لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

مکرون: فرانسه بحران بین عربستان و لبنان را حل کرد


امانوئل مکرون و محمد بن سلمان (عکس از آرشیو)
امانوئل مکرون و محمد بن سلمان (عکس از آرشیو)

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه هفتم خرداد برای نخستین بار به طور علنی به نقش خود در حل بحران بین لبنان و عربستان سعودی در سال گذشته اشاره کرده و گفته است، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان،به مدت چند هفته در عربستان در بازداشت بود.

سعد حریری ۱۳ آبان سال گذشته در جریان سفرش به عربستان سعودی، ضمن اعلام استعفا از سمت خود، به شدت به ایران و حزب‌الله لبنان تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

اعلام استعفای سعد حریری واکنش های گسترده ای به دنبال داشت. شماری ازمقام‌های بلندپایه لبنان و حتی چهره‌های سیاسی نزدیک به سعد حریری همان زمان اعلام کردند، عربستان سعودی، سعد حریری را مجبور به استعفا کرده و وی در بازداشت بسر می برد.

به گزارش رویترز، امانوئل مکرون در مصاحبه با شبکه «بی اف ام. تی وی»و در پاسخ به پرسشی درباره کارنامه دیپلماسی فرانسه در سال گذشته گفته است: اگر فرانسه توجه نمی کرد، همین الان که من باشما صحبت می کنم در لبنان جنگ بود. این اقدام ما و دیپلماسی فرانسه بود (که مانع شد.)

رییس جمهوری فرانسه به سفر خود به ریاض اشاره کرده و گفته است که در این سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را متقاعد کرد و همزمان از سعد حریری برای سفر پاریس دعوت به عمل آورد.

وی تصریح کرد که در نتیجه این تلاش ها بحران خاتمه یافت.

امانوئل مکرون اضافه کرده است: باید یادآوری بکنم که نخست وزیر (لبنان) برای چند هفته در عربستان در بازداشت بود.

رویترز می گوید، این اظهارات رییس جمهوری فرانسه می تواند خشم عربستان را درپی داشته باشد چرا پیش از این بازداشت سعد حریری را تکذیب کرده بود.

سعد حریری به دنبال از میانجیگری فرانسه ریاض را به مقصد پاریس ترک کرد و سپس به کشورش بازگشت. آقای حریری پس از بازگشت به لبنان استعفای خود را پس گرفت.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG