حمايت بوش از مبارزه پاکستان با افراطی گری

جرج بوش، از تلاش رییس جمهوری پاکستان در مقابله با اسلامگرایی افراطی تقدیر کرد

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا روز شنبه ۲۱ ژوئيه، در پيام راديويی خود تلاش های دولت پاکستان برای مقابله با افراطی گری اسلامی را ستود.


آقای بوش به «برآورد اطلاعات ملی» درباره تهديد تروريستی که متوجه ايالات متحده آمريکا است اشاره کرد که در هفته گذشته منتشر شد. اين گزارش بر اساس اطلاعات همه سازمان ها ی اطلاعاتی ايالات متحده آمريکا تهيه می شود.


آقای بوش گفت بخشی از اين اطلاعات ارزيابی نگران کننده ای از وضعيت شبکه القاعده ارايه کرده است. اين شبکه، به گفته وی، در مناطق قبيله ای مرزی پاکستان و افغانستان، برای خود سرپناه امنی فراهم کرده است.


رييس جمهوری آمريکا گفت در سپتامبر سال گذشته، پرزيدنت مشرف با رهبران قبيله ای اين مناطق به توافقی رسيد که بر اساس آن، اين رهبران از مسئوليت های بيشتری در راستای حفاظت و حراست از مناطق خود برخوردار شدند اما «متاسفانه، اين رهبران قبيله ای از توانايی و اراده لازم برای مبارزه با القاعده برخوردار نبودند.»


به گفته رييس جمهوری آمريکا، پرويز مشرف اذعان دارد که اين توافق موفقيت آميز نبوده و به درستی اجرا نشده و اکنون برای اصلاح آن گام های لازم را بر می دارد.


جرج بوش گفت در سپتامبر سال گذشته، پرزيدنت مشرف با رهبران قبيله ای به توافقی رسيد که بر اساس آن، اين رهبران از مسئوليت های بيشتری در راستای حفاظت و حراست از مناطق خود برخوردار شوند اما «متاسفانه، اين رهبران قبيله ای از توانايی و اراده لازم برای مبارزه با القاعده برخوردار نبودند»

در اوايل ماه ژوئيه، پرويز مشرف نيروهای نظامی را برای سرکوب افراطی هايی که کنترل مسجد لال را در دست گرفته بودند اعزام داشت.


به گفته آقای بوش، نيروهای نظامی پاکستان در حال مبارزه با افراطی گری اسلامی هستند و بسياری از آنها در اين راه جان خود را از دست داده اند. او افزود: «ايالات متحده آمريکا از اين تلاش ها حمايت می کند. و ما همراه با متحدان خود فعاليت می کنيم که طالبان و القاعده، در پاکستان يا هر کجای ديگر در جهان، از سرپناه امن برخوردار نباشند.


موج تازه بمبگذاری های انتحاری در پاکستان


شمالی غربی پاکستان در ماه جاری شاهد موجی از بمبگذاری های انتحاری پس از عمليات ارتش پاکستان برای پايان دادن به تصرف مسجد لال توسط طلاب مسلح، بود.

نيروهای ارتش پاکستان چندی پيش پس از آنکه مذاکرات بين مقامات پاکستانی و عبدالرشيد غازی، روحانی تندرو و رهير شورشيان، ناموفق ماند به مسجد لال حمله کردند.


دست کم ۱۰۰ نفر در درگيری بين نيروهای ارتش پاکستان و شبه نظاميان اسلام گرا که در مسجد لال سنگر گرفته اند، کشته شدند.


حمايت و انتقاد از مشرف


پس از پايان يافتن عمليات عليه شورشيان در مسجد لال، صدها نفر از مردم پاکستان در تظاهراتی با شعار «مر گ بر مشرف» در شهر پيشاور شرکت کردند.


در افغانستان، نيز، منصور دادالله، يکی از رهبران طالبان اعلام کرده بود که مسلمانان بايد دست به عمليات انتحاری عليه نيروهای امنيتی پاکستان بزنند.


در مقابل، بسياری از روزنامه های پاکستان از تصميم رييس جمهوری اين کشور برای حمله به مسجد لال حمايت کردند و در مقالاتی در روز چهارشنبه نوشتند که پرويز مشرف انتخاب ديگری در مقابل شبه نظاميان مسجد لال نداشته است.