لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ اتهام‌های مربوط به پرونده روسیه را رد کرد


پل منافورت
پل منافورت

پل منافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، که از طرف دادگاه آمریکا با اتهام‌هایی مانند پول‌شویی یا پنهان‌کاری در رابطه با فعالیتش برای رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین، و مانع‌تراشی در تحقیقات اف‌بی‌آی روبه‌رو شده، این اتهام‌ها را رد کرد.

علاوه بر پل منافورت، ریک گیتس، همکار او نیز با اتهام‌های مشابهی روبه‌رو شده‌است. هر دو نفر روز سه‌شنبه هشتم آبان‌ماه، خود را تسلیم مقام‌های پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، کردند و در دادگاهی در واشینگتن حاضر شدند.
↲بیشتر بخوانید

دادگاه در حال حاضر هر دو را در حصر خانگی قرار داده و برای منافورت ۱۰ میلیون دلار و برای گیتس، پنج میلیون دلار وثیقه تعیین کرده‌است.

هر دو نفر با ۱۲ مورد اتهام روبه‌رو شده‌اند که از جمله آن‌ها توطئه علیه الات متحده، توطئه با هدف پول‌شویی، انجام ماموریت برای کشور خارجی بدون ثبت رسمی، اظهارات دروغ و چند مورد اتهام مالی و بانکی دیگر است.

بنا بر مدارک ارائه‌شده از سوی دادگاه، در عین حال جرج پاپادو‌ُپولوُس که متهم به دروغ‌گویی به اف‌بی‌آی در مورد روابطش با روسیه شده، اتهام‌ها را پذیرفته‌است. پاپادو‌ُپولوُس یکی از مشاوران پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ در امور سیاست خارجی بود که پیش‌تر و در ماه ژوئیه بازداشت شد.

کیفرخواست‌های رسمی روز گذشته در ایالات متحده، نخستین از این دست در پی آغاز به‌کار رابرت مولر، مستشار ویژه تحقیقات در مورد پرونده اتهام‌های واردشده به روسیه، در ارتباط با دخالت در انتخابات آمریکا با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه آن، است.

همزمان سخنگوی کاخ سفید، سارا سندرز، در جلسه مطبوعاتی هشتم آبان ماه گفته است تازه‌ترین رخدادها و کیفرخواست‌ها «هیچ ارتباطی با رئیس‌جمهوری ندارد، و هیچ ارتباطی هم با ستاد انتخاباتی او و یا اقدامات این ستاد ندارد».

خانم سندرز همچنین تاکید کرده‌است که کیفرخواست‌ها هیچ‌ شاهد و مدرکی مبنی بر ارتباط میان ستاد ترامپ و روسیه ارائه نمی‌کند.

آقای ترامپ خود روز گذشته در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته بود که موارد اتهامی «سال‌ها پیش و قبل از آنکه پل منافورت بخشی از کمپین ترامپ باشد»، روی داده است. او در ادامه پرسیده بود چرا «بر هیلاری متقلب و دموکرات‌ها تمرکز نمی‌شود» و افزوده بود «علاوه بر این، هیچ تبانی [بین ستاد ترامپ و روسیه] وجود ندارد».
↲بیشتر بخوانید

منافورت و گیتس (سمت چپ) با ۱۲ مورد اتهام روبه‌رو شده‌اند؛ برای منافورت ۱۰ میلیون دلار و برای گیتس، پنج میلیون دلار وثیقه تعیین شده‌است.
منافورت و گیتس (سمت چپ) با ۱۲ مورد اتهام روبه‌رو شده‌اند؛ برای منافورت ۱۰ میلیون دلار و برای گیتس، پنج میلیون دلار وثیقه تعیین شده‌است.

کیفرخواست‌های مطرح‌شده علیه منافورت و گیتس، آن‌ها را متهم کرده‌است که «ده‌ها میلیون دلار دستمزد» از بابت کار برای ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین که روابط نزدیکی با مسکو دارد، و نیز ستادها و احزاب مربوط به او، گرفته‌اند. یانوکوویچ در جریان اعتراضات اوکراین مقام خود را از دست داد و به روسیه رفت.

پل منافورت و ریک گیتز متهم شده‌اند که برای «پنهان‌کردن» این دستمزدها از مقام‌های آمریکایی، طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ اقدام به فریب‌‌کاری بانکی و پول‌شویی کرده‌اند.

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که به خاطر «فروگذاری یا بیان اظهارات دروغ»، متهم «در روند تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد هرگونه رابطه یا تعاملات میان افراد حقیقی مرتبط با ستاد انتخاباتی و تلاش‌های دولت روسیه برای دخالت در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، مانع ایجاد کرده‌است».

مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا، ۱۶ دی‌ماه، در کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرده بودند روسیه «بی‌تردید» در انتخابات آمریکا دخالت کرده و «حملات سایبری» آن کشور، «تهدیدی بزرگ» برای ایالات متحده است. دولت پیشین آمریکا در مهر ماه، رسما دولت روسیه را متهم کرده بود که در راستای تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات، به سایت‌های نهادها و گروه‌های سیاسی حمله سایبری کرده است.

رابرت مولر طی ماه‌های گذشته و پس از آن‌که مستشار ویژه پرونده انتخابات شد، در حال انجام تحقیقات در مورد این اتهام‌ها است. آقای مولر در عین حال به انجام تحقیقاتی در مورد اتهام‌های مربوط به «جلوگیری از اجرای عدالت» مشغول است.

مقام‌های ارشد روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، اتهام‌ دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌اند.

منافورت، رئیس وقت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۵، از سمت خود در کارزار انتخاباتی کناره گرفت. بنا بر گزارش‌ها، او به آقای ترامپ گفته بود به دلیل این که حضورش در ستاد انتخاباتی باعث تدوام «حاشیه‌سازی» برای نامزد حزب جمهوری‌خواه می شود، از این سمت کنار می‌رود. استعفای آقای منافورت به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره نقش او در کمک به ویکتور یانوکوویچ، رخ داد.
↲بیشتر بخوانید

پلیس فدرال آمریکا در ماه ژوئیه خانه منافورت را هدف بازرسی قرار داده بود. وکیل آقای ترامپ هفته پیش به «نیویورک‌تایمز» گفته بود هیچ نگرانی در این زمینه که منافورت ممکن است اطلاعاتی مخرب، در قبال معامله‌ای برای جلوگیری از محاکمه خود ارائه کند، وجود ندارد.

آقای منافورت مدارکی به کمیته قضائی سنا و کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده‌‌است. بنا بر گزارش‌ها این مدارک، یادداشت‌هایی را از جریان دیدار دونالد ترامپ جونیور، پسر دونالد ترامپ، با یک وکیل مرتبط با مسکو در سال گذشته میلادی در بر می‌گیرند. پسر آقای ترامپ تیر ماه گذشته همراه جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا و پل منافورت، با یک وکیل روس که مدعی شده بود اطلاعات زیان‌آوری در مورد ستاد هیلاری کلینتون دارد، دیدار کرده بود. پسر آقای ترامپ در بیانیه‌ای گفته بود حرف‌های وکیل روس مبهم و بی‌معنی بود و مشخص شد اطلاعات خاصی در اختیار ندارد.

XS
SM
MD
LG