لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

برتری پر گل تیم ملی فوتبال ایران مقابل قرقیزستان


تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی تدارکاتی قبل از آغاز مسابقات مقدماتی جام جهانی، با نتیجه ۶-۰ بر قرقیزستان پیروز شد.

در روزی که ژاپن از بوسنی شکست خورد و استرالیا نیز نتیجه را به یونان واگذار کرد، ایران نیز به میدان رفت.

تیم اول آسیا در رنکینگ فیفا، در دیداری که تمرین گلزنی محسوب می‌شد، در ورزشگاه آزادی دروازه قرقیزستان را به توپ بست.

قرقیزستان که جزو تیم‌های درجه دو آسیاست، در مسابقات مقدماتی جام جهانی در هر دو بازی رفت و برگشت توانست اردن را متوقف کند. مقابل استرالیا هم در خانه ۲-۱ باخت و در ورزشگاه حریف، بیش از سه گل دریافت نکرد.

کارلوس کی‌روش در این بازی به تمام بازیکنان نیمکت نشین فرصت حضور در میدان را داد تا در دو بازی با مقدونیه و قرقیزستان، کلیه اردونشینان فرصت بازی پیدا کنند.

گل نخست را مسعود شجاعی در ششمین دقیقه از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. او که خودش این ضربه را به دست آورده بود، آمار گل‌های ملی‌اش را به عدد هشت رساند.

در دقیقه ۲۵ سانتر شجاعی را سنگربان قرقیزستان مهار کرد اما در برگشت، مهدی طارمی با ضربه سر توانست گل دوم را بزند. طارمی در ۱۱ بازی ملی توانسته شش گل بزند.

آمار طارمی می‌توانست بیش از این باشد اما در هر بازی از جمله این مسابقه، چند موقعیت مناسب را از دست داد.

سه دقیقه بعد مهدی ترابی با ضربه محکم پای راست توانست ایران را در نیمه نخست با سه گل پیش بیاندازد.

این بازیکن ۲۱ ساله رفته رفته با تجربه‌تر می‌شود. ترابی دهمین بازی ملی‌اش را با چهارمین گل ملی خود جشن گرفت.

نمایش ایران در بیست دقیقه آغازین نیمه دوم برای کی‌روش رضایتبخش نبود. او تعدادی از بازیکنان اصلی را به زمین فرستاد و آهنگ هجومی ایران، مجدداً تند شد.

کریم انصاری‌فرد که موقعیت‌هایش را از دست داده بود، بالاخره در دقیقه ۶۸ توانست ارسال زیبای جهانبخش را وارد دروازه والری کاشوبا کند. کاشوبا از آغاز نیمه دوم به میدان آمده بود.

در دقیقه ۸۷ دانیال ماهینی که نخستین بازی ملی‌اش را تجربه می‌کرد با حرکت زیبا از سمت راست و جا گذاشتن یار مستقیم، توپ را به جهانبخش سپرد تا ارسال دقیق او را سردار آزمون به تور برساند.

غیر از ماهینی ۲۲ ساله محمد طیبی نیز با قرار گرفتن در قلب خط دفاعی، نخستین بازی ملی‌اش را برگزار کرد. در نیم ساعت آخر، محمدرضا اخباری سنگربان تیم ملی امید به زمین آمد تا او هم اولین بازی ملی‌ خود را به ثبت برساند.

سردار آزمون در هجدهمین بازی ملی به رکورد ۱۵ گل رسید. این آمار، یک رکورد بین بازیکنان ۲۱ ساله در تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود.

سردار در دقیقه ۹۱ می‌توانست گل دیگری را به ثمر برساند. پاس عمقی جهابخش او را با سرعت بالایش در موقعیت تک به تک قرار داد.

ضربه نهایی آزمون به تیر دروازه خورد و در برگشت، انصاریفرد کار را تمام کرد. این دوازدهمین گل ملی مهاجم ۲۶ ساله باشگاه پانیونیوس یونان بود.

در ترکیب تیم ملی ایران علیرضا حقیقی(محمدرضا اخباری)، سیدجلال حسینی(داریوش شجاعیان)، محمد طیبی، دانیال ماهینی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی(کمال کامیابی‌نیا)، عزت پورقاز، مسعود شجاعی(اشکان دژاگه)، مهدی ترابی(علیرضا جهانبخش)، مهدی طارمی(سردار آزمون) و کریم انصاری‌فرد بازی کردند.

الکساندر کرستنین سرمربی قرقیزستان پس از شکست تیمش گفت: «باید به‌خاطر بازی افتضاحی که انجام دادیم عذرخواهی کنم. ایران قوی‌ترین تیم آسیاست اما برای صعود به جام جهانی در گروهی قرار گرفته که کار آسانی نخواهد داشت.»

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران هم به خبرنگاران گفت: برای پیدا کردن یک تیم قوی‌تر باید از شش ماه قبل تدارکات می‌دیدیم و هماهنگ می‌کردیم اما این کار انجام نشد. از این به بعد باید در تلاش باشیم.

کارلوس کی‌روش نیز در نشست خبری حاضر شد و گفت: تجربه مهم است. بازیکنی مثل میلاد محمدی در بازی قبلی استرس داشت و در این بازی بهتر شد. یا ماهینی و طیبی. با این بازی‌ها بازیکنان جوان که تجربه کمتری دارند، تجربه بین‌المللی به دست می‌آورند و پیشرفت می‌کنند.

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه یادآور شد: شاید وزن پیراهن تیم ملی ۵۰ گرم باشد ولی بعد از پوشیدن، ارزش و وزنش زیاد می‌شود. امروز وقتی قوچان‌نژاد مصدوم است و تیموریان در اردو نیست کسی گریه نمی‌کند.

او در توضیح این موضوع، ادامه داد: زمانی که من آمدم همه به خاطر مصدومیت دروازه‌بان گریه می‌کردیم و وقتی مدافعی نبود به لرزه می‌افتادیم. اما امروز شش مدافع داریم که حاضرند جان‌شان را برای تیم ملی بدهند.

XS
SM
MD
LG