لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

نخستین سفر سعد حریری به ریاض پس از استعفای بحرانی ماه نوامبر


سعد حریری در یک توافق سیاسی در سال ۲۰۱۶ نخست‌وزیر لبنان شد.
سعد حریری در یک توافق سیاسی در سال ۲۰۱۶ نخست‌وزیر لبنان شد.

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان روز چهارشنبه ۹ اسفند برای دیدار با رهبران عربستان سعودی وارد ریاض شد. این اولین دیدار آقای حریری از ریاض از زمان استعفای ناگهانی او در جریان سفرش به عربستان سعودی در ماه نوامبر است که بحران سیاسی بزرگی بوجود آورد.

در آن زمان مقامات لبنانی گفتند که حکومت عربستان سعد حریری را مجبور به استعفاء کرده و او را تحت بازداشت خانگی قرار داده است چون مماشات او با حزب‌الله لبنان را دیگر تحمل نمی‌کرد.

به دنبال دخالت فرانسه، سعد حریری به بیروت بازگشت و استعفای خود را پس گرفت. ولی این حوادث تاکیدی بود بر شکننده بودن سیاست لبنان و نگرانی‌ها در مورد تبدیل شدن این کشور به خط مقدم دیگری از رقابت‌های عربستان و ایران.

سعد حریری به دعوت ملک سلمان پادشاه عربستان که روز دوشنبه از طریق فرستاده آن کشور در بیروت تسلیم وی شد به ریاض سفر کرده است.

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داد که سعد حریری و ملک سلمان پیرامون مناسبات دو کشور گفت‌وگو کردند. تصاویری از این دیدار و نوشیدن قهوه توسط رهبران دو کشور منتشر شده است.

سعد حریری در یک توافق سیاسی در سال ۲۰۱۶ که براساس آن میشل عون موئتلف حزب‌الله به مقام ریاست‌جمهوری رسید نخست‌وزیر لبنان شد.

یک منبع نزدیک به سعد حریری گفت: «کاملا مشخص است که پرونده لبنان در عربستان تغییر کرده است. آنها به سعد حریری می‌گفتند چون تو در توافقی شرکت داری که طبق آن میشل عون رئیس‌جمهور و حزب‌الله در دولت است باید استعفاء بدهی».

این منبع افزود: «آنها (عربستان سعودی) در محاسبات مربوط به سیاست لبنان تجدیدنظر کرده و به اعتقاد آنها اگر سعد حریری با حزب‌الله لبنان نجنگد سیاستمدار بی‌فایده‌ای است».

مقامات غربی به طور خصوصی از اقدام عربستان علیه سعد حریری انتقاد کرده و معتقد بودند که سیاست ریاض، لبنان را که هم اکنون میزبان ۱.۵ میلیون پناهجوی سوری است، بی‌ثبات خواهد کرد.

روزنامه واشینگتن پست روز چهارشنبه نوشت ولیعهد عربستان سعودی شکایت دارد که در مورد ماجرای سعد حریری با او برخورد غیرمنصفانه‌ای کرده‌اند. محمد بن سلطان به این روزنامه گفت: «اکنون او (حریری) در موقعیت بهتری قرار دارد».

عربستان سعودی حزب‌الله لبنان را متهم می‌کند که به نیابت از سوی ایران در کشورهای عربی منطقه به خصوص یمن جنگ‌افروزی می‌کند که با توجه به همسایگی با عربستان سعودی حساسیت‌های امنیتی ویژه‌ای دارد.

لبنان در سال ۲۰۱۲ سیاست «عدم مداخله» را اعلام کرد تا این کشور را که حکومت شکننده‌ای دارد از درگیری‌های نظامی در منطقه و بخصوص جنگ داخلی سوریه دور نگاه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG