لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

استقبال سازمان های بين المللی از آزادی دو فعال کارگری


منصور اسانلو به همراه ابراهیم مددی در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تجمع غيرقانونی بازداشت شده بود
منصور اسانلو به همراه ابراهیم مددی در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تجمع غيرقانونی بازداشت شده بود

کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بيانيه هايی، از آزادی ابراهيم مددی و رضا دهقان، دو فعال کارگر زندانی درايران، در روز ۲۵ آذر ماه، استقبال کردند.


آقای مددی، نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بيش از چهار ماه پيش، و آقای دهقان، عضو هيات موسس سنديکای کارگران نقاش، يک ماه پيش، در تهران بازداشت شده بودند.


کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در بيانيه های خود، همچنين خواستار آزادی ديگر فعالان کارگر زندانی در ايران شده اند.


کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری در بيانيه خود با استقبال از آزادی آقايان مددی و دهقان به نقل از گای رايدر، دبير کل خود، همچنين خواستار آزادی فوری و بی قيد وشرط منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، محمود صالحی، از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز، که وضعيت جسمانی وخيمی دارد، و ساير فعالان کارگر زندانی در ايران شد.


اين سازمان بين المللی کارگری که ۱۶۸ ميلیون عضو دارد، در عين حال، بازداشت فعالان کارگر در ايران، در روزهای اخير رامحکوم کرد.


«خواهان آزادی اسانلو و صالحی هستیم»


همچنين ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در گفت و گو با راديو فردا، از آزادی ابراهيم مددی و رضا دهقان استقبال کرد و آن را پيروزی بزرگی برای جنبش سنديکايی درايران و جهان دانست.


او با ابراز اميدواری نسبت به اين موضوع که ابراهيم مددی و رضا دهقان دوباره بازداشت نشوند، گفت:«ما، اتحاديه های کارگری، خواستار آزادی هر چه سريعتر منصور اسانلو و محمود صالحی هستيم. اين دو فعال سنديکايی به دليل دفاع از حقوق کارگران بازداشت شدند و نبايد در زندان نگه داشته شوند.»


آقای کاکرافت همچنين نحوه رفتار با آقای صالحی در زندان، در شرايطی که به شدت بيمار است، مورد انتقاد قرار داد و افزود:«زندگی آقای صالحی در خطر است و دولت ايران بايد هم اکنون او را به دلايل انسانی آزاد کند.»


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل نيز در بيانيه ای اعلام کرد که به همراه ساير اتحاديه های کارگری در جهان، به تلاش های خود برای آزادی تمام فعالان کارگر زندانی ادامه خواهد داد.


ابراهيم مددی در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تجمع غيرقانونی بازداشت شد.


بازداشت آقای مددی پس از آن صورت گرفت که او در روز همبستگی بين المللی با منصور اسانلو، برای دلجويی ازخانواده رييس زندانی هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، به منزل او رفته بود.


ابراهيم مددی پس از آنکه در دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس محکوم شد، در دادگاه تجديد نظر تبرئه و شامگاه ۲۵ آذر ماه از زندان قزل حصار آزاد شد.


رضا دهقان نيز در نيمه آبان ماه امسال در پاسگاه نيروی انتظامی ميدان هفت حوض تهران بازداشت شد.
اين عضو هيات موسس سنديکای کارگران نقاش با وثيقه، در شامگاه ۲۵ آذر ماه از زندان اوين آزاد شد.


بازداشت اين دو فعال کارگری و ادامه برخورد قضايی با فعالان جامعه کارگری، در کنار بازداشت منصور اسانلو، رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، و محمود صالحی، از اعضای انجمن صنفی کارگران خباز در شهر سقز، اعتراض گسترده سازمان های کارگری و نهادهای مدافع حقوق بشر در ايران و جهان را در پی داشت.


«فعاليت سنديکا برای مسایل صنفی است»


در همين ارتباط، رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در گفت و گو با راديو فردا با مثبت، تاثير گذار و مهم خواندن حمايت های داخلی و بين المللی از فعالان کارگر زندانی و فعاليت های سنديکايی در ايران، ابراز اميدواری کرد که منصور اسانلو، رييس هيات مديره اين سنديکا، نيز هر چه زودتر از زندان آزاد شود.


اين فعال کارگری در پاسخ به اين پرسش که مسئولان قوه قضاييه جمهوری اسلامی در مورد مدتی که آقای مددی در زندان نگه داشته شده بود، گفت:«آنها چيزی نگفته اند. در حالی که آقای مددی چهار ماه و هفت روز، بيگناه، در زندان نگه داشته شده بود.»


آقای شهابی اشاره کرد که در بازجويی ها از نايب رييس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در مورد دليل تعيين روز همبستگی بين المللی با آقای اسانلو توسط سازمان های کارگری جويا شده و پرسيده بودند که چرا او و ساير فعالان کارگر در آن روز به منزل رييس زندانی هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه رفته بودند.


رضا شهابی اضافه کرد که در اين بازجويی ها برای آقايان محرز شد که فعاليت سنديکا، سياسی نيست و صرفا در جهت دفاع از حقوق کارگران است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG