لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

لغو ممنوعيت پرواز «ماهان» به اروپا


شرکت هواپيمايی ماهان که سهامدار اصلی آن بنياد مولی الموحدين است در سال ۱۳۷۱ تاسيس شده است
شرکت هواپيمايی ماهان که سهامدار اصلی آن بنياد مولی الموحدين است در سال ۱۳۷۱ تاسيس شده است

اتحاديه اروپا روز پنجشنبه تقريبا يکسال پس از آنکه شرکت هوايی ماهان را به خاطر عدم رعايت استاندارهای ايمنی در فهرست سياه قرار داده بود، نام اين شرکت را از اين ليست خارج کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، از بروکسل، کميسيون اروپا اعلام کرد که بازرسی های اخير که در ايران انجام شده نشان می دهد که از ماه سپتامبر سال گذشته، شرکت ماهان برای برطرف کردن ايرادهای ايمنی در هواپيماهای خود پيشرفت فراوانی داشته است.


سال گذشته با قرار گرفتن نام شرکت هوايی ماهان در فهرست سياه عملا پروازهای اين شرکت به فرودگاههای اروپايی ممنوع شد.


  • سال گذشته با قرار گرفتن نام شرکت هوايی ماهان در فهرست سياه عملا پروازهای اين شرکت به فرودگاههای اروپايی ممنوع شد.

فهرست تازه شرکتهای هوايی که اجازه پرواز به اروپا را نخواهند داشت خطوط هوايی کشورهای اندونزی، گينه استوايی، قرقيزستان، ليبريا، سيرالئون و جمهوری دمکراتيک کنگو را شامل می شود.


هدف از تنظيم اين ليست سياه توسط اتحاديه اروپا بهبود ايمنی در سفرهای هوايی است.


اين ليست در حال حاضر ۱۵۰ شرکت هوايی را شامل می شود که از آن جمله ۴۸ شرکت متعلق به اندونزی است و اخيرا اتحاديه اروپا درخواست مجدد ۳ شرکت هوايی اندونزی برای پرواز به اروپا را رد کرد.


شرکت باربری هوايی اوکراين امسال نيز در ليست سياه اتحاديه اروپا است و در اين بيانيه گفته شده که اين شرکتها بايد توصيه های ايمنی و استاندارهای هواپيمايی بين المللی را رعايت کنند.


شرکت هواپيمايی ماهان که سهامدار اصلی آن بنياد مولی الموحدين است در سال ۱۳۷۱ تاسيس شده است و به گفته يکی از اعضای هئيت امنای موسسه خيريه مولی الموحدين، اين موسسه سهامدار خودروسازی کرمان است و در بخش های انتقال گاز «اتان» و راه اندازی مجتمع پتروشيمی نيز فعاليت می کند.


تحریم ها و فرسودگی ناوگان هوایی


مشکل اصلی ناوگان هوايی ايران، فرسودگی هواپيمايی هايی است که در اين بخش فعاليت می کند. به دليل تحريم های آمريکا، شرکت های دولتی و خصوصی ايران طی سه دهه پس از انقلاب قادر نبوده اند تا ناوگان خود را بازسازی و يا نوسازی کنند.


بيش از هزار و ۴۰۰ صد نفر پس از انقلاب در ايران جان خود را در سوانح هوايی از دست داده اند. تقريبا ۴۰ حادثه نيز پيش از انقلاب از سال ۱۹۴۴ ميلادی در آمار شبکه ايمنی هوانوردی ثبت شده است.


بزرگترين سانحه هوايی جهان بين سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ميلادی در ايران رخ داده است: سقوط هواپيمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته.


بر اساس آمار شبکه ايمنی هوانوردی، يک هزار و ۵۳۰ سانحه هوايی در ميان هواپيماهای ايران رخ داده است که بين پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده اند.


XS
SM
MD
LG