لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ظریف دوشنبه راهی سوریه می‌شود


وزیر امور خارجه ایران در اولین سفر به دمشق در یک‌سال اخیر، دوشنبه اول اردیبهشت با رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش ایرنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یکشنبه ۳۱ فروردین گفت، محمد جواد ظریف در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری و ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در خصوص «روابط دو جانبه، تحولات منطقه‌ای و نیز آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه سوریه علیه تروریسم گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد».

از آغاز بحران ویروس کرونا در ایران و سپس در منطقه، وزیر خارجه ایران سفر خارجی نداشته است.

گزارش دیدار رسمی یک‌روزه جواد ظریف به سوریه را پیش از سخنگوی وزارت خارجه تهران، شبکه لبنانی المیادین، که هم‌سو با محور ایران، سوریه و حزب‌الله است، شنبه ۳۰ فروردین منتشر کرد.

آخرین بار وزیر خارجه ایران فروردین پارسال به دعوت بشار اسد به دمشق رفته بود؛ جواد ظریف اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به آگاه نشدن از سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران که از سوی قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران ترتیب یافته بود، از مقام خود کناره‌گیری کرد اما با دلجویی‌های قاسم سلیمانی و سایر مقامات ایران، به پست خود بازگشت.

دیدار این بار جواد ظریف از دمشق، اولین سفر یک مقام بلندپایه سیاسی ایران بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا در عراق، است. قاسم سلیمانی بعد از سفر دی ماه پارسال به سوریه، پس از فرود هواپیمایش در مسیر دمشق- بغداد کشته شد.

وزیران خارجه و دفاع سوریه چند روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی برای «تسلیت» و دیدار با مقامات ایران به تهران رفته بودند.

سفر این بار جواد ظریف به دمشق در شرایطی انجام می‌شود که ارتش سوریه در نبود قاسم سلیمانی نیز که فرمانده «محور مقاومت» بود، همچنان با یاری‌های ایران، روسیه و حزب‌الله، با آزاد کردن اکثر بخش‌های سوریه، دست بالا را دارد و حکومت آقای اسد نسبت به سال گذشته ثبات بیش‌تری یافت ‌است.

از سوی دیگر، مقامات اسرائیل گفته‌اند، بدون ارتباط با بحران ویروس کرونا که همه کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران و سوریه و خود اسرائیل با آن درگیر شده‌اند، همچنان علیه «تثبیت» نفوذ ایران در سوریه اقدام خواهد کرد.

مقامات اسرائیل چند حمله هوایی دوره اخیر در سوریه علیه «محموله‌ها» و «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران» در سوریه را تأیید کردند.

اما سپاه پاسداران ماه گذشته گزارش‌های یک حمله هوایی منتسب به اسرائیل در زمان سفر محرمانه اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس به سوریه را رد کرد. جانشین قاسم سلیمانی ظاهراً ماه گذشته از سوریه و عراق و احتمالاً لبنان دیدار کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند کشورشان به تازگی از طریق رصد پهپادی، متوجه افزایش تحرکات نیروهای حزب‌الله، متحد اصلی ایران در مرز سوریه با اسرائیل شده‌است.

به گزارش این رسانه‌ها، یک پهپاد آخر هفته گذشته یک خودروی فعالان حزب‌الله که «تسلیحات تازه رسیده از ایران» را در سوریه گرفته و به مرز جولان سوریه با با اسرائیل نزدیک می‌شد، منهدم کرد.

برخی گزارش‌های تأیید نشده از منطقه مدعی بود که مصطفی مغنیه، یکی از مسئولان ارشد نظامی حزب‌الله و پسر عماد مغنیه، یکی از سرنشینان خودروی منهدم شده بود. فیلم اصابت راکت به خودروی خالی از سرنشین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شنبه شب گفت، عملیات پهپادی علیه این خودرو بدون آنکه فعالان حزب‌الله آسیب ببینند، برای دادن هشدار به حزب‌الله در خصوص تحرکات احتمالی جدید از جمله در مرز سوریه با اسرائیل بود.

ایران از آغاز جنگ داخلی سوریه، که وارد نهمین سال خود شده و بیش از ۳۸۰ هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان داشته، برای بقای حکومت بشار اسد تلاش کرده است.

مقامات نظامی ایران تأیید کرده‌اند که بشار اسد در جریان جنگ سوریه در صدد کناره‌گیری و درخواست رفتن به کشوری دیگر بود اما حمایت‌های ایران حکومت او را سرپا نگاه داشت.

ایران ادامه حمایت از سوریه را با این استدلال که دمشق تنها حامی تهران در جنگ عراق و ایران بود، و نیز تنها کشور باقی مانده در «محور مقاومت» است، توجیه می‌کند. آمریکا، اسرائیل و عوامل دیگری «محور مقاومت» را جبهه تروریسم می‌نامند.

تهران در سال‌های گذشته از کلید زدن برنامه‌های متعددی جهت تأمین برق و کمک به بازسازی سوریه خبر داد اما معلوم نیست بتواند این طرح‌ها را نظر به تضعیف شدید اقتصاد ایران در بحران جاری کرونا، اجرایی کند.

XS
SM
MD
LG