معاون طالبانی: ایران به دخالت در عراق پایان دهد

طارق الهاشمی می گوید که مسئله عراق تهدیدی برای صلح جهانی است.

معاون سنی رييس جمهوری عراق روز يکشنبه به جمهوری اسلامی هشدار داد که برای حفظ امنيت ملی خود از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کند.


طارق الهاشمی که به اردن سفر کرده است در اظهاراتی کم سابقه گفت که « وظيفه ما اين است که به ايران فشار بياوريم، اما بايد در اين زمينه هم واقع بين بود. من می دانم که چه کسی مشکل ساز است. نه تنها ايران و سوريه و کشورهای همسايه بلکه بسياری از کشور مشکل ایجاد می کنند.»


به گفته وی، مسئله عراقی تهديدی برای ثبات جهانی و منطقه ای به شمار می رود از اين رو همه بايد مراقب باشند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.


به گزارش خبرگزاری ها، معاون رييس جمهوری عراق که در حاشيه نشست جهانی اقتصاد سخن می گفت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به خاطر مصلحت منافع ملی خود نبايد دچار وسوسه دخالت در امور داخلی کشورم شود. آنها بايد به صورت جدی به اين مسئله بيانديشند.



جمهوری اسلامی به خاطر مصلحت منافع ملی خود نبايد دچار وسوسه دخالت در امور داخلی کشورم شود. آنها بايد به صورت جدی به اين مسئله بيانديشند.
معاون رییس جمهوری عراق

از آقای طارق الهاشمی درباره نشست هفته آينده ميان نمايندگان ايران و آمريکا درباره موضوع عراق پرسيده شد که وی در پاسخ گفت: « من مايلم که در پايان اين مذاکرات، ايرانی ها به دخالت خود در عراق خاتمه دهند.»


معاون رییس جمهوری عراق، در عین حال از این مذاکرات انتقاد کرد و گفت که گفت وگوهای ایران و آمریکا به حاکمیت عراق آسیب وارد می کند.


مخالفت این مقام سنی عراقی در حالی صورت می گیرد که دولت تحت حاکمیت شیعه عراق و کردها از چنین روندی حمایت کرده است.


وی افزود: این درست نیست که هرکسی را تشویق کرد تا درباره امور داخلی و ملی نیمی از مردم عراق گفت وگو کند.


طارق الهاشمی اظهار داشت که وی ترجیح می دهد موضوع ثبات در عراق به عهده خود عراقی ها گذاشته شود.


جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا اعلام کرده اند که قرار است روز ۲۸ ماه مه ، هفتم خرداد ماه، در عراق با يکديگر مذاکراتی را انجام دهند تا درباره چگونگی برقراری امنيت و ثبات در عراق گفت وگو کنند.


آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در هفته گذشته گفت که اين مذاکرات درباره موضوع عراق بوده و تنها برای يادآوری آنچه وی «وظايف اشغالگران در عراق » توصيف کرد، دانست.


آمريکا جمهوری اسلامی را متهم می کند که با دخالت در امور داخلی عراق و مسلح کردن شورشيان شيعه به مواد منفجره قوی و آموزش آنها به ناامنی و بی ثباتی در عراق دامن می زند.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و گفته است که حضور « اشغالگران» آمريکايی در عراق عامل ناامنی در اين کشور است.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز شنبه در اردن گفته بود که « دير يا زود آنها (آمريکايی ها) مجبورند که از نيروهای خود را از عراق خارج کنند چرا که علت فعاليت های تروريستی در عراق حضور اين کشور است.»


پادشه اردن نيز روز شنبه در ديدارهای جداگانه با طارق الهاشمی و منوچهر متکی نسبت به تنش های فرقه ای در عراق و تاثير آن بر امنيت منطقه هشدار داد.