لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

واشینگتن پست: دولت ترامپ خواستار پادرمیانی فرانسه برای دیدار با روحانی شده بود


رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه ایالات متحده (سمت چپ)
رئیس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه ایالات متحده (سمت چپ)

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، در گزارشی از قول چند مقام ناشناس خبر داد که دولت آمریکا در شهریورماه خواستار پادرمیانی رئیس جمهور فرانسه برای دیدار دونالد ترامپ با حسن روحانی شده است.

پیشتر در روز هشتم آبان‌ماه وزارت خارجه ایران ادعا کرده بود که حسن روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک درخواست دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، برای دیدار و گفت‌وگو را رد کرده است.

در همان روز سخنگوی کاخ سفید گزارش‌ها از درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی را رد کرد، اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

حال روزنامه واشینگتن پست در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، منتشر شده اساساً ادعای وزارت خارجه ایران را تایید کرده است.

آن طور که در این گزارش آمده، تنها ساعاتی پس از سخنرانی شدیداللحن آقای ترامپ علیه جمهوری اسلامی، دولت آمریکا از طریق وزیر خارجه‌اش یعنی رکس تیلرسون با طرف فرانسوی تماس گرفته و خواستار پادرمیانی آنها برای دیداری با رئیس جمهور ایران شده است.

رئیس ‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۸ شهریور، در نخستین سخنرانی خود در سازمان ملل در این مقام، از حکومت ایران به عنوان کشوری «یاغی» نام برد که، به گفته وی، سرمایه‌های این کشور را صرف «خشونت» در کشورهای منطقه می‌کند.

آقای ترامپ همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا، به گفته وی، با اقدامات «بی‌ثبات‌کننده رژیم جنایتکار» ایران مقابله کند.

واشینگتن پست در گزارش خود از چند مقام «در دولت آمریکا و خارجی» نقل قول کرده، اما به نام آنها اشاره نکرده است.

به گفته یک «مقام ارشد دولت آمریکا»، فرانسوی‌ها پس از ساعتی اطلاع می‌دهند که طرف ایرانی در پاسخ به این درخواست آقای ترامپ اکیدا پاسخ «نه» داده، چرا که [ایرانی‌ها] «فکر می‌کنند که شما جدی نیستید» و فکر می‌کنند دسیسه‌ای در کار است.

این مقام‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا ترامپ به دیدار با روحانی تمایل داشته، گفته‌اند که رئیس جمهور آمریکا قصد هشدار دادن به مقام ایرانی را داشته است.

واشینگتن پست می‌نویسد: «برای این که بگوید که این کارهای بدی است که شما در جهان می‌کنید و ما می‌خواهیم که از این کارها دست بردارید.... وگرنه بدانید که ما در حال کار روی راهبردی هستیم که مجبور به پاسخ به خاطر همه این‌ها شوید.»

در همین حال این روزنامه به نقل از چند مقام می‌گوید که ماهیت این دعوت به دیدار «مبهم» بوده و مشخص نبوده است که از طرف آمریکا کدام مقام «ترامپ، تیلرسون یا یک مقام ارشد دیگر» با روحانی دیدار خواهد کرد.

این در حالی است که همین روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید می‌کند که طرف ایرانی مشخصاً ملاقات با دونالد ترامپ را «رد کرد».

از زمان قطع روابط ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸، دو کشور هیچ گاه در سطح سران دیداری نداشته‌اند، گرچه تماس‌های رودررو و مستقیم وزیران خارجه دو کشور در زمان گفت‌وگوهای هسته‌ای از عوامل اصلی دستیابی به توافق هسته‌ای وین بود.

در عین حال در سال ۹۲ در اولین حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در رویدادی بی‌سابقه او و رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما، تلفنی گفت‌وگو کردند، رویدادی بی‌سابقه در روابط ایران و آمریکا در چند دهه اخیر که البته مورد نکوهش منتقدان داخلی حسن روحانی قرار گرفت.

دولت کنونی آمریکا ایران را حکومتی غیر قابل اعتماد می‌داند که «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده‌اش» در منطقه، ناقض اهداف توافق هسته‌ای است.

از این رو دولت آقای ترامپ که اخیراً در چارچوب راهبردی جدید در قبال ایران، حاضر به تأیید پایبندی تهران به توافق هسته‌ای نشده، خواهان اصلاحاتی در توافق هسته‌ای است که جنبه‌های دیگر رفتار ایران را نیز در بربگیرد.

ایران نیز سال‌هاست که آمریکا را دشمن بزرگ خود معرفی کرده و حتی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که آمریکا رویکرد میانه‌روتری به ایران داشت، رهبر ایران این رویکرد را پنهان کردن دست چدنی در دستکش مخملی توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG