بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران

روزنامه کيهان ، از اعلام حمايت فرمانده بسيج از دولت نهم خبر داده ، و از قول وی نوشته « ما خود را ملزم می دانيم به طور همه جانبه از دولت اصولگرا دفاع کنيم. »


به گزارش اين روزنامه حسين طائب گفته است « امروز اگر رهبری می فرمايند بی بند و باری تبليغاتی حاکم است و اگر نسبت به بازگشت تهديدات سياسی به کشور هشدار می دهند ، ما وظيفه داريم برای تبيين اين مسايل وارد کار شويم و نگذاريم عمليات روانی دشمن جامعه را مورد هدف قرار دهد.»


کیهان از قول فرمانده بسيج نوشته « امروز دشمن رسانه ها را به استخدام درمی آورد و روح انسان ها و باورهای آن ها را مورد هدف قرار می دهد. قطعا بسيج نمی تواند درقبال اين تحرکات بی تفاوت باشد و با قدرت برای مقابله با اين اقدامات وارد می شويم. »


به نوشته این روزنامه ، حسين طايب همچنين درباره حضور بسيجيان در فعاليت های سياسی و انتخاباتی نيز گفته « بسيجيان نيز به عنوان عضوی از اين کشور می توانند وارد فعاليت های سياسی شوند و منعی برای اين کار وجود ندارد. »


«مهاجرت خلبانان از ايران»


روزنامه اعتماد ، از افزايش مهاجرت خلبانان و کادرهای پروازی ايران به کشورهای حاشيه خليج فارس خبر داده است.


این روزنامه به نقل از مديرعامل شرکت هواپيمايی هما نوشته « مشکلات مالی در چند سال اخير به افزايش مهاجرت خلبان های ايرانی به کشورهای حاشيه خليج فارس دامن زده است. »


به گفته سعيد حسامی « هم اکنون بسياری از نيروهای ماهر شاغل در هما در بخش های خلبانی ، مهمانداری و کارشناسان بخش های گوناگون پرواز به کشورهای حاشيه خليج فارس نظير قطر و کويت مهاجرت کرده و در ايرلاين های اين کشورها مشغول به کار هستند. »


« پايين بودن حقوق در مقايسه با کشورهای حاشيه خليج فارس » از جمله عواملی است که مدیرعامل هما آن را از دلایل اصلی مهاجرات خلبانان ایرانی ذکر کرده ، و روزنامه اعتماد نیز به نقل از وی تاکید کرده که در موج مهاجرت خلبانان و کادرهای پروازی ايران به خارج از کشور، از ابتدای سال ۸۳ تاکنون نزديک به ۱۰۰۰ نفر از اين متخصصان از کشور خارج شده اند.


«۲۰هزار ميليارد تومان وام بازپرداخت نشده»


روزنامه سرمايه ، از قول غلامحسين الهام « ميزان وام های بازپرداخت نشده بانک ها را بيشتر از ۲۰ هزار ميليارد تومان » اعلام کرده است.


اين روزنامه از قول وزير دادگستری نوشته « رقم ها در رابطه با ميزان وام های باز پرداخت نشده مختلف است و مراجع رسمی رقمی حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان را به عنوان ميزان وام بازپرداخت نشده اعلام کرده اند ، اما بخش هايی را ما دنبال کرده ايم و برآورد اين است که ميزان اين وام ها بيشتر از اين رقم است. »


به نوشته سرمایه مقدار قابل توجهی از وام های بازپرداخت نشده متعلق به سازمان ها و ادارت دولتی است.


تجمع اعتراضی کارگران لاستيک البرز


روزنامه جمهوری اسلامی ، از تجمع اعتراضی کارگران شرکت لاستيک سازی البرز در تهران خبرداده ، و نوشته « نزديک به ۵۰۰ نفر از کارگران شرکت لاستيک سازی البرز ديروز در مقابل دفتر اين شرکت نزديک ميدان ونک تهران دست به تجمع اعتراض آميز زدند. »


به نوشته اين روزنامه « کارگران معترض که پلاکاردهايی دردست داشتند سعی در استيفای حق خود داشته و مي گفتند ۷ ماه است که بدون دريافت حقوق و هيچ مزايايی در اين شرکت کار کرده اند ، و اکنون بسياری از آن ها با مشکلات عديده اجاره خانه های معوقه هزينه های سنگين تحصيل فرزندان و امرار معاش دست و پنجه نرم مي کنند. »


«افزايش مشکلات بهداشت روانی جامعه»


روزنامه جام جم ، اظهارات يکی از اعضای کميته سلامت روانی وزارت بهداشت درباره افزايش مشکلات بهداشت روانی جامعه را منعکس کرده ، و از قول وی نوشته « با توجه به دو برابر شدن جمعيت کشور ، افزايش مهاجرت و حاشيه‌نشينی و فشارهای زندگی ، مشکلات مردم از نظر بهداشت روان نسبت به ۲۰ سال پيش بيش از ۱۰ برابر شده است. »


به گزارش اين روزنامه احمد محيط گفته « امروز جمعيت کشور بيش از دو برابر آن زمان است ، روستاييان به شهرها هجوم آورده‌اند و حاشيه شهرها را پر کرده‌اند ، و خانواده‌های گسترده ديگر وجود ندارند با اين توصيف ، مشکلات بهداشت روان مردم ما نيز امروز بيش از ۱۰برابر ۲۰ سال پيش است. »


به نوشته جام جم چندی پيش همايون امينی ، دبير علمی همايش ساليانه روانپزشکان ايران ، نيز گفته بود « بين ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعيت کشور دارای بيماری های روانی هستند و از هر ۲۰ بيمار نيز يک نفر بيماری شديد روانپزشکی را تجربه می کند. »


«قولی درباره عدم خاموشی نمی دهيم»


روزنامه رسالت ، از قول معاون وزير نيرو نوشته « نمی‌توان قولی برای نبود خاموشی برق در زمستان داد. »


به گزارش اين روزنامه ، عباس علی آبادی گفته « نمی‌توان قولی برای خاموشی يا عدم خاموشی برق در فصل زمستان داد ، چرا که در حال حاضر بيشتر نيروگاه‌های کشور برای تعميرات از مدار توليد خارج شده‌اند و هر اتفاقی نيز امکان‌پذير است.»


رسالت از قول معاون وزير نيرو تاکید کرده « هم اکنون ذخيره برق در شبکه سراسری در برخی شب‌ها امکان‌پذير می‌شود و در بعضی شب‌ها هم ذخيره برق به صفر می‌رسد. »