لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

دخانیات سالانه جان ۶۰ هزار ایرانی را می‌گیرد


دبیرکل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات ایران : ۱۰ درصد از کسانی که جان خود را از دست می دهند، افرادی هستند که سیگار نمی‌کشند٬ اما در معرض مستقیم دود ناشی از آن هستند
دبیرکل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات ایران : ۱۰ درصد از کسانی که جان خود را از دست می دهند، افرادی هستند که سیگار نمی‌کشند٬ اما در معرض مستقیم دود ناشی از آن هستند

دبیرکل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات ایران می‌گوید سالانه ۶۰ هزار تن به دلیل استعمال دخانیات و یا اینکه در معرض مستقیم دود آن هستند، می‌میرند و نمایندگان مجلس نباید از توزیع قلیان دفاع کنند.

محمدرضا مسجدی در یک نشست خبری در روز سه‌شنبه سوم بهمن٬ گفت که ۱۰ درصد از این ۶۰ هزار تن، افرادی هستند که «سیگار نمی‌کشند»٬ اما «در معرض مستقیم دود ناشی از آن هستند».

آقای مسجدی همچنین «۸۰ درصد» مرگ‌و‌میرها در ایران را به‌علت ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر همچون سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی عنوان کرد.

به گفته وی٬ ابتلا به ««۵۲ بیماری» نیز در ارتباط با استعمال سیگار و قلیان است».

پیش از این نیز علیرضا رئیسی٬ معاون وزیر بهداشت از مرگ سالانه ۵۵ هزار تن بر اثر مصرف دخانیات خبر داده و گفته بود که بیماری‌های تنفسی و کاهش وزن نوزادانِ متولد شده از مادران مصرف کننده دخانیات، روندی رو به رشد یافته است.

به گفته آقای رئیسی٬ مصرف دخانیات بین سال‌های ۸۵ تا۹۰ بویژه قلیان بین سال‌های ۸۵ تا۹۰ ، به میزان۴۰ درصد رشد یافته است.

به گزارش رسانه‌ها در ایران٬ تعداد سیگاری‌ها و کسانی که قلیان مصرف می‌کنند بین پنج تا ۱۰ میلیون تن ارزیابی می‌شود که بخشی از این افراد را نوجوانان زیر ۱۴ سال تشکیل می دهند.

پیشتر به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اصغر رمزی٬ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات،‌ روز ۲۱ تیر از مصرف سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در ایران خبر داده بود که شش میلیارد نخ آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی گفته بود که این میزان نسبت به دو سال قبل کاهشی ۵۰ درصدی داشته است.

در همین حال،‌ محمدرضا مسجدی، دبیرکل مجمع مبارزه با استعمال دخانیات ایران، در بخشی دیگر از سخنانش٬ با انتقاد از اعتراض‌های صنف قهوه‌داران بر سر عرضه قلیان در محل کسب خود افزود که با وجود گذشت ۱۲ سال از تصویب قانون جامع استعمال دخانیات٬ «صنف قهوه‌داران از همه روش‌ها و ترفندها باری تخطی از قانون و تجاوز از مقررات به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود».

وی از برخی نمایندگان مجلس در حمایت از این صنف نیز انتقاد کرد و افزود که «حمایت از این صنف جز سوداگری و منفعت شخصی چیزی ندارد و درنهایت اعتیاد جوانان، سکته قلبی، مغزی و سرطان و همچنین بیماری‌های مزمن تنفسی رهاورد آن است.»

محمدرضا مسجدی خطاب به نمایندگان مجلس حامی عرضه قلیان گفت که باید «میان مردم و اعتیاد جوانان همچنین بیماری‌های مختلف از یک‌سو و سود این صنف و پر کردن جیب متولیان پشت صحنه، یکی را انتخاب کنند».

در سال‌های اخیر، جمعی از قهوه‌خانه‌داران بارها در مقابل مجلس تجمع و نسبت به ممنوعيت ارائه قليان در قهوه‌خانه‌ها اعتراض کرده‌اند. آنها گفته‌اند ممنوعيت استعمال قليان٬ شغل‌شان را تهديد می‌کند.

در تیرماه سال جاری٬ غلامحسین صدری، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در امور بهداشتی، از تعطیلی ۱۶۰ چایخانه در این شهر به‌دلیل عرضه قلیان خبر داده بود.

به گفته وی٬ «بازرسان بهداشت محیط شهرستان اصفهان با همکاری نیروی اماکن از ۲۶۶ چایخانه ۱۶۰ مورد آن را تعطیل کردند و به بیش از ۲۰۰ چایخانه اخطاریه دادند».

در سال‌های اخیر، بین مقام‌های بهداشتی ایران از یک سو و مسئولان اتحادیه‌های قهوه‌خانه‌داران از سوی دیگر در مورد ممنوعیت یا قانونی بودن ارائه قلیان در مکا‌ن‌های عمومی بحث‌ها و مجادلات زیادی صورت گرفته است.

رستوران‌ها و مراکز تفریحی از سوی پلیس تحت نظارت و کنترل شدید قرار دارد و همه ساله گزارش‌های متعددی از پلمب این مراکز در رسانه‌های ایران منتشر می‌شود.

در ۲۵ تیر سال ۱۳۹۱، ماموران نیروی انتظامی ۸۷ رستوران سنتی، چایخانه و قهوه خانه در منطقه فرحزاد تهران را به دلیل «بدحجابی و ارائه قلیان به خانم‌ها» پلمب کردند.

در ایران٬ اداره اماکن نیروی انتظامی مرجع نهایی صدور یا لغو مجوز کافی‌شاپ‌ها، قهوه‌خانه‌ها، آب میوه‌فروشی‌ها و بسیاری از اماکن ارائه دهنده خدمات عمومی است.

خبرگزاری فارس و منابع خبری دیگر/ب.ب/ب.ک.

XS
SM
MD
LG