لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

توافق اولمرت و عباس برای آغاز دور تازه مذاکرات صلح


اسراييل و فلسطينی ها در کنفرانس صلح آناپوليس اعلام کردند که درباره آغاز مذاکرات فوری برای حل منازعه و دستيابی به صلح قبل از پايان سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادی به توافق دست يافته اند.
اسراييل و فلسطينی ها در کنفرانس صلح آناپوليس اعلام کردند که درباره آغاز مذاکرات فوری برای حل منازعه و دستيابی به صلح قبل از پايان سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادی به توافق دست يافته اند.

اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز سه شنبه بيست و هفتم نوامبر، در کنفرانس صلح آناپوليس اعلام کردند که درباره آغاز فوری مذاکرات برای حل منازعه و تلاش همه جانبه برای رسیدن به صلح قبل از پايان سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادی به توافق دست يافتند.


در این بیانیه مشترک که توسط جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در کنفرانس صلح آناپولیس قرائت شد، تاکيد شده است که اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطینی مذاکرات جدی صلح را، پس از هفت سال توقف، از ماه آينده آغاز خواهند کرد.


در اين بيانيه آمده است:«ما تصميم قطعی خود برای پايان دادن به خونريزی، رنج و ده ها سال کشمکش ميان ملت های خود را اعلام می کنيم: برای ايجاد دوره جديدی از صلح ، مبتنی بر آزادی، امنيت، عدالت، احترام و به رسيميت شناختن متقابل؛ برای گسترش فرهنگ صلح و تساهل؛ و برای مقابله با تروريسم».


در بخش ديگری از اين بيانيه تصريح شده است:«ما توافق کرديم تا مذاکرات فوری دوجانبه مبتنی بر حسن نيت برای دستيابی به يک توافق نامه صلح همه جانبه برای پايان همه مسايل مطرح باقی مانده ميان دوطرف، بدون استثنا همه مسايلی که در توافق نامه های قبلی مطرح شده اند، را آغاز کنيم».


نخست وزیر اسراييل و رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی در بيانيه خود تاکيد کرده اند که همه تلاش های خود را برای دست يابی به صلح پيش از پايان سال ۲۰۰۸ به کار خواهند گرفت.


  • «ما توافق کرديم تا مذاکرات فوری دوجانبه مبتنی بر حسن نيت برای دستيابی به يک توافق نامه صلح همه جانبه برای پايان همه مسايل مطرح باقی مانده ميان دوطرف، بدون استثنا همه مسايلی که در توافق نامه های قبلی مطرح شده اند، را آغاز کنيم».
بیاینه مشتر ک اهود اولمرت و محمود عباس

اين توافق پس از هفته ها مذاکرات سخت به دست آمد و تا زمانی که آقای بوش بيانيه را قرائت کرد برای بسياری از تحليگران مسایل خاورمیانه روشن نبود که اسراييل و رهبر تشکيلات خودگردان چگونه گفت وگو های صلح را به پيش خواهند برد.


اولين دوره مذاکرات تازه اسراييل و فلسطينی ها ۱۲ دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد و به صورت دوهفته يکبار اين مذاکرات ادامه خواهد يافت.


پس از پايان سخنرانی جورج بوش، محمود عباس در سخنانی از اسراييل خواست از روند صلح حمايت کند و تصريح کرد که جنگ و تروريسم «متعلق به گذشته» است.


آقای عباس گفت:«نه ما و نه شما نبايد صلح را از ديگری بخواهيم، بلکه صلح خواست مشترک هردوی ماست، همانطور که صلح و آزادی حق ماست، صلح و امنيت حق شما نيز هست».


محمود عباس، رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی تصريح کرد:«اکنون زمان پايان دادن به دور تسلسل خونريزی، خشونت و اشغالگری فرا رسيده است. اکنون زمان آن فرا رسيده که ما با اطمينان و اميد به آينده بنگريم. زمان آن فرا رسيده است که سرزمين شکنجه نام خود را تغيير داده و سرزمين عشق و صلح ناميده شود».


