لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

لهستان: اروپا به نگرانی‌های آمریکا درباره برجام توجه بیشتری نشان دهد


یاکسک چاپوتویچ وزیر امور خارجه لهستان
یاکسک چاپوتویچ وزیر امور خارجه لهستان

وزیر امور خارجه لهستان از اتحادیه اروپا خواست به نگرانی‌های امنیتی ایالات متحده که باعث خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران شده است، توجه بیشتری نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یاکسک چاپوتویچ روز شنبه پنجم خرداد با اشاره به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران گفت که ورشو هنوز تصمیم نگرفته از این تحریم‌ها حمایت کند و این امر بستگی به تصمیم دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز دارد.

اتحادیه اروپا که تاکنون از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده است وارد مذاکراتی فشرده با جمهوری اسلامی شده تا راهکارهای ممکن برای ادامه برجام را بسنجد.

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرده است، دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند به ایران اطمینان دهند که ماندن این کشور در برجام همچنان مزایای اقتصادی برایش دارد.

در این راستا کمیسیون اروپا مجموعه‌ای از راهکارها را برشمرده که از جمله آنها منع شرکت‌های اروپایی برای همکاری با آمریکا در رابطه با تحریم‌های این کشور علیه ایران است.

اما وزیر خارجه لهستان می‌گوید که ورشو در جریان گفت‌وگو میان دولت‌های عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد توجه اروپایی‌ها را به انگیزه‌های ایالات متحده جلب کند و خواستار آن شود که اروپا همدلی بیشتری با واشینگتن نشان دهد.

ورشو از سه سال قبل تاکنون که حزب دست راستی «قانون و عدالت» در این کشور به قدرت رسیده است با اتحادیه اروپا دچار پاره‌ای اختلافات شده است که از حاکمیت قانون تا سیاست انرژی و قطع درختان در جنگل‌های قدیمی دست‌نخورده را در بر می‌گیرد.

لهستان همچنین با نزدیک شدن به آمریکا تلاش می‌کند که از این کشور در برابر روسیه تضمین‌های امنیتی دریافت کند.

در این راستا وزیر خارجه لهستان تاکید کرد که اعضای اتحادیه اروپا باید مسائل امنیتی گسترده‌تری را رابطه با ایران و نیز سیاست روسیه در اروپای شرقی در نظر داشته باشند.

وی همچنین هشدار داد که واشینگتن امکان دارد علیه شرکت‌های اروپایی که در پروژه خط لوله گاز روسیه به آلمان مشارکت دارند، تحریم‌هایی وضع کند.

آمریکا با خط لوله موسوم به «مسیر شمالی ۲» که قرار است از روسیه به آلمان کشیده می‌شود مخالف است و می‌گوید که این پروژه دست روسیه را برای انجام اقدامات زیان‌بار در اروپا باز می‌گذارد.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG