لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

پیشنهاد سولانا برای ایجاد یک مرکز بین المللی غنی سازی


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا می گوید تاسيس يک مرکز بين المللی غنی سازی اورانيوم می تواند به مناقشات هسته ای موجود، پايان دهد
مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا می گوید تاسيس يک مرکز بين المللی غنی سازی اورانيوم می تواند به مناقشات هسته ای موجود، پايان دهد

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفت: تاسيس يک مرکز بين المللی غنی سازی اورانيوم می تواند به مناقشات هسته ای موجود، پايان دهد


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا هشدار داد که پيمان «منع گسترش سلاح های هسته ای» در معرض «خطر جدی» قرار گرفته است، چرا که برخی از کشورها معتقدند ساختار اين پيمان به نفع کشورهای دارای تکنولوژی هسته ای است.


آقای سولانا تاکيد کرد برخی کشورهای عربی همچون مراکش، مصر و اردن برنامه هسته ای خود را در سال گذشته آغاز کرده اند و ايران در حال غنی سازی اورانيوم برای مصرف در نيروگاهی است که هنوز تکميل نشده است.


آقای سولانا روز چهارشنبه در سمينار«تاملی چند بر تحولات جاری بين‌المللی»، که به مناسبت ششمين سالگرد موسسه مطالعاتی تحقيقاتی الکانو در مادريد برگزارشد، گفت:«تنها راهی که ما می توانيم مشکلات کنونی را برطرف کنيم از طريق يک رويکرد چند جانبه است. از طريق تاسيس يک مرکز بين المللی غنی سازی که بتوان به صورت چند جانبه برآن نظارت کرد».


به گفته آقای سولانا براساس اين پيشنهاد «همه کشورها قادر خواند بود به سوخت غنی شده در شرايطی مطلوب وبا قيمت رقابتی، دست يابی داشته باشند».


  • «تنها راهی که ما می توانيم مشکلات کنونی را برطرف کنيم از طريق يک رويکرد چند جانبه است. از طريق تاسيس يک مرکز بين المللی غنی سازی اورانیوم که بتوان به صورت چند جانبه برآن نظارت کرد».
خاوير سولانا

آقای سولانا که نماينده اتحاديه اروپا در مذاکرات درباره مناقشه هسته ای ايران است، طی ماه های اخير با مذاکره کنندگان ارشد هسته ای جمهوری اسلامی برسر فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم چندين بار ديدار و گفت وگو کرده است.


راه حلی برای استفاده صلح آمیز ايران از انرژی اتمی


همزمان با پیشنهاد خاویر سولانا برای حل مناقشات هسته ای، ملک عبداله پادشاه عربستان سعودی، نیز ايران را به پرهيز از رويارويی با غرب بر سر برنامه اتمی خود فراخوانده، و در همين حال خواهان يافتن راه حلی شده است که به تهران اجازه خواهد داد از انرژی اتمی برای مقاصد صلحجويانه استفاده کند.


ملک عبدالله اين موضوع را در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماينه، که روز پنجشنبه منتشر شده است، و يک هفته پس از آن عنوان کرد که وزير امور خارجه عربستان گفت همسايگان ايران در خليج فارس آماده هستند تا کنسرسيومی را تشکيل دهند که اورانيوم غنی شده در اختيار ايران و کشور های منطقه قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، ملک عبدالله می گويد: «جهان بيم آن دارد که برنامه اتمی ايران به توليد سلاح های اتمی منجر شود».


ايران اعلام کرده است مقصود برنامه اتمی آن، استفاده صلحجويانه است. پادشاه عربستان سعودی ياد آور می شود : «در چنين صورتی، توجيهی برای تشديد درگيری و چالش ، که فقط مسائل را پيچيده تر می سازد، وجود نخواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری رويترز، عربستان سعودی و ديگر کشورهای خليج فارس با نگرانی های ايالات متحده که برنامه انرژی اتمی ايران پوششی برای توليد جنگ افزار است، همداستان هستند.


در همين زمينه، بر اساس پيشنهاد هفته گذشته وزير امورخارجه عربستان و کشورهای حاشيه خليج فارس، کنسرسيوم مورد نظر به ميزان نياز نيروگاه هايی که در آينده در خاورميانه وجود خواهد داشت سوخت اتمی در اختيار آنها قرار خواهد داد تا به اين ترتيب نگرانی از اينکه از اورانيوم غنی شده در ساخت سلاح اتمی در خاورميانه استفاده شود، از ميان برود.


وزير امورخارجه عربستان در گفت وگو با مجله اقتصادی ميدل ايست اکونوميک دايجست (MEED) گفته بود: «آمريکا در اين (کنسرسيوم) مشارکت نخواهد داشت، هرچند ممکن است با آن مخالفت کند، ولی اين اقدام می تواند مهم ترين مسئله مورد مناقشه ايران و غرب را حل کند».


وزير امورخارجه عربستان از استقبال ايران از اين پيشنهاد خبر داده و گفته بود:«آنها (ايرانی ها) به عنوان پيشنهادی قابل توجه از آن استقبال کرده و ان را بررسی خواهند کرد. ما اميدواريم ايرانی ها اين پيشنهاد را بپذيرند».


طبق پيشنهاد کشورهای عرب حاشيه خليج فارس تاسيسات غنی سازی اورانيوم کنسرسيوم مورد نظر در يک کشوربی طرف، همچون سوييس، ساخته خواهد شد.


ديدار سعيدی و هاينونن


در همین حال، در آستانه ارایه گزارس آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پاسخ گویی ایران به ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود، محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران با اُولی هايننون، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد.


ديدار نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی و ايران و مذاکرات آنها، در وين و پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد در پی چهار روز مذاکره بين دو طرف در تهران در هفته گذشته، اطلاعات کاملی در باره سانتريفيوژ های P1 و P2 ارایه داده است.


گزارشی که قرار است آژانس در مورد اين مسائل تهيه کند، در تصميم گيری برای وضع تحريم های بيشتر عليه ايران، اساسی تلقی می شود.


بر اساس توافقنامه ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در چارچوب «رفع ابهام از مسايل باقی مانده» درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران موردی مانند؛ «نحوه دستيابی به فن‌آوری سانتريفوژهای P1 و P2»، «منشاء آلودگی در مرکز تحقيقات فيزيکی»، «سند اورانيوم فلزی»، «پلونيوم ۲۱۰» و معدن گچين بررسی می شوند.


XS
SM
MD
LG