاک اروپا مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود عنوان کرده است.

با این حال آمریکا و ناتو در توجیه این سامانه‌ها بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم موشک‌های بالاستیک ایران را دلیل وجودی این سامانه‌ها بیان کرده‌اند.

اکنون، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که خود ساعت‌ها برای رسیدن با یک توافق، با ایران و دیگر اعضای ۱+۵ مذاکره کرد، می‌گوید اگر مفاد توافقنامه ژنو «به طور کامل اجرایی شود،...دیگر دلیلی برای ایجاد سامانه موشکی در اروپا وجود نخواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه سرگئی لاوروف که برای شرکت در نشست وزیران خارجه روسیه و ناتو به بروکسل رفته،‌ بار دیگر تاکید کرد که این سامانه معضل عمد‌‌‌‌ه‌ای در مناسبات مسکو و ناتو است.

ماه گذشته ایران و گروه ۱+۵ توانستند سرانجام پس از سال‌ها به یک توافق شش ماهه برای اعتمادسازی و کاهش موقت تحریم‌ها دست یابند.

ایران از سال ۲۰۰۳ و در دوره‌ای که حسن روحانی مذاکره ارشد هسته‌ای بود، گفت‌‌وگوهای اتمی را با سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان آغاز کرد.

پس از شکست مذاکرات و روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد مذاکرات با پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان ادامه یافت تا اینکه در ژنو طرف‌ها توانستند با یکدیگر به توافق برسند.
XS
SM
MD
LG