لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

افزایش چشمگیر واردات شش‌ماهه ایران


آمارهای رسمی حاکی است که صادرات غیرنفتی ایران طی شش ماه اول سال مقداری کاهش یافته، اما واردات کشور بصورت چشمگیری افزایش پیدا کرده‌است.

سازمان توسعه تجارت ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که سه‌شنبه ۱۸ مهرماه منتشر شد، می‌گوید که بر اساس داده‌های رسمی گمرکی، صادرات غیرنفتی ایران (با احتساب میعانات گازی) در نیمه اول سال جاری خورشیدی ۳٫۲ درصد کاهش یافته و به ۲۰٫۵ میلیارد دلار رسیده‌است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که سهمی بالای ۱۷ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارد. ایران این فرآورده نفتی به همراه دیگر محصولات خام نفتی مانند پروپان و بوتان را در سبد محصولات صادراتی غیرنفتی قرار می‌دهد.

سهم سه فرآورده یادشده از صادرات غیرنفتی ایران بالای ۲۲٫۵ درصد است و به همراه فرآورده‌های پتروشیمی، عمده صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. روی همرفته فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بیش از ۶۷ درصد صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

صادرات بخش صنعتی و کشاورزی ایران در شش‌ماهه اول سال افت داشته‌است. اما صادرات فرش و صنایع دستی که روی هم‌رفته سهمی کمتر از یک درصد در صادرات ایران دارند، مقداری افزایش یافته‌است.

اما صادرات مواد خام معدنی ایران در این مدت اوج گرفته و با ۴۷ درصد افزایش نسبت به دور مشابه سال گذشته به ۹۴۳ میلیون دلار رسیده‌است.

در این میان صادرات ایران به اروپا ۲۴ درصد کاهش یافته و به ۶۱۷ میلیون دلار سقوط کرده‌است.

آمارهای این سازمان نشان می‌دهد که واردات کشور طی دوره یاد شده حدود ۱۵٫۴ درصد افزایش یافته و به رقم ۲۳٫۶ میلیارد دلار رسیده‌است. عمده واردات ایران مربوط به فرآورده‌های کشاورزی و قطعات یا خود خودرو است.

ایران واردات قطعات خودرو را ۸۱ درصد افزایش داده و به نزدیک ۱٫۵ میلیارد دلار رسانده‌است. در این دوره نزدیک ۱٫۲ میلیارد دلار دیگر نیز صرف واردات خودرو شده‌است.

واردات برنج و ذرت و شکر نیز به شدت افزایش داشته و تقریباً دو برابر شده‌است.

اتحادیه اروپا صادرات خود به ایران طی دوره یاد شده را ۳۲ درصد افزایش داده و به بالای ۴٫۷ میلیارد دلار رسانده‌است.
چین کماکان بزرگترین شریک تجاری ایران است.

حدود ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی مربوط به کالاهای واسطه‌ای، ۱۵ درصد سرمایه‌ای و ۲۲ درصد مصرفی بوده‌است.

XS
SM
MD
LG