لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

«تشکیل پرونده برای رسیدگی به جرائم سران فتنه در دادسرای تهران»


چندی پس از آنکه یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس از قول رهبر جمهوری اسلامی گفته بود، محاکمه رهبران معترضان به نتایج انتخابات در ایران «برای نظام کاری ندارد»؛ ناصر سراج، معاون امنیتی و سیاسی دادستان كل كشور، از گشوده شدن پرونده‌ای برای «رسیدگی به جرائم سران فتنه» در دادسرای تهران خبر داده است.

خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است، روز یکشنبه از قول معاون امنیتی و سیاسی دادستان کل کشور، از گشوده شدن پرونده‌ای در دادسرای تهران برای «رسیدگی به جرائم» رهبران مخالف دولت جمهوری اسلامی خبر داده است.

ناصر سراج در عین حال این باره افزوده است که «در مورد اعلام جرم علیه سران فتنه و اطلاع‌رسانی در مورد دستگیرشدگان و متهمان صرفاً دادستانی تهران می‌تواند اطلاع‌رسانی كند».

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی دولت در ایران از رهبران مخالفان و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران، به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

در بیش از یک سالی که از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات و سرکوب خشونت‌آمیز آن به وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی می‌گذرد، برخی از رسانه‌ها و نیز چهره‌های تندروی طرفدار حاکمیت هراز چندگاهی خواستار «محاکمه سران فتنه» شده‌اند.

هر چند رهبران جمهوری اسلامی تاکنون از اظهار نظر علنی در این باره خودداری کرده‌اند، با این حال حدود یک ماه پیش حمید رسایی، یکی از نمایندگان تندروی حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «یا لثارات الحسین»، بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی را در این باره در دیدار با گروهی از نمایندگان اصولگرای حامی دولت نقل قول کرده بود.

حمید رسایی با بیان اینکه نمایندگان حامی دولت در این دیدار در باره عدم «برخورد با سران فتنه» ابراز نگرانی کرده بودند، اظهار داشته بود: «آقا اصلاً نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه‌ای نداشتند. جالب بود، تعبیر ایشان این بود که سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد، اما مهم‌تر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است، کما اینکه به تعبیر ایشان اگر ریشه فتنه ۱۸ تیر سال ۷۸ در ده سال پیش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جدید سال ۸۸ نبودیم».

از سوی دیگر در اواخر اردیبهشت ماه و در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشت، ۱۷۵ تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار محاكمه رهبران مخالفان در ایران تا پیش از فرا رسیدن «سالگرد كودتاى انقلاب تقلب» شده بودند.

با این حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، چند روز بعد از ارسال این نامه، محاکمه رهبران مخالف را خلاف «سیاست‌های کلان نظام» دانسته بود.

وی که برادر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، است، نامه این گروه از نمایندگان مجلس را «طعنه و کنایه» به قوه زیر نظر خود دانسته و از آنها پرسیده بود، که چه طور انتظار دارند که «رئیس دستگاه قضا که منصوب رهبری است» برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی عمل کند.

صادق لاریجانی در عین حال گفته بود، که دستگاه زیر نظر وی در مجرم بودن «سران فتنه» تردیدی ندارد و در برخورد با آنان نیز «هیچ خوفی نداریم».

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر نیز به رهبران مخالف دولت هشدار داده و گفته بود که دستگاه قضای «به اندازه کافی» از آنها پرونده دارد و «مماشات و ملاطفت» دلیل بر «نفهمیدن» مسئولان نیست.

از سوی دیگر جانشین نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران نیز پیشتر در سخنانی دستگیر نشدن «سران فتنه» در یک سال گذشته را نشانه «تدبیر نظام» دانسته بود.

به گفته مجتبی ذوالنور «نظام در دستگیر نکردن آنها [سران فتنه] کاملاً تدبیر کرده و اجازه داده تا آن افراد به مرده سیاسی تبدیل شوند».

این گونه سخنان در حالی بیان شده است که از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اکثر قریب به اتفاق فعالان و اعضای رده بالای احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و منتقد سیاست‌ها حکومت جمهوری اسلامی بازداشت و برخی از آنان همچنان در زندان به سر می‌برند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG