لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه کيهان ، از « جلسه پنهانی » علی کردان وزير کشور ، و محمد رضا رحيمی معاون حقوقی و پارلمانی رئيس جمهوری اسلامی با مدير عامل شرکت اماراتی کرسنت درتهران خبر داده ، و دو مقام ارشد دولت محمود احمدی نژاد را به دريافت رشوه و ارتباط پنهانی با مديرعامل اين شرکت اماراتی متهم کرده است.


اين روزنامه نوشته « يک خبر موثق حکايت از آن دارد که مديرعامل شرکت اماراتی کرسنت وارد تهران شده و قرار است ساعت ۱۲ امروز در جلسه ای با حضور وزيرکشور قرارداد جديد خريد گاز از ايران را نهايی کند. »


کيهان با اشاره به اين که رياست مذاکرات با کرسنت از چند هفته پيش به عهده علی کردان وزير کشور بوده ، و با حضور رحيمی مشاور رييس جمهور برگزار شده ، نوشته « نکته درخور توجه اين که قيمت پيشنهادی طرف ايرانی برای گاز صادراتی به شرکت کرسنت به گونه ای تعجب آور و سؤال برانگيز ، بسيار پائين تر از قيمت گاز صادراتی ايران در قراردادهای مشابه است ، و امروز مديرعامل شرکت کرسنت برای نهايی کردن قرارداد خريد گاز با همين بهای پيشنهادی يعنی ثمن بخس و تقريباً مفت و مجانی به تهران آمده است. »


اين روزنامه همچنين با اشاره به « فسخ قرارداد نفتی شرکت کرسنت با ايران به اتهام پرداخت پرداخت رشوه برای خريد به قيمت پايين تر » نوشته است : براساس شواهد و قرائن موجود انعقاد قرارداد جديد با شرکت اماراتی کرسنت نيز در هاله ای از ابهام است و به نظر می رسد کسانی در پی آنند که اين قرارداد جديد را بيرون از چارچوب حقوقی و روال قانونی آن منعقد کنند.


ساماندهی خانه های مجردی


روزنامه اعتماد ملی ، از قول فرمانده نيروی انتظامی استان قزوين نوشته « نيروی انتظامی خانه‌های مجردی را هم ساماندهی می‌کند. »


اين روزنامه با اشاره به تداوم طرح ارتقای امنيت اجتماعی نيروی انتظامی در استان قزوين از قول اکبر هدايتی خبر داده « در بحث طرح امنيت اجتماعی روی باندهای فساد و فحشا خيلی حساس هستيم و تمام توان خود را در اين طرح گذاشته‌ايم که مبادا باندهای فساد در استان حتی فعاليت کوچکی نيز داشته باشند. »


به گزارش اعتماد ملی فرمانده انتظامی قزوين با اشاره به اين که « برخی از معضلات اجتماعی به خانواده هم برمی گردد ، گفته « خانه‌های مجردی يکی از زمينه‌های بروز معضلا‌ت فرهنگی - اجتماعی است که برنامه‌ای برای ساماندهی اين خانه‌ها در دستورکار داريم. »


شروع به کار دادگاه های مطبوعات


روزنامه سرمايه ، دستور قوه قضاييه برای شروع به کار دادگاه های مطبوعات خبرداده ، و از قول نماينده قوه قضاييه در هيات نظارت بر مطبوعات نوشته « با توجه به تاييد لايحه تعيين تکليف هيات منصفه مطبوعات از سوی شورای نگهبان ، و ابلاغ آن از سوی رئيس جمهور ، دادگاه ها می توانند رسيدگی ها را از سر گرفته و برای پرونده های موجود در شعبات تعيين وقت کنند. »


ناصر سراج همچنين گفته « دادگاه های رسيدگی کننده به پرونده های مطبوعاتی می توانند رسيدگی را شروع کنند و منتظر اعلام در روزنامه رسمی نباشند. »


سرمايه به نقل از اين عضو هيات نظارت بر مطبوعات نوشته است « مجلس هشتم شورای اسلامی ، قانون سال ۸۲ را نقض و قانون سال ۷۹ را به صورت دائم تصويب کرد ، و به دليل اينکه در قانون ذکر شده که از زمان تصويب هيات منصفه مطبوعات قانونی است ، اکنون دادگاه ها مجاز به رسيدگی به پرونده های مطبوعاتی هستند. »


انفجار مين قربانی گرفت


روزنامه جمهوری اسلامی ، از کشته و مجروح شدن دو نفر بر اثر انفجار مين خبر داده و نوشته « برخورد با مواد منفجره در اراضی آلوده به مين استان ايلام در منطقه مرزی دهلران يک کشته و يک زخمی برجای گذاشت. »


اين روزنامه با اشاره به کشته و مجروح شدن مردم استان های کرمانشاه و ايلام بر اثر انفجار مين و مواد منفجره جنگی گزارش داده که از مجموع يک ميليون و ۷۰۰ هکتار اراضی آلوده به مين دوران جنگ هشت ساله بيش از ۴۰۰ هزار هکتار آن پاکسازی نشده است. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين از قول مديرکل بهزيستی استان کرمانشاه نيز نوشته « ۲۰ درصد جمعيت استان کرمانشاه در شش شهرستان آلوده به مين استان زندگی می کنند که 5 درصد اين جمعيت را دامداران و عشاير کوچنده تشکيل می دهند ، و ۲۵ درصد حوادث انفجار مين در ميان دامداران و عشاير رخ می دهد. »


ميراث فرهنگی زير نظر وزارت ارشاد


روزنامه جام جم ، طرح دوفوريتی نمايندگان مجلس برای خارج کردن سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری از زير مجموعه های تحت نظر رييس جمهور ، و انتقال آن به وزارت ارشاد را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته این روزنامه « اين طرح هم اکنون بيش از ۴۰ امضا دارد و بر اساس آن نمايندگان ، اداره سازمان ميراث فرهنگی را به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی محول می‌کنند و رئيس اين سازمان را نيز وزير ارشاد منصوب خواهد کرد. »


به گزارش جام جم اين طرح دوفوريتی با هدف « بالا رفتن توانايی مجلس برای اعمال نظارت بيشتر بر مجموعه سازمان ميراث فرهنگی » در دست تهيه است.


XS
SM
MD
LG