لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

سخنگوی دولت روحانی: یارانه ایرانیان خارج از کشور قطع می‌شود


محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران می‌گوید که تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه چشم‌پوشی کرده‌اند.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران می‌گوید که تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه چشم‌پوشی کرده‌اند.

سخنگوی قوه مجریه ایران روز پنج‌شنبه، ششم شهریور، از تصمیم دولت حسن روحانی برای قطع یارانه ایرانی‌های خارج از کشور خبر داد.

محمدباقر نوبخت که در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته بود، تاکید کرد که یارانه تنها باید به کسانی تعلق بگیرد که هزینه افزایش قیمت سوخت را در داخل کشور پرداخت می‌کنند.

به گفته او، دولت خود را مقید می‌داند که به همه اقشار جامعه یارانه یکسان ندهد و با همین نگاه نیز از کسانی که توانایی مالی دارند، خواسته بود این مسئله را به دولت اطلاع دهند تا یارانه‌های پرداختی به آنان به تولید اختصاص داده شود.

دولت حسن روحانی اوایل سال جاری همزمان با آغاز ثبت‌نام از مردم برای دریافت یارانه نقدی، تاکید کرده بود اقشاری که توانایی مالی دارند از دریافت یارانه انصراف بدهند، اما با پایان مهلت ثبت‌نام مشخص شد که بیش از ۷۳ میلیون نفر خواهان دریافت یارانه شده‌اند، امری که حتی رسانه‌های حامی دولت آن را به معنای شکست آقای روحانی تلقی کردند.

آماری هم که اکنون سخنگوی دولت ایران ارائه می‌دهد حکایت از آن دارد که تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه چشم‌پوشی کرده‌اند.

این در حالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به تازگی گفته است که ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شده‌اند و آنها از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

از سویی معاون اجرایی رئیس جمهور ایران نیز تاکید کرده است که دولت خود را موظف می‌داند دهک‌های پردرآمد متقاضی دریافت یارانه را شناسایی و آنها را از فهرست کسانی که یارانه می‌گیرند حذف کند.

محمد شریعتمداری روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر اظهار داشت که دولت در این زمینه دست به کار شده و تاکنون به تعدادی از افراد پردرآمد اطلاع داده است که یارانه آنان را حذف می‌کند.

آقای شریعتمداری اما تاکید کرده است که دولت حسن روحانی به هیچ وجه قصد ندارد یارانه افراد نیازمند و طبقات پایین و کم‌درآمد جامعه از جمله کارمندان دولت، کسبه جزء و کارگران را قطع کند.

طرح پرداخت یارانه‌ها در ایران از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در این مدت چگونگی اجرای آن به یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت‌ تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG