لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

مشاور اقتصادی ترامپ: فکر نمی‌کنم آمریکا و چین درگیر جنگ اقتصادی شوند


روسای جمهوری چین و آمریکا در دیداری که آوریل سال ۲۰۱۷ در فلوریدا داشتند
روسای جمهوری چین و آمریکا در دیداری که آوریل سال ۲۰۱۷ در فلوریدا داشتند

مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری آمریکا این احتمال را مطرح کرده‌است که افزایش تعرفه‌ها برای کالاهای چینی عملا به مرحله اجرا نرسد و دو کشور راه مذاکره را در پیش گیرند. ایالات متحده میلیاردها دلار تعرفه تازه برای کالاهای وارداتی از چین وضع کرده، آن‌چه فورا با مقابله به مثل چین روبه‌رو شد.

ایالات متحده در ۱۵ فروردین ماه حدود ۱۳۰۰ قلم کالای وارداتی از چین را مشمول افزایش تعرفه ۲۵ درصدی کرد. هنوز ۱۲ ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که پکن نیز ۱۰۵ قلم کالای وارداتی از آمریکا را مشمول ۲۵ درصد افزایش تعرفه کرد. افزایش تعرفه‌ها در هر یک از کشورها بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار می‌شود.

این وقایع بار دیگر به بحث‌ها و برآوردها در مورد وقوع یک جنگ اقتصادی بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان دامن زده‌است.همین موضوع نیز به جلسه مطبوعاتی با لری کودلو، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهوری ایالات متحده کشیده شد.

آقای کودلو در پاسخ به پرسشی که ممکن است تعرفه‌های اعلام‌شده اساسا به مرحله اجرایی نرسند و این کار تنها یک راهکار مذاکراتی باشد، پاسخ داده «بله، ممکن است. این‌ها بخشی از روند کار است».

مشاور ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس نیز گفته فکر نمی‌کند رخدادهای اخیر یک جنگ تجاری باشد: «فکر می‌کنم مذاکرات سختی بین‌ طرف‌ها شکل بگیرد».

لری کودولو ابراز امیدواری کرده که واشینگتن و پکن در نهایت به توافق دست پیدا خواهند کرد. اما در سخنان سفیر چین در ایالات متحده تا این حد خوش‌بینی دیده نمی‌شود. خبرگزاری رویترز می‌گوید چوئی تیانکای، سفیر چین در واشینگتن، ۱۵ فروردین ماه نشستی یک ساعته با جان سالیوان، وزیر خارجه موقت ایالات متحده داشت و پس از آن نیز گفته «مذاکرات چیزی‌ست که ما در درجه اول برتری می‌دهیم، اما این یک کار دو طرفه‌است. خواهیم دید آمریکا چه گامی بر می‌دارد».

اجرای اقدامات مربوط به تعرفه‌های تازه و افزایش آن‌ها، زمان‌بر است و ممکن است دو ماه یا بیشتر طول بکشد تا به‌شکل عملی اجرایی شوند. خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید چین نیز هنوز تاریخ دقیقی برای این‌که تعرفه‌های تازه اجرایی شوند اعلام نکرده‌است.

آمریکا تعرفه‌های تازه را در مورد کالاهایی مانند تولیدات صنایع هوا-فضا، فناوری‌های اطلاعاتی و مخابراتی یا ماشین‌آلات وضع کرده‌است. چین نیز سویا، هواپیما، خودرو، ویسکی و فراورده‌های خوراکی و شیمیایی را مشمول تعرفه‌های تازه کرده‌است. تعرفه‌های چین می‌تواند بر شرکت‌های غیرآمریکایی که فعالیت گسترده‌ای در آمریکا دارند نیز تاثیر بگذارد. برای نمونه اسوشیتدپرس به شرکت خودروسازی ب‌ام‌و آلمان اشاره کرده‌است که سالیانه نزدیک به ۹۰ هزار خودروی خود را از آمریکا به چین می‌فرستد.

برپایه رویترز، فاکس، اسوشیتدپرس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG