لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

امیدواری وزیر ورزش به حضور دوباره زنان در ورزشگاه‌ها


با وجود مخالفت‌های علنی مقام‌های قضایی و روحانیان نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها، وزیر ورزش ایران می‌گوید اگر «هماهنگی» میان نهادهای جمهوری اسلامی وجود داشته باشد، زنان باز هم می‌توانند برای تماشای مسابقه فوتبال در ورزشگاه‌ها حاضر شوند.

مسعود سلطانی‌‌فر این موضوع را با اشاره به حضور برخی زنان ایرانی برای تماشای مسابقه فوتبال تدارکاتی میان تیم‌های ملی ایران و بولیوی که اواخر مهرماه برگزار شد، بیان کرده است.

با فشار رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و مهلتی که فیفا تعیین کرده بود، تعدادی از زنان که به صورت «گزینشی» و با هماهنگی فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شده بودند، برای تماشای این مسابقه در ورزشگاه آزادی حضور داشتند.

این اتفاق موجب شد که عبدالله حاجی صادقی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران به صراحت حضور زنان در ورزشگاه را «مقدمه‌ای برای گناهان» عنوان کند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل، ایران هم یک روز پس از این بازی تهدید کرد که اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه یابد «برخورد قضایی خواهیم داشت».

او در اظهاراتی جنجال‌برانگیز که واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، گفت که «وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌عریان مواجه می شود، گناه اتفاق می‌افتد».

اما به رغم این مخالفت‌های وزیر ورزش ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ابراز امیدواری کرده «اگر هماهنگی لازم برای بازی‌های بعدی به خصوص بازی‌های تیم ملی بین همه دستگاه‌ها وجود داشته باشد و مجوزش صادر شود، این کار انجام می‌شود.»

به گفته آقای سلطانی‌فر‍، حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی فوتبال میان تیم‌های ایران و بولیوی «با اخذ مجوز شورای تأمین استان تهران» میسر شد و «اگر همین هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در آینده باشد، باز هم این کار صورت خواهد گرفت.»

آن‌طور که خبرگزاری ایلنا نوشته، زنان حاضر در بازی ایران و بولیوی، از میان خانواده بازیکنان تیم ملی فوتبال، تیم‌های ملی زنان فوتبال و فوتسال و کارمندان زن فدراسیون فوتبال انتخاب شده بودند.

بر اساس این گزارش، با آنکه «پیشنهاد» وزیر ورزش برای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی پرسپولیس و السد قطر میسر نشد، اما حضور آنها در ورزشگاه برای تماشای ایران و بولیوی، «امیدهایی» را ایجاد کرده است.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی پس از سال‌های ابتدایی انقلاب ۵۷ ممنوع شد و آنها از حدود ۲۰ سال پیش تنها در برخی مسابقات موفق به تماشای مسابقات شده‌اند.

در جام جهانی امسال نیز پس از کشمکش‌های فراوان، زنان دو بار اجازه یافتند که پخش زنده مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند که انتقاد شماری از مراجع تقلید، روحانیون و مقام‌های قضایی را در پی داشت.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سال ۸۵ دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کرد اما پس از مخالفت مراجع تقلید این دستور اجرا نشد.

در سال‌های اخیر شماری از کنشگران حقوق زنان و فعالان اجتماعی و دیگر چهره‌ها برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش کرده و از جمله با ارسال نامه‌ای به فیفا، خواستند که جمهوری اسلامی را وادار کند به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهد.

منابع: ایلنا و رادیو فردا: ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG