لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

عضو شورای شهر تهران: از ۳۰ درصد مراجعان شهرداری درخواست رشوه شده است


از زمان خداحافظی محمدباقر قالیباف با شهرداری تهران، هر از چندی گزارش‌هایی از تخلفات مالی و اداری در دوره مدیریت او منتشر شده است.
از زمان خداحافظی محمدباقر قالیباف با شهرداری تهران، هر از چندی گزارش‌هایی از تخلفات مالی و اداری در دوره مدیریت او منتشر شده است.

یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید که «بیش از ۳۰ درصد» از مراجعان اعلام کرده‌اند که در دوره پیشین شهرداری تهران، از آنها درخواست رشوه شده، و شهرداری تهران در دوره دو مدیریت قبلی خود از وظایف ذاتی خود فاصله گرفته است.

وب‌سایت خبری جماران روز جمعه ۲۰ بهمن به نقل از شهربانو امانی، عضو دوره کنونی شورای شهر تهران، نوشت که با وجود نهادهای نظارتی در شهرداری تهران، «رانت‌خواری» و «ویژه‌خواری»، «بخش مهمی از بدنه شهرداری تهران را به کانون‌های رانتی بدل کرده است».

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به آنچه «فاصله زیاد شهروندان و شهرداری» توصیف کرده، بدون اشاره به جزئیات و مستندات بیشتر مدعی شده که «بیش از سی درصد مردم اعلام کرده‌اند در زمان گذشته هر زمان به شهرداری مراجعه کرده بودند، از آنها رشوه خواسته شده بود».

او نتیجه گرفته که به این ترتیب «یکی از سازمان‌های خدماتی و رفاهی شهروندان که شهرداری است به یکی از فاسدترین نهادها بدل شده بود».

شورای شهر و شهرداری تهران از دومین دوره تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا برای سه دوره پیاپی در دست اصولگرایان بود و ائتلاف مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب، موسوم به فهرست امید، در اردیبهشت سال ۹۶ پس از پیروزی در پنجمین دوره انتخابات شوراها، توانست شورای پایتخت را از دست اصولگرایان خارج کند.

با پیروزی این گروه و تشکیل شورای شهر پنجم در تابستان امسال، دوره مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به پایان رسید و محمدعلی نجفی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان هدایت شهرداری پایتخت را به عهده گرفت.

از آن زمان شهردار تهران و اعضای شورای شهر هر از چندی گزارش‌هایی در مورد تخلفات مالی و اداری در دوره شهردار پیشین پایتخت منتشر کرده‌اند.

در تازه‌ترین این موارد، هفدهم بهمن ماه معاون شهردار تهران خبر داد که مدارک مربوط به «دو هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند» در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف، به صورت محرمانه و برای تصمیم‌گیری به شورای شهر تهران ارائه شده است.

چندی پیش محمدعلی نجفی، شهردار تهران، اعلام کرد که شهرداری تهران قصد دارد گزارشی از چند تخلف محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین، را به قوه قضائیه ارسال کند.

در اظهارات آقای نجفی از جمله به «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری» و «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار تن در آستانه انتخابات» اشاره شده بود.

محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ رقیب شهردار وقت تهران، محمود احمدی‌نژاد، بود و پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری، عهده‌دار شهرداری تهران شد. او از تصدی زمان شهرداری تهران نیز دو بار در سال‌های ۹۲ و ۹۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

اکنون هم شهربانو امانی، عضو شورای شهر پایتخت، با اشاره به سابقه نامزدی محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که در دوره تصدی این دو، «شهرداری به کانون قدرتی تبدیل شد که بتوانند از [خیابان] بهشت (مقر شهرداری تهران) به [خیابان] پاستور (مقر نهاد ریاست‌جمهوری) بروند، و از هدف اصلی و وظایف ذاتی شهرداری بسیار فاصله گرفتند».

او همچنین از عملکرد سیستم نظارتی شهرداری تهران هم انتقاد کرده و گفته است «زمانی که سیستم نظارتی درون‌سازمانی فاسد باشد، نمی‌توان امیدی به بهبود داشت».

این عضو شورای شهر تهران ابراز عقیده کرده که «طولانی‌بودن مدیریت فرد در رأس هرم، انحراف از معیار، انحراف از فرآیندها، نادیده گرفتن منافع عمومی و نظارت نداشتن مردم سبب شده فساد در بدنه شهرداری نهادینه شود».

با وجود انتقادهایی که مقام‌های شهرداری تهران و نیز اعضای شورای شهر در مورد دوره مدیریت محمدباقر قالیباف بیان کرده‌اند، محمدعلی نجفی شهردار کنونی چندی پیش در یادداشتی در خبرآنلاین با اشاره به نتایج یک نظرسنجی نوشته بود که قضاوت شهروندان تهرانی در مورد این دوره ۱۲ ساله «سیاه و سفید» نیست، و به طور مثال «۸۰ درصد معتقدند که وضعیت اتوبوس و مترو در دوره مدیریت قبلی بهتر شده است».

او همچنین در این یادداشت از رضایت ۷۰ درصد شهروندان از عملکرد شهرداری در زمینه زیباسازی شهری، و رضایت ۵۶ درصدی آنها از عملکرد شهرداری در زمینه جمع‌آوری زباله خبر داده بود.

شهردار تهران در عین حال از «آلودگی هوا»، «مشکلات اجتماعی»، «بی‌قاعدگی ساخت‌وساز» و نیز «فساد اداری» به عنوان مشکلاتی یاد کرده بود که به نظر «اکثریت پاسخگویان» در دوره قبلی بدتر شده است.

محمدباقر قالیباف از زمانی که در شهریور امسال، شهرداری تهران، را ترک کرد، تاکنون در مورد انتقادها از عملکرد خود سکوت کرده، گرچه افشاگری‌ها در مورد تخلفات اداری و مالی در دوره مدیریت او با واکنش دستگاه قضایی روبه‌رو شده و اخیراً دادستان تهران با انتقاد از انتشار گزارش تخلفات مالی در این دوره، خواستار ارائه سریع مستندات مرتبط به دادستانی شده است.

آقای قالیباف پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶، و خداحافظی با شهرداری تهران، اکنون با حکم رهبر جمهوری اسلامی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

با استفاده از گزارش‌های جماران، خبرآنلاین، و رادیوفردا؛ م.ا/س.ن
XS
SM
MD
LG