لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

تاکيد آمريکا و آلمان بر ادامه ديپلماسی در برابر ايران


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه در تگزاس با یگدیگر مذاکره کردند
جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه در تگزاس با یگدیگر مذاکره کردند

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه، دهم نوامبر، تاکيد کردند که به تلاش های ديپلماتيک خود برای پایان دادن به مناقشه هسته ای ايران ادامه خواهند داد.


آقای بوش که در مزرعه شخصی خود در تگزاس میزبان صدراعظم آلمان بود، گفت:«آنچه حکومت ايران بايد بداند اين است که ما به همکاری با يکديگر برای حل اين مشکل از طريق ديپلماسی ادامه خواهيم داد ، و این يعنی در انزوا قرار گرفتن آنها(ايران) ادامه خواهد داشت».


رييس جمهور آمريکا ماه گذشته هشدار داده بود که جامعه بين المللی برای جلوگيری از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، بايد مانع از دستيابی ايران به دانش توليد جنگ افزار اتمی شود.


آنگلا مرکل نيز تاکيد کرد اگر نشانه های مثبتی در مذاکرات با ايران وجود نداشته باشد «آنگاه ما نيازمند آنيم که به تحريم های بيشتر احتمالی عليه ايران فکر کنيم».


  • «آنچه حکومت ايران بايد بداند اين است که ما به همکاری با يکديگر برای حل اين مشکل از طريق ديپلماسی ادامه خواهيم داد ، و این يعنی در انزوا قرار گرفتن آنها(ايران) ادامه خواهد داشت».
جورج بوش

خانم مرکل گفت:«محور اصلی همه تلاش ها بايد تحريم هایی باشند، که توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام خواهند شد».


در حالی صدراعظم آلمان بر نقش شورای امنيت سازمان ملل به عنوان نهاد وضع کننده تحريم ها عليه ايران تاکيد می کند که هفته آينده آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره همکاری ايران، برای پاسخگويی به «ابهامات» درباره برنامه هسته ای اين کشور، را منتشر خواهد کرد.


ايران با آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه ۱۳۸۶ توافق کرد تا براساس يک جدول زمانی، به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر، اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


در همين حال اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در آخرين نشست خود در لندن بر توافق کرده بودند روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه داده تا گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش های اخير برای حل مسئله هسته ای ايران را دريافت کنند.


طبق توافق نشست لندن در صورتی که گزارش های محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حاکی از نتايج مثبت تلاش های ديپلماتيک تازه اين دو برای حل مسئله هسته ای ايران نباشد، با تصويب قطعنامه سوم، تحريم های تازه ای بر عليه جمهوری اسلامی وضع خواهد شد.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی نيز از سوی برخی کشورهای جهان، رو به رو شده است


قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG