لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

ایران ادعای سرقت اسناد هسته‌ای خود توسط موساد را «مضحک» نامید


علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد،
علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد،

سه ماه و نیم بعد از ادعای اسرائیل در مورد دستیابی موساد به «نیم تُن اسناد حقیقی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» و انتقال آن از حومه تهران به تل‌آویو، ایران بار دیگر این ادعا را رد کرده و آن را «به طرز مضحکی بی‌معنا» توصیف کرد.

نیویورک تایمز چهارشنبه ۲۷ تیر گزارش داد که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به گزارش روز دوشنبه این روزنامه، این واکنش را نشان داده‌است.

علیرضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در پیامی توئیتری نوشته‌است «ایران همواره دربارهٔ اینکه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی علیه ارزش‌های ملی است، شفاف بوده‌است».

همچنین به گزارش ایسنا، آقای میریوسفی افزوده‌است: «این ادعا که ایران، اطلاعات حساس خود را در انبارهای دورافتاده در تهران رها کرده‌است، به طرز مضحکی بی‌معنا است».

نیویورک تایمز دوشنبه ۲۵ تیر گزارش داد که اسرائیل یک گزارشگر این روزنامه را همراه با دو خبرنگار دیگر، از واشینگتن پست و وال‌استریت جورنال، به مشاهده اسناد انتقال‌یافته به اسرائیل دعوت کرد و جزئیاتی را در مورد نحوه عملیات نیروهای موساد در دستیابی به بایگانی هسته‌ای ایران در اختیار این گزارشگران گذاشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ۱۰ اردیبهشت امسال در یک برنامه در مقر وزارت دفاع این کشور از اسناد و سی‌دی‌های رسیده به اسرائیل پرده‌برداری کرد تا «ثابت» کند که هدف اولیه ایران از برنامه هسته‌ای‌اش، تولید بمب اتم و سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های دوربرد خود بوده‌است.

نتانیاهو گفت ایران در بیان این که از برنامه هسته‌ای اهداف مسالمت‌جویانه داشته «دروغ گفته» و برجام، توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، «بر اساس سال‌ها بیان دروغ ایران تنظیم شده»، و از این‌رو، «برجام یا باید به‌طور کلی تغییر کند یا لغو شود».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، همان زمان نتانیاهو را «چوپان دروغگو» نامید که «برای لغو برجام به اتهامات کهنه‌ای متوسل شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده‌است».

هشت روز بعد از کنفرانس نتانیاهو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هجدهم اردیبهشت خروج واشینگتن از برجام را اعلام و فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد.

رسانه دولتی عبری «کان» اسرائیل این هفته صدای نتانیاهو را در یک نشست دربسته از فعالان حزب حاکم لیکود پخش کرد که می‌گوید او بود که ترامپ را به خروج از «برجام» و موضع‌گیری علیه رژیم ایران «متقاعد کرد».

کارشناسان هسته‌ای بین‌المللی می‌گویند اسنادی که به‌دست اسرائیل رسیده، حقیقی و اصیل هست اما مربوط به ماهیت گذشته برنامه اتمی ایران بوده و تهران پس از برملا شدن برنامه‌اش، هدف رسیدن به بمب اتمی را از سال ۲۰۰۳ رها کرد.

بر اساس گزارش انتشاریافته این هفته در سه روزنامه آمریکایی، ۲۰ نیروی موساد در شب ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، شب میان ۱۱ به ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، با رخنه به انباری در منطقه شورآباد در حومه تهران، که مدت‌ها زیر نظر موساد بود، گاوصندوق‌های زیادی را شکافتند و اسناد و سی‌دی‌های حاوی برنامه هسته‌ای ایران را با خود بردند.

بر پایه اطلاعاتی که موساد در اختیار گزارشگران سه روزنامه قرار داد، عوامل موساد شش ساعت و ۲۹ دقیقه مهلت داشتند مأموریت خود را عملی کنند؛ آنها با تجهیزات حرارتی برای گشودن قفل گاوصندوق‌ها به محل رسیدند و سپس جدا جدا بخشی از اسناد را با خود به سوی مرزها بردند که اگر کسی دستگیر شد، بقیه، بخشی از اسناد را داشته باشند. اما همه آنها که اکثراً ایرانی بودند، موفق به خروج شدند.

به‌نوشته نیویورک تایمز، نیروهایی در ایران با عوامل موساد همکاری کرده و آنها را راهنمایی کرده بودند که به سراغ کدامیک از گاوصندوق‌ها بروند؛ «آنها که نواری سیاه داشتند.»

در پی انتشار گزارش نیویورک تایمز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، این هفته گفت این کمیسیون به موضوع سرقت اسناد هسته‌ای «ورود نمی‌کند».

فلاحت‌پیشه از یک سو گفت موضوع «به اعتقاد ما کذب است» زیرا اسرائیل «ید طولایی در ایجاد فضای روانی و دروغ علیه کشورمان دارد»، ولی از سوی دیگر گفت «نمی‌توانم صحت و سقم آن را تأیید کنم».

ایران و اسرائیل در حدود ۴۰ سال موجودیت جمهوری اسلامی، سرسخت‌ترین دشمنان یکدیگر بوده‌اند؛ بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به تازگی در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه، احتمال جنگ مستقیم میان دو رژیم نیز مطرح شده‌است.

در دوره اخیر نشان داده شد که عملیات اطلاعاتی، امنیتی و اقدامات سایبری نیز، بخشی از جنگ بزرگ و حقیقی پشت پرده بین این دو کشور است، که با شدت ادامه دارد.

با وجود آنکه مقام‌های اسرائیلی دستیابی به اسناد اصلی برنامه هسته‌ای ایران را یک دستاورد بزرگ در تاریخ موساد نامیدند، اما خود در هفته‌های اخیر فاش کردند که یک وزیر پیشین عضو کابینه امنیتی این کشور، سال‌ها برای جمهوری اسلامی ایران «جاسوسی» کرده‌است.

دکتر جراح کودکان، گونِن سِگِو، وزیر انرژی در دولت‌های اسحاق رابین و شیمون پرز، بر اساس اتهامات وارده از سوی دادستانی اسرائیل، در دیدارهای متعدد در نیجریه، ایران و دیگر نقاط جهان، اطلاعات حساس امنیتی و امور انرژی اسرائیل را در اختیار ایران گذاشته‌است. محاکمه سگو به تازگی آغاز شده‌است.

ایران ظاهراً همکاری نیروهایش در نهادهای مختلف خود با موساد را یا مسکوت گذاشته یا در پشت پرده به چنین همکاری‌هایی که می‌تواند «خیانت عظیم» باشد، رسیدگی می‌کند.

نتانیاهو گفته بود تنها چند نفر انگشت‌شمار در ایران می‌دانستند که اسناد اتمی ایران کجا نگاه‌داری می‌شود؛ امری که ظاهراً می‌تواند این شائبه را ایجاد کند که در میان کسانی که حساس‌ترین اطلاعات ایران را در دست دارند، با موساد همکاری شده‌است.

XS
SM
MD
LG