لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

حدود ۸۵ درصد از کشورها پیمان جهانی مهاجرت را امضا کردند


آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درکنفرانس مهاجرت در مراکش گفت: «مهاجرت غیرقانونی هزینه انسانی وحشتناکی دارد.»
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درکنفرانس مهاجرت در مراکش گفت: «مهاجرت غیرقانونی هزینه انسانی وحشتناکی دارد.»

با وجود مخالفت شدید آمریکا و تعداد دیگری از کشورها روز دوشنبه حدود ۸۵ درصد از اعضای سازمان ملل متحد پیمان جهانی مهاجرت که هدف آن تضمین ایمنی و نظم مهاجرت در سطح جهان است را امضا کردند. اجرای این پیمان الزام آور نیست ولی اولین سند مهم جهانی برای مدیریت مهاجرت است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اين یک سنجش مهم برای اقدامات سازمان ملل متحد برای مقابله با گسترش مهاجرت غیرقانونی است که قاچاق انسان را به یک تجارت بزرگ در سطح جهان بدل کرده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درکنفرانس مهاجرت در مراکش گفت: «مهاجرت غیرقانونی هزینه انسانی وحشتناکی دارد. هزاران نفر در سفرهای خطرناک برای عبور از صحرا، رودخانه ها و اقیانوس ها جان خود را از دست داده و زندگی بسیاری در چنگال قاچاقجیان انسان، کارفرمایان بی شرم و سایر سودجویان تباه می شود.»

او افزود: «از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۶۰ هزار مهاجر در طول سفر جان خود را از دست داده اند. این مایه شرمساری همگانی است.»

مهاجرت بر زندگی صدها میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر می گذارد. کشاورزان به دلیل از دست دادن زمین و یا به خاطر پیامدهای تغييرات اقليمی به شهرها مهاجرت می کنند، برخی دیگر از جنگ و سرکوب می گریزند و کارگران فقیر کشورهای در حال توسعه در جستجوی کار به کشورهای ثروتمند می روند. در عین حال گروهی از افراد متخصص و تحصیل کرده نیز در جستجوی فرصت های بهتر کشور خود را ترک می کنند.

مدافعان می گویند مهاجرت به خاطر تنوع بخشیدن و انتقال نیروی کار جوان به کشورهای ثروتمند که جمعیت آنها پیرتر می شود و انتقال بخشی از درآمد مهاجران به کشورهای فقیر زادگاه خود که به شدت محتاج آن هستند به رونق اقتصادی و بهبود زندگی مردم جهان کمک می کند.

اما مخالفان معتقدند که ورود گسترده مهاجران ویژگی های فرهنگی و ملی کشورهای میزبان را تضعیف کرده، فقر و جرایم را تشدید کرده و فرصت های شغلی و سطح دستمزد در این کشورها را کاهش می دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید ۱۶۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد روز دوشنبه پیمان جهانی مهاجرت را امضا کردند.

دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از مخالفان اصلی این پیمان بود و در مذاکرات مربوط به تنظیم پیش نویس این پیمان شرکت نکرد. علاوه بر این تعداد دیگری از کشورهای غربی از جمله استرالیا، اتریش، لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی نیز این پیمان را امضا نکردند.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد در برخی دیگر از کشورها از جمله بلژیک، بلغارستان، ایتالیا، اسرائیل و سوئیس با وجود مشارکت آنها در مذاکرات مربوط به پیش نویس، پذیرش این پیمان به دلیل تغییر احزاب در قدرت و یا مباحث و مخالفت ها در پارلمان ناممکن شده است.

برگزاری این کنفرانس نتیجه اقداماتی است که از دو سال پیش توسط تمامی اعضای سازمان ملل متحد از جمله دولت آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد. آنها در بیانیه اولیه این مذاکرات پذیرفتند که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند مهاجرت بین المللی را مدیریت کند و در مورد تنظیم یک معاهده بین المللی توافق کردند.

XS
SM
MD
LG