لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

تکرار سخنان محسن رضایی در مورد اعتراض‌ها در بیانیه مجمع تشخیص مصلحت


روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در دفاع از اظهارات محسن رضایی درباره اعتراضات اخیر در کشور اعلام کرد که آقای رضایی بر اساس گزارش رسمی یک مقام امنیتی عنوان کرده که برادر زن صدام حسین یکی از عوامل پشت این اعتراضات بوده است.

بیانیه این نهاد روز جمعه در ۲۲ دی در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بازتاب یافته که می‌گوید «رسانه‌های ضدانقلابی» قصد دارند از طریق «هجو و وارونه انگاری» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام «افکار عمومی را نسبت به دخالت عوامل پشت صحنه اغتشاشات اخیر به تردید بکشانند».

محسن رضایی در تحلیل خود از اعتراضات سراسری در کشور، ماجرا را به کشورهای خارجی ربط داد و از جلسه‌ ویژه‌ای در این باره سخن گفت که در اربیل کردستان عراق برگزار شده است.

او اظهار کرد: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی الطلفاح برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین [سازمان مجاهدین خلق] تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

این اظهارات از یک سو واکنش مقامات کردستان عراق را به دنبال داشت که آن را «کمدی» توصیف کردند و از یک سو میان فعالان سیاسی و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت که کشاندن پای برادر زن صدام حسین به ماجرا را یک شوخی دانستند.

اما روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که «رسانه‌های ضدانقلاب با دستپاچگی و کاربرد ترفند ردگم‌کنی» تنها یکی از «اعضای اتاق اغتشاش» را برجسته کرده‌اند تا با «هجوپردازی» از «تاثیر افشاگری ورت پذیرفته بکاهند».

این نهاد در ادامه بیانیه خود از قول محسن رضایی عوامل «برنامه‌ریزی آشوب» را به این شرح معرفی کرده است: «مایکل اندریا، مدیر بخش جاسوسی و عملیات های ضد ایران در سازمان سیا، نماینده کشور عربستان سعودی، یکی از بارزانی ها که نماینده اسرائیل بوده است، نماینده گروهک منحط و شکست خورده منافقین و طفلاح برادر زن صدام دیکتاتور معدوم عراق که چند ماه پیش توسط آمریکا از زندان عراق آزاد شده است».

این بیانیه سپس می‌افزاید: « آمریکا، اسرائیل و ملک سلمان [پادشاه عربستان سعودی] به بازسازی حزب بعث عراق پرداخته‌اند و قصد دارند در انتخابات چند ماه آینده عراق نقش منفی ایفا کنند لذا عناصری از جمله برخی نزدیکان خانواده صدام را تشویق به فعالیت سیاسی در عراق کرده‌اند.»

در ادامه بیانیه نیز آمده است: «این طیف به عنوان ضلع سوم اغتشاشات اخیر با کمک منافقین و سلطنت‌طلب‌ها در کنار آمریکا، اسرائیل، عربستان در اغتشاشات اخیر دست داشته‌اند.»

مقام‌های ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، عوامل خارجی از جمله عبرستان سعودی، اسرائیل و آمریکا را پشت اعتراضات اخیر در کشور دانسته‌اند، اعتراضاتی که در واکنش به شرایط اقتصادی ایران در مشهد آغاز شد و به سرعت سراسر کشور را فرا گرفت.

انتساب این اعتراضات به عوامل خارجی اما واکنش‌های منفی بسیاری را به دنبال داشته تا جایی که حتی طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان نیز که خواستار مقابله با این اعتراضات شده بودند، تمرکز بر عوامل خارجی را «توهین به جامعه» دانسته‌اند.

علاوه بر آن نخست‌وزیر اسرائیل هم انتساب اعتراض‌های اخیر به این کشور را مضحک خوانده و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم با رد دخالت این نهاد در اعتراض‌های ایران تأکید کرده که مردم ایران از شرایط اقتصادی ناراضی‌اند و از روحانیون بریده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا؛ ا.ع./م.ا.
XS
SM
MD
LG