محمود عباس هيچ نشانه ای از اين که درباره مسايل مطرح ميان اسراييل و فلسطينی ها همچون؛ آوارگان فلسطينی، مساله اورشليم، شهرک هالی يهودنشين و مرزهای دولت مستقل فلسطينی، پيشرفتی به دست آمده باشد، از خود نشان نداد.


اهود اولمرت نيز در سخنرانی خود با استقبال از حضور کشورهای عرب در کنفرانس ضلح آناپوليس از اين کشورها خواست با به رسميت شناختن کشور اسراييل روابط ديپلماتيک با اين کشور برقرار کنند.


آقای اولمرت با اشاره به حس ناامنی شهروندان اسراييلی با پرتاب موشک‌های قسام گفت: به آناپوليس آمده که به مردم و کشورهای عرب بگويد زمان صلح رسيده است.


واکنش عربستان


از سوی ديگر، شاهزاده سعود الفيصل، وزير امورخارجه عربستان سعودی که در کنفرانس صلح خاورميانه در آناپوليس حضور دارد در بيانيه ای در واکنش به اظهارات اهود اولمرت، اسراييل را به «خروج از سرزمين های اعراب و اجرای شروط صلح» ترغيب کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سعود الفيصل در بيانيه خود تصريح کرد:«زمان آن فرا رسيده است تا اسراييل پس ازده ها سال قمار بر سر جنگ بدون پيروزی، به صلح اعتماد کند».


وزير امورخارجه عربستان افزوده است:«اسراييل و همه جهانيان بايد بدانند توافق و رسيدن به صلح و ادامه اشغال سرزمين های اعراب با یکدیگر ناسازگار و غير ممکن است».


«تلاش برای پیمودن راه دشوار»


  • «هدف اين گردهمآيی، امضای توافقنامه يی در اين کنفرانس نيست، بلکه هدف، هموار کردن زمينه برای از سرگيری مذاکرات ميان فلسطينی ها و اسرائيل است».
جورج بوش

در همین حال، جرج بوش در افتتاحيه کنفرانس صلح خاورميانه در شهر آناپوليس در ايالت مريلند آمريکا گفته بود:«مسير آغاز شده ، مسيری دشوار است، اما زمان تلاش برای پيمودن آن فرا رسيده است».


آقای بوش همچنين اضافه کرده بود:«هدف اين گردهمآيی، امضای توافقنامه يی در اين کنفرانس نيست، بلکه هدف، هموار کردن زمينه برای از سرگيری مذاکرات ميان فلسطينی ها و اسرائيل است».

بگفته آقای بوش «با توجه به ادامه نبرد با تروريسم، زمانِ درست و مناسب، برای تجديد ِ گفت و گو های صلح خاورميانه فرا رسيده است».


در کنفرانس صلح خاورميانه در آناپوليس، چهل و هشت کشور و نهاد بين المللی، از جمله سوريه، عربستان سعودی و چهارده کشور عربی ديگر شرکت دارند.


جمهوری اسلامی و حماس (حرکت مقاومت فلسطين) که از پشتيبانی تهران برخوردار است، به اين کنفرانس دعوت نشده اند. حسين شريعتمداری، مشاور بلندپايه آيت الله علی خامنه ای، در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفته است : که سوريه با پذيرش شرکت در کنفرانس صلحِ خاور ميانه در آمريکا، حکومت تهران را بشدت غافلگير و شگفتی زده کرده است.


سوريه در حالی با حضور در اين کنفرانس موافقت کرد که اندکی پيش از اعلام ِ اين توافق، وليد معلم وزير خارجه آن کشور ميهمان جمهوری اسلامی بود. آقای معلم در گفت و گو با ميزبانان ايرانيش در تهران، اشاره يی به آمادگی سوريه برای اعزام نماينده دمشق به کنفرانس آناپوليس نکرده بود.


XS
SM
MD
LG