کاخ سفید: ۱+۵ مجازات ایران را تشدید می کند

خانم پرینو از تعلل ایران در پاسخ به بسته پیشنهادی گروه پنج به علاوه یک انتقاد کرد.

دینا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه اعلام کرد که ايالات متحده و متحدانش در واکنش به پاسخ ضعيف ايران به پيشنهاد جامعه جهانی برای تعليع برنامه اتمی اش اقدام های «تنبيهی» عليه تهران در پيش خواهند گرفت.


خانم پرینو که جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمریکا را در سفر آسيايی اش همراهی می کند گفت: «در نبود يک پاسخ مثبت به پيشنهاد سخاوتمندانه ای که ما در بسته مشوق های مان گنجانديم، بر اين باوريم که متحدان (ما) گزينه ای جز اتخاذ اقدام های تنبيهی بيشتر ندارند.»


پیشتر اعلام شده بود که آمریکا، بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه و آلمان روز چهارشنبه در باره پاسخ کتبی ايران به بسته پيشنهادی ۱+۵ گفت و گوی تلفنی خواهند داشت.


سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «به نظر من ايرانی ها برای پاسخ دادن به متحدان بسيار تعلل کرده اند، از اين رو گمان می کنم مهمترين چيزی که ما می توانيم انجام دهيم اين است که بگذاريم مديران سياسی کنفرانس تلفنی خود را برگزار کنند و درباره گام بعدی تصميم بگيرند.»


  • «به نظر من ايرانی ها برای پاسخ دادن به متحدان بسيار تعلل کرده اند، از اين رو گمان می کنم مهمترين چيزی که ما می توانيم انجام دهيم اين است که بگذاريم مديران سياسی کنفرانس تلفنی خود را برگزار کنند و درباره گام بعدی تصميم بگيرند.»
سخنگوی کاخ سفید آمریکا

ايران در نامه ای يک صفحه ای که روز سه شنبه به دفتر خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، تسليم کرد، اعلام کرده است در اولين فرصت ممکن پاسخ «شفاف» خود را ارائه خواهد کرد.



ايران بدون اشاره به اين که غنی سازی اورانيوم را متوقف خواهد کرد يا نه و اینکه چه زمانی پاسخ «شفاف» خواهد داد، گفته است:« برای پاسخ به بسته پيشنهادی، برخی مسايل می بايست روشن شوند.»


در نامه جمهوری اسلامی ايران آمده است:«ايران آماده است تا در اولين فرصت ممکن پاسخ شفاف خود را به پيشنهاد شما ارائه کند، در حالی که انتظار دارد که پاسخ شفاف شما را در مورد پرسش های ما و همين طور ابهامات دريافت کند.»


از سوی ديگر فرانسه، عضو گروه ۱+۵ نيز پاسخ ايران به بسته پيشنهادی اين گروه را «ناکافی» دانست.


وزارت امور خارجه فرانسه، با اشاره به نامه ای که از سوی سعيد جليلی، مذاکره کننده هسته ای ايران برای خاوير سولانا، فرستاده شده است، اعلام کرد: پاسخ ايران درباره اين پرسش که آيا تهران غنی سازی را تعليق خواهد کرد يا نه، هيچ گونه شفافيتی نداشته است.


رومن نادال، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه گفت: «(ايران) بار ديگر پاسخ روشن ندادن را انتخاب کرده است.»


سفر معاون البرادعی به تهران


در همين حال، مارک ويد ريکر، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که يک مقام بلندپايه اين آژانس روز پنجشنبه به تهران می رود.


آژانس جدا از نظارت بر فعاليت های هسته ای ايران، به دنبال آن است که ايران درباره برنامه هسته ای خود در سال های گذشته توضيح دهد.


این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش هايی که تا کنون درباره فعاليت های هسته ای ايران منتشر کرده، گفته است که نتوانسته درباره صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران به نتیجه ای برسد. ايران هر گونه انحراف در برنامه اتمی خود به سوی اهداف نظامی را رد می کند.


سال گذشته ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا در گزارشی مشترک اعلام کردند که ايران از سال ۲۰۰۳ برنامه نظامی هسته ای خود را متوقف کرده است ولی به رغم این ارزیابی، برنامه هسته ای ایران همچنان با نگرانی از سوی کشورهای غربی دنبال می شود و این کشورها می گویند که ایران در پی ساخت بمب اتمی است.