لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

هشدار مایک پنس به کیم جونگ اون درباره نشست سران آمریکا و کره شمالی


مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا،
مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا،

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در خصوص نشست سران دو کشور در ماه آینده هشدار داده است.

مایک پنس در مصاحبه ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفته است، اگر کیم جونگ اون فکر کند که می تواند دونالد ترامپ را به بازی بگیرد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

رویترز می گوید، قرار بود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون در ۱۲ ژوئن در سنگاپور دیدار کنند، اما به دنبال جنگ لفظی دو طرف بر سر مساله الگوی لیبی در خلع سلاح هسته ای کره شمالی، تردید هایی در خصوص برگزاری این دیدار مطرح شده است.

مایک پنس در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است: هفته گذشته بحث هایی در خصوص مدل لیبی مطرح شد، همانطور که می دانید، رییس جمهوری این (مساله را ) روشن کرد که تنها در صورتی که کیم جونگ اون توافق نکند، به الگوی لیبی دچار خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته در خصوص رویکرد آمریکا در قبال کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای گفته بود که از مدل خلع سلاح کشور لیبی استفاده خواهد شد. این اظهارات جان بولتون واکنش کره شمالی را در پی داشت که اعلام کرد در صورت پافشاری آمریکا بر سر خلع سلاح هسته‌ای‌ یک‌جانبه کره شمالی، پیونگ یانگ از مذاکرات با آمریکا کناره گیری خواهد کرد.

با این حال، معاون رییس جمهوری آمریکا در خصوص نحوه مذاکرات دو کشور تاکید کرده است، این مدل رییس جمهوری ترامپ است. او قصد دارد (این مذاکرات) را به نحوی که شایسته می داند، ادامه دهد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آمادگی رییس جمهوری آمریکا در کناره گیری از مذاکرات با رهبر کره شمالی، گفته است: در این زمینه هیچ تردیدی نیست.

معمر قذافی رهبر پیشین لیبی در سال ۲۰۰۳ به حذف برنامه هسته‌ای این کشور و نابودی سلاح‌های شیمیایی آن تن داد تا در ازای آن تحریم‌ها علیه لیبی لغو شود. کمتر از یک دهه بعد از این رخداد، قذافی در پی قیام مردم لیبی و با دخالت سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو سرنگون و در نهایت کشته شد.

دونالد ترامپ نیز هفته گذشته اطمینان داد که در صورت خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، کیم جونگ اون همچنان در قدرت باقی خواهد ماند و الگوی لیبی و معمر قذافی درباره کره شمالی اجرا نخواهد شد.

دونالد ترامپ گفت: الگوی لیبی به هیچ وجه الگویی نیست که ما درباره کره شمالی در نظر داریم. اگر شما به الگوی قذافی نگاه کنید، این الگو نابودی کامل بود. ما به آن کشور رفتیم که بزنیمش.‎

به رغم این که روابط کره شمالی با ایالات متحده و هم‌پیمانانش در سال گذشته دچار بحرانی جدی شده‌ بود، در ماه های اخیر طرفین به تنش‌زدایی از راه‌های دیپلماتیک روی آورده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که قصد دارد با کره شمالی درباره برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای از شبه جزیره کره گفت‌وگو کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته اگر کره شمالی خلع سلاح هسته ای را بپذیرد، ایالات متحده آماده است به این کشور برای بهبود وضعیت اقتصادیش کمک کند.

با استفاده از گزارش های فاکس نیوز، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG