لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

سپاه تکذیب کرد: مجتبی احمدی ترور نشده است


مراسم تشییع جنازه مجتبی احمدی؛ عکس از وبسایت «کمال مهر»
مراسم تشییع جنازه مجتبی احمدی؛ عکس از وبسایت «کمال مهر»
سخنگوی سپاه پاسداران ایران روز جمعه، ۱۲ مهر، گزارش‌ رسانه‌ها درباره «ترور» مجتبی احمدی را تکذیب کرد و علت مرگ این نیروی سپاه را رخدادی متفاوت از «ترور» دانست. با این حال قتل این سپاهی هم تکذیب نشده است.

از مجتبی احمدی به عنوان فرمانده ارتش سایبری ایران یاد شده است، اما سخنگوی سپاه پاسداران بدون هیچ اشاره‌ای به نام یا منصب خاصی تنها تایید می‌کند که «یکی از اعضای سپاه کرج فوت کرده و پلیس در حال بررسی علت فوت این فرد است».

سردار رمضان شریف به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «در ابتدا مرگ این فرد مشکوک بود و تصور می‌شد که تروری صورت گرفته، اما با بررسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد ترور نبوده است.»

ماجرایی که از آن به عنوان «ترور فرمانده ارتش سایبری ایران» یاد می‌شود، نخستین بار روز چهارشنبه، ۱۰ مهر، در نشریه بریتانیایی تلگراف بازتاب پیدا کرد. این نشریه بر پایه برخی اطلاعاتی که وب‌سایت خبری البرز پیش از آن منتشر کرده بود، نوشت که جسد مجتبی احمدی در میان درختان در جایی اطراف شهر کرج در حالی پیدا شده است که دو گلوله به قلب او شلیک شده بود.

اما وب‌سایت البرز در گزارش خود از مجتبی احمدی با حروف اختصاری «م. الف» و به عنوان یک «مامور زبده سپاه» یاد کرده بود که در یکی از «حوزه‌های حساس استان البرز» فعالیت می‌کرد.

در عین حال خبرگزاری تسنیم هم از «م. الف» به عنوان «مسئول اطلاعات یکی از نواحی سپاه شهرستان کرج» نام برده است که با تعریف نشریه تلگراف از موقعیت نظامی مجتبی احمدی تفاوت دارد.

با این حال همه این گزارش‌ها در یک نکته اتفاق نظر داشتند: این که «م. الف» یا «مجتبی احمدی» ترور شده است.

اگرچه وب‌سایت البرز بعدها خبر خود را حذف کرد و اطلاعیه سپاه استان کرج را بازتاب داد که می‌گفت، «حادثه‌ای ناگوار برای یکی از کارکنان سپاه امام حسن مجتبی» پیش آمده و «علت اصلی حادثه و انگیزه ضارب یا ضاربین مشخص نشده است».

اکنون نیز سخنگوی سپاه پاسداران ماجرا را تکذیب می‌کند و دست‌کم بحث «ترور» را منتفی می‌داند.

تکذیب نقش «انجمن پادشاهی»

رمضان شریف همچنین نقش گروهی موسوم به «انجمن پادشاهی ایران» در این رخداد را نیز تکذیب می‌کند.

تکذیبیه این مقام سپاه متوجه اطلاعیه‌ای است که در وب‌سایتی به نام «تندر، مرگ جمهوری اسلامی» منعکس شده است.

وب‌سایت «تندر» که منتسب به «انجمن پادشاهی ایران» است، روز پنج‌شنبه، اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن بر نقش این انجمن در ماجرای «ترور» مجتبی احمدی به عنوان «یکی از فرماندهان ارتش سایبری سپاه پاسداران» تاکید می‌کرد.

اما سخنگوی سپاه ایران می‌گوید که «مسئله اصلا ترور نبوده» و این که انجمن پادشاهی ایران «به دنبال سوءاستفاده در این قضیه است».

وب‌سایت تندر پیش از این مسئولیت ترور مسعود علی‌محمدی، دانشمند هسته‌ای ایران، را بر عهده گرفته بود، اما مقامات ایران در نهایت این رخداد را متوجه عوامل سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل دانستند.

در عین حال ارتباط وب‌سایت تندر با انجمن پادشاهی ایران نیز با بحث‌هایی همراه بوده است، چنان‌چه رزیتا منطقی، سخنگوی انجمن پادشاهی، اعلام کرده که مشی این انجمن مشی مسلحانه نیست و سایت تندر نیز هیچ ارتباطی با آن ندارد.

انجمن پادشاهی ایران را فرود فولادوند، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، تاسیس کرد که از سال ۲۰۰۷ مفقود شده است. اکنون نمی‌توان با اطمینان گفت که رهبری این گروه با چه کسانی است.
XS
SM
MD
LG