لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

صعود ناباورانه ترکیه بعد از یک بازی کم سابقه


تيم ملی ترکيه با پيروزی بر کروواسی در ضربه های پنالتی به مرحله نيمه پايانی يورو ۲۰۰۸ راه يافت تا روز چهارشنبه در بازل، حريف آلمان شود.


در ورزشگاه ارنست هاپل وين، ايوان کلاسنيک در دقيقه ۱۱۹ با ضربه سر به کروواسی برتری داد و در دقيقه ۲+۱۲۰ سميح سنتورک تازه نفس با شليکی توقف ناپذير نتيجه را برابر کرد؛ اتفاقی که در تاريخ مسابقات حساس جهانی بسيار کم سابقه است.


در حالی که کروواسی در بعد از ظهر جمعه ۲۰ ژوئن تا ديدار دو باره با آلمان ثانيه هايی بيشتر فاصله نداشت، ترکيه برای سومين بار پياپی معجزه کرد و در واپسين لحظه های وقت اضافی گل تساوی بخش را زد تا در ضربه های پنالتی از تيم بهت زده کروواسی بسيار با روحيه تر ظاهر شود و با برتری سه بر يک در پنالتی ها و چهار بر دو در مجموع به عنوان شگفتی ساز جام ۲۰۰۸ اروپا به دو قدمی قهرمانی برسد.


کروواسی در حالی با چشمان گريان با جام وداع کرد که با شکستن طلسم دروازه ها در دقيقه ۱۱۹ حضور خود در نيمه پايانی را حتمی می ديد.

مسابقه دو تيم در حالی در وقت معمولی بدون گل سپری شد که دو تيم در يک بازی سريع بارها دروازه يکديگر را تهديد کردند، اما مدافعان و دروازه بانان در روزی موفق هر بار مهاجمان حريف را ناکام گذاشتند.


ترکيه در غياب وولکان، دروازه بانی که از دو بازی محروم شده است، با روشتو رکبر، دروازه بان قديمی خود به ميدان آمد و دروازه بان جام جهانی ۲۰۰۲ برای تيمش منهای لحظه گل کلاسنيچ، موفق عمل کرد و پس از مصدوميت نيهات با بازوبند کاپيتانی يکی از عوامل پيروزی ارزشمند در اين مرحله حساس بود.


در اين مسابقه محروميت و مصدوميت ترکها را با تغييری بسيار نسبت به مسابقه با جمهوری چک روانه ميدان کرد.


به نظر می آيد پس از دانمارک ۱۹۹۲، چک ۱۹۹۶، پرتغال ۲۰۰۰ و يونان ۲۰۰۴ ، اين بار عنوان تيم شگفتی ساز از آن ترکيه باشد که گلزنی هايش در لحظه های پايانی سه مسابقه پياپی، يک رويداد بی نظير در اين سطح فوتبال جهان است.


آلمان که در مسابقه های گروهی دو بر يک از کروواسی شکست خورده بود، در نخستين مسابقه يکچهارم پايان در پنجشنبه شب سه بر دو پرتغال را شکست داد و حذف کرد.


حالا بايد منتظر نبرد اين دو تيم رده دومی مسابقه های گروهی بود که هر دو با حذف تيمهای سرگروه با روحيه و مصمم به رويارويی هم می آيند.


کروواسی پس از سه پيروزی پياپی و به ويژه در برابر آلمان، خود را تيم حاضر در نيمه پايانی می ديد. ايوان راکيتيچ، هافبک کروآت پس از مصدوميت زانو برای مسابقه حساس يکچهارم پايانی در برابر تيم ملی ترکيه به تيم ملی کروواسی بازگشت.

او پيش از مسابقه به خبرنگاران گفت: «من صد در صد آماده هستم. تمرين های پيش از مسابقه را بدون هيچ مشکلی پشت سر گذاشته ام و برای شروع بازی بی قراری می کنم. ما می دانيم که چه قدرتی داريم و می خواهيم ارزش خود را در برابر ترکها نشان دهيم.»


اما گويی او و يارانش از روحيه جنگندگی ترکها چون سوييس و چک بی خبر بودند. حريف آنان آخرين ثانيه بازی را نيز از دست نمی داد و برای رسيدن به هدف هواخواهان پرخروش و همراه خود را هيچگاه نااميد نمی کرد.


علاوه بر راکيتيچ ۲۰ ساله که در پيروزی دو بر يک بر آلمان ويک بر صفر بر لهستان بازی درخشانی داشت، در نخستين مسابقه، که کروواسی يک بر صفر بر اتريش غلبه کرد، در بازی حضور نداشت.


او همچنين گفته بود: «ما در انتظار اين فرصت تاريخی هستيم تا موفقيت خود در جام جهانی ۱۹۹۸ را که در فرانسه سوم شديم تکرار کنيم. ما مطمئنيم که می توانيم به اين موفقيت نايل شويم.»
سلاون بيليچ، سرمربی تيم ملی کروواسی تا پيش از شروع مسابقه از اعلام نام بازيکنانش خودداری کرد، اما بازيابی کامل راکتيچ و دارايو سرنا باعث شد تا آرايش تيم او ۲-۴-۴ شود، يعنی همان روشی که کروواسی در برابر آلمان داشت و پيروز شد.


در مسابقه با ترکيه راکيتيچ و نيکو کرانيکار بار ديگر نقش حمايت کننده ايويکا اوليچ، تنها مهاجم کروواسی را داشتند و سرنا و لوکا مودريچ به همراه کاپيتان نيکو کوواچ ۳۶ ساله در ميانه ميدان بودند.


به گفته سرنا کروواسی مسابقه را بسيار محتاط شروع کرد.


او پيش از مسابقه گفته بود: «ما از هنگام شروع مسابقه بی محابا حمله نخواهيم کرد زيرا ترکيه در دو مسابقه پياپی بازگشتی قدرتمندانه داشت و ما نياز داريم که در مراحل اوليه جانب احتياط را حفظ کنيم.»


ترکيه در برابر سوييس دو بر يک و در برابر جمهوری چک سه بر دو مسابقه های باخته را به پيروزی بدل کرد و اين بار نوبت کروواسی بود که در دقيقه ۱۱۹ پيش افتد و در آخرين ضربه مسابقه آن را از دست بدهد.


دو پيروزی قبلی در پی شکست دو بر صفر از پرتغال در نخستين مسابقه گروه اول بود و سه پيروزی جالب و پياپی به آنان عنوان « پادشاهان بازگشت به بازی » را بخشيد.


XS
SM
MD
LG