لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

ایران خواستار واکنش آژانس در رابطه با «خرابکاری» در تاسیسات هسته‌ای خود شد


سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌دلیل آنچه «سکوت» مقابل «اقدامات تروریستی و خرابکاری» اسرائیل در تاسیسات هسته‌ای ایران نامید، به عدم بی‌طرفی متهم کرد.

کاظم غریب‌آبادی روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به خرابکاری در شبکه برق‌رسانی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، گفت که «این اقدام تروریستی می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی تبدیل شود.»

وی با بیان اینکه رسانه‌های غربی و اسرائیلی، «همدستی» اسرائیل در این خرابکاری را تائید کرده‌اند، خواستار «مجازات» و «پاسخگویی» عوامل دخیل در این اقدام شد.

غریب‌آبادی گفت: «سکوت این سازمان [آژانس] درخصوص تهدید برنامه سلاح هسته‌ای اسرائیل و اقدامات تروریستی و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران، اعتبار و بی‌طرفی آژانس را زیر سئوال برده و شائبه یک سازمان سیاسی را در مورد آن ایجاد می‌کند.»

سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به آژانس هشدار داد «بلافاصله به این موضوع رسیدگی کند» که در غیر این صورت «گزینه دیگری جز تجدیدنظر در اقدامات شفاف ساز و سیاست همکاری آن با آژانس باقی نخواهد ماند.»

پیش از این نیز فریدون عباسی، رئيس کمیسیون انرژی مجلس ایران گفته بود در طول ۱۵ سال گذشته، پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و علاوه بر آن حوادث کوچک متعددی هم در این تاسیسات به وقوع پیوسته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارات خود، اسرائیل و عوامل داخلی وابسته به این کشور را پشت پرده این حوادث معرفی می‌کنند.

کاظم غریب آبادی در عین حال در بخش دیگری از اظهارات خود از گزارش اخیر آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و آن را «تکرار گزارش قبلی آن بدون انعکاس مناسب آخرین تحولات و پیشرفت‌ها میان دو طرف، خصوصاً طی دو ماه گذشته» عنوان کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با ابراز نگرانی درباره عدم پیشرفت بحث‌های مطرح‌شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که تهران با وجود توافق قبلی به «سوالات آژانس پاسخ نداده است».

بر اساس گزارش‌ها، بازررسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهار محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد، حومه تهران، و یک مورد دیگر نیز در اصفهان است که هر دوی آنها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

آقای گروسی تاکید کرد که در سه محل از مکان‌های مورد نظر «ذره اورانیوم با منشا انسانی» یافت شده و در یک محل دیگر «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی» وجود دارند که ایران به سئوالات دراین‌باره پاسخ نداده است.

کاظم غریب‌آبادی اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سخنان آقای گروسی را «غیرمعتبر» و بر پایه «منابع غیرقابل اتکا» دانست که «تمامی ابعاد همکاری ایران و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند».

با استفاده از گزارش ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن

XS
SM
MD
LG