لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

وزارت بهداشت «قصور» در روند درمان هاشمی شاهرودی را رد کرد


حضور محمود هاشمی شاهرودی در یک کلینیک خصوصی در آلمان اعتراض‌های و انتقادهایی را به دنبال داشت.
حضور محمود هاشمی شاهرودی در یک کلینیک خصوصی در آلمان اعتراض‌های و انتقادهایی را به دنبال داشت.

وزارت بهداشت ایران٬ موضوع «قصور پزشکی» در روند درمان محمود هاشمی شاهرودی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد کرد و گزارش‌ها در این زمینه را «شیطنت» خواند.

این واکنش پس از انتشار اخباری مبنی بر خارج کردن کلیه چپ او به دنبال «تشخیص نادرست» پزشکی و «اجبار» به ادامه معالجه به همین دلیل در آلمان بیان می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در روز پنج‌شنبه ۲۸ دی، به نقل از ایرج حریرچی٬ سخنگوی وزارت بهداشت، نوشت که «ادعای قصور پزشکی در مورد درمان یکی از مقام‌های سیاسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، غیرمسئولانه و خلاف است».

آقای حریرچی بدون اشاره مستقیم به نام محمود هاشمی شاهرودی هر گونه «کوتاهی» در روند درمان او را رد کرد و افزود که «از ابتدا در جریان جزئیات درمان این مقام سیاسی کشور بودیم و اقدامات و توصیه‌های کاملاً علمی و مطابق آخرین پیشرفت‌های روز دنیا در داخل کشور برای او انجام شده است».

قائم‌مقام وزارت بهداشت اضافه کرده که «تبعیت از توصیه‌های پزشکی جزو اختیارات بیماران است و در صورت عدم قبول توصیه‌های درمانی و یا تعویق در انجام دستورات پزشکی توسط بیمار، قاعدتاً مسئولیتی را متوجه پزشک یا تیم پزشکی معالج نمی‌کند».

او توضیح بیشتری در این زمینه نداده و نگفته که آقای شاهرودی به کدام توصیه پزشکی احتمالی عمل نکرده٬ اما از «اطرافیان» رئیس مجمع تشخیص مصلحت خواسته «سیر مراحل درمانی را اطلاع رسانی کنند تا سوء تفاهم پیش آمده رفع شود».

محمود هاشمی شاهرودی به تازگی برای چند هفته به دلیل آنچه «تکمیل روند درمانی» اعلام شد، در هانوفر آلمان به سر می‌برد و پس از بازگشت از آلمان در این باره گفت که پزشکان آلمانی در روند درمان عفونت جدیدی را کشف کرده‌اند که پیشتر در ایران تشخیص داده نشده بود.

او همچنین گفت که در ایران سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته اما پزشکان آلمانی سومین عمل جراحی او را غیرضروری تشخیص داده‌اند.

اما در حالی که اعلام شده بود آقای شاهرودی بر خلاف میل خود و با توصیه اکید پزشکان معالج راهی آلمان شده، او گفت که دلیل سفر درمانی‌اش به آلمان «اختلاف نظر پزشکان داخلی» بوده است.

روز پنجشنبه مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز گزارش‌ها درباره «اشتباه پزشکی» از سوی پزشک معالج آیت‌الله هاشمی شاهرودی در ایران را «شیطنت و شایعه» خواند.

عباس زارع‌نژاد در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت که «اولاً اینکه این حرف‌ها گمانه زنی و شیطنت است ثانیاً حتی اگر قصور یا اشتباهی هم رخ داده باشد باید پزشک معالج و تیم پزشکی پاسخگو باشد».

آقای زارع‌نژاد اضافه کرد که تیم پزشکی از سوی «خود ایشان» انتخاب شده و «پرونده بیمار در اختیار تیم پزشکی است و قانوناً پزشک معالج و هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی باید در این زمینه اظهار نظر کنند».

سفر محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهر هانوفر در آلمان با اعتراض گسترده مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور مواجه شد.

علاوه بر شماری از ایرانیان ساکن آلمان٬ فولکر بِک٬ از سیاستمداران آلمانی نیز از مقام‌های قضایی خواسته بود رئیس پیشین دستگاه قضایی ایران را به اتهام نقض حقوق بشر محاکمه کنند.

معترضان می‌گفتند آقای شاهرودی در تأیید اجرای حکم اعدام صدها نفر در ایران از جمله شماری از کودکان٬ مسئولیت مستقیم داشته است.

در مدت حضور آقای شاهرودی در مؤسسه جراحی اعصاب هانوفر٬ تظاهراتی نیز در مقابل این بیمارستان برپا شد.

با آنکه آقای شاهرودی خود گفته بود که سفری «مختصر و بدون سر و صدا» به آلمان داشته٬ جنجال‌ها به دبنال انتشار عکسی از وی و پروفسور مجید سمیعی٬ رئیس موسسه جراحی اعصاب هانوفر به اندازه‌ای بالا گرفت که او مجبور به ترک زودهنگام آلمان شد.

گرچه به نوشته ایسنا او «از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند» تقدیر کرده است.

علاوه بر انتقادها به دلیل نقش آقای در اعدام‌ها در ایران٬ شماری از کاربران شبکه‌های مجازی از بستری شدن او در یک بیمارستان خصوصی در خارج از ایران انتقاد کرده بودند.

این در حالی است که آقای شاهرودی گفته است که «ما اصرار داشتیم پروتکل درمانی سریع‌تر نوشته شود تا ادامه معالجه در ایران انجام شود».

محمود هاشمی شاهرودی زمانی که ریاست قوه قضائیه را در دست گرفت، به‌شدت از این نهاد انتقاد کرده و گفته بود «ویرانه‌ای» را تحویل گرفته‌ است. او هنوز در مورد اتهام‌های واردشده واکنشی نشان نداده‌ است.

آقای شاهرودی، در نجف عراق زاده شده و در حال حاضر ۶۹ ساله است. او پس از انقلاب بهمن ۵۷ از نجف به ایران آمد و با ایجاد «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، با حکومت صدام حسین مبارزه می‌کرد.

از او که تابستان امسال، چند ماه پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد، به عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، تسنیم و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG