لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

۱۵ کشته در درگيری بین حزب الله و مخالفان اسد در شرق لبنان


اصابت دو راکت به محله شیعه نشین در جنوب بیروت در ماه گذشته
اصابت دو راکت به محله شیعه نشین در جنوب بیروت در ماه گذشته
منابع امنيتی لبنان اعلام کردند که درگيری‌هايی شامگاه شنبه ۱۱ خرداد بین نيروهای حزب الله و شماری از مخالفان مسلح حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، در شرق لبنان روی داد که در نتيجه آن، دستکم ۱۵ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين درگيری‌ها در شرق شهر بعلبک در منطقه سهل البقاع روی داد و شمار کشته شدگان تنها پس از پايان درگيری‌ها و انتقال جنازه‌ها از اين منطقه صعب العبور مشخص شد.

آتش جنگ داخلی سوريه که از بيش از دو سال از آغاز آن می‌گذرد، بار‌ها به مناطقی از لبنان به ويژه شهر طرابلس کشيده شده است. درگيری ميان هوادارن علوی مذهب بشار اسد و مخالفان سنی مذهب او در طرابلس، تا کنون ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. همچنين چند راکت به مناطق سهل البقاع و حومه جنوبی بيروت اصابت کرده است.

نيروهای حزب الله لبنان نيز در کنار نيروهای دولتی برای خارج کردن مخالفان از شهر قصير در نزديکی مرزهای لبنان در نبرد هستند. در همين حال مخالفانی سنی مذهب از لبنان برای جنگ با نظام اسد، به سوريه رفته‌اند.

درگيری‌های شامگاه شنبه در نزديکی منطقه عين الجوزه روی داد؛ منطقه‌ای که به شکل زبانه به داخل خاک سوريه کشيده شده است.

يک منبع به خبرگزاری دولتی لبنان گفته است که مخالفان اسد احتمالا در حال مستقر کردن سکوی پرتاب موشک در خاک لبنان بودند که نيروهای حزب الله با آن‌ها درگير شدند.

پيش‌تر شماری از مخالفان حکومت سوريه گفته بودند که در پاسخ به عمليات حزب الله در خاک سوريه به ويژه در شهر قصير، به پايگاه‌های اين حزب در خاک لبنان حمله خواهند کرد.

سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که بيش از ۱۵۰۰ زخمی در قصير محاصره شده‌اند. اين سازمان بين المللی به گروه‌های درگير در سوريه هشدار داد به دليل رنج‌هايی که برای غير نظاميان در قصير باعث شده‌اند، مجازات خواهند شد.

در همين حال ديپلمات‌ها در شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته‌اند روسيه مانع از صدور بيانيه‌ای برای ابراز نگرانی از درگيری‌ها در قصير توسط اين شورا شده است.

بنا بر اين گزارش، روسيه می‌گويد که شورای امنيت در برابر تصرف قصير توسط مخالفان اسد هيچ واکنشی نشان نداده است از اين رو اکنون با صدور بيانيه مخالف است.

در پيش نويس بيانيه که بريتانيا آن را تهيه کرده است، از نيروهای دولتی و مخالفان اسد خواسته شده است تمام تلاش خود را برای جلوگيری از آسيب ديدن غير نظاميان، به کار بندند. اين پيش نويس همچنين از دولت سوريه خواسته شده است به مسئوليت‌های خود در حمايت از غير نظاميان، عمل کند.
XS
SM
MD
LG