لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

اعتراضات ضد دولتی در سودان دستکم ۱۹ کشته بر جای گذاشته است


اعتراضات سودان نخست در روستاها و شهرهای کوچک آغاز شد و در نهایت به خارطوم، پایتخت، رسید.
اعتراضات سودان نخست در روستاها و شهرهای کوچک آغاز شد و در نهایت به خارطوم، پایتخت، رسید.

درگیری میان پلیس ضدشورش سودان و معترضانی که در واکنش به افزایش قیمت نان به خیابان‌ها آمده‌اند، دستکم ۱۹ کشته بر جای گذاشت که دو نفر از آنها جزو نیروهای امنیتی هستند.

بشارا جوما، سخنگوی دولت سودان، روز پنج‌شنبه ششم دی با حضور در تلویزیون دولتی این کشور گفت: «۱۹ نفر جان خودشان را در این رخدادها از دست دادند از جمله دو نیروی امنیتی». وی افزود که ۲۱۹ نفر نیز زخمی شده‌اند.

اعتراضات سودان نخست در روستاها و شهرهای کوچک آغاز شد و در نهایت به خارطوم، پایتخت، رسید. دلیل اعتراضات هم افزایش قیمت نان از یک پوند سودان به سه پوند اعلام شده، که این امر به واکنش اقشار تهی‌دست منجر شده است.

دولت سودان پیش از این اعلام کرده بود که درگیری‌ها در خارطوم و دیگر شهرها از هفته گذشته تاکنون هشت کشته بر جای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این درگیری‌ها به کشته شدن ۳۷ نفر انجامیده، آماری که تقریبا دو برابر آماری است که تاکنون دولت سودان به آن اذعان داشته است.

در این شرایط نشانه‌ای از مصالحه دیده نمی‌شود، بلکه گروه‌های مخالف حکومت خواستار ادامه اعتراضات شده‌اند. از جمله حزب کمونیست سودان اعلام کرد: «ما از مردم سودان می‌خواهیم که اعتراضات خود را تا زمان حصول موفقیت و سرنگونی حکومت ادامه دهند».

از زمان شروع این اعتراضات تاکنون بسیاری از اعضای حزب کمونیست سودان بازداشت شده‌اند. این حزب در ادامه بیانیه خود خواستار اتحاد همه گروه‌های اپوزیسیون برای به ثمر رساندن جنبش شده است.

همزمان روزنامه‌نگاران سودانی هم در واکنش به خشونت‌ها در کشور اعلام اعتصاب کرده‌اند. شبکه روزنامه‌نگاران سودان روز پنج‌شنبه عنوان کرد: «ما در اعتراض به خشونت‌هایی که حکومت علیه معترضان به کار برده است، از امروز سه روز اعتصاب می‌کنیم».

خشونت‌ها همچنین به شکاف در دولت عمر البشیر منجر شده است به طوری که وزیر بهداشت ایالت شمالی سودان استعفا کرده است. عبدالرئوف گرناز از حزب اصلاحات امت، نخستین مقام عمده رسمی در سودان است که از آغاز اعتراضات تاکنون استعفا کرده است.

مقامات این حزب در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه عنوان کردند: «ما یک وزیر در ایالت شمال داشتیم و تصمیم گرفتیم به خاطر اعمال خشونت علیه معترضان، او از دولت استعفا دهد».

پلیس و نیروهای امنیتی سودان همچنان در خیابان‌ها حضور دارند، اما روز پنج‌شنبه گزارشی از اعتراضات جدید منتشر نشده است.

سودان با بحران ارز خارجی و تورم دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که میانگین قیمت‌ها در ماه‌های اخیر هفتاد درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